شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1124843
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷
هفته پژوهش

حوزه/ مدرس حوزوی به بیان ویژگی‌های یک پژوهشگر خوب پرداخت.

نجمه صالحی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله درباره اهمیت آثار مکتوب می‌فرماید: «هر که از دنیا رود و میراثش دفترها و دوات‌ها باشد، بهشت ارزانی اش باد». (ارشاد القلوب، ص۱۷۶(

وی بیان کرد: هفته پژوهش فرصتی است برای به اشتراک‌گذاری دانش و تجربه بین پژوهشگران، فرصتی برای شناخت روندها، ارتقاء دانش و ترویج نوآوری برای مانور دستاوردهای علمی و تحقق هدف‌های بزرگ تحقیقاتی و گشایش عرصه جدیدی از کشف‌های علمی و ارائه راهکارهای خلاقانه برای حل چالش‌ها است.

این پژوهشگر با بیان اینکه هفته پژوهش فرصتی برای جشن و تجلیل از تلاش‌ها و انگیزه پژوهشگران است، ادامه داد: هفته پژوهش زمانی برای تسهیل تفاهم و همکاری بین پژوهشگران و ارائه ایده‌ها واستدلال‌ها و یافته‌ها و فرصتی برای شناخت بیشتر ویژگی پژوهشگران و آثار آن‌ها است.

این مدرس حوزه گفت: یک پژوهشگر خوب پس از تعیین موضوع مناسب برای پژوهش، روش‌های مناسب برای جمع آوری داده‌های مورد نیاز خود را انتخاب می‌کند. او توانایی مدیریت زمان، تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده، ساختاردهی مناسب، استفاده از منابع قابل اعتماد و ارائه نتایج و استنتاجات صحیح را دارد.

وی اظهار کرد: یک پژوهشگرخوب روحیه‌ مناسب و تعامل مثبت جهت همکاری با سایر پژوهشگران را دارد و علاقه‌مند به تبادل اندیشه، ایده‌ها و اشتراک‌گذاری دانش و تجربه و ایجاد یک فضای کار گروهی مثبت است لذا به شرکت در کنفرانس‌ها، گفت‌وگوهای علمی و شبکه‌سازی با دیگران می‌اندیشد و توانایی انتشار نتایج پژوهش در مجلات علمی و اثبات صحت و قابلیت اعتماد نتایج پژوهش خود را دارد.

دبیر انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: او اصول اخلاقی مربوط به پژوهش را رعایت می‌کند و از هرگونه انحراف علمی در گزارش‌های پژوهشی خود خودداری می‌ورزد و همیشه در جریان آخرین تحقیقات و پیشرفت‌ها در حوزه اختصاصی خود قرار دارد.

دبیر پژوهشی دانشنامه زن مسلمان اضافه کرد: یک پژوهشگر خوب می‌بایست پس از غور و تأمل در مسائل و کشف حقایق، آن را با نوشتن ثبت و ضبط کند، زیرا هم توصیه اولیای دین به نوشتن است و هم اینکه اثر نوشته شده باقی خواهد ماند و آیندگان نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

وی تاکید کرد: در طول تاریخ چه بسیار گویندگان دانشمندی بودند که فقط سخنرانی کردند، اما چون اثر مکتوبی نداشتند، چیزی از آنان به یادگار نمانده است؛ بنابراین نوشتن یافته‌های علمی ضروری است و حتی گاهی موجب ایجاد ایده‌های نو به پژوهشگران دیگر می‌شود.

صالحی افزود: اگر پژوهش از قوه به فعل در آید و با توانمندسازی پژوهشگران، طرح‌ها و پژوهش‌هایی تألیف شوند که قابلیت کاربردی و عملیاتی شدن داشته باشند، بسیاری از مشکلات سد راه علوم از بین خواهد رفت و انگیزه پژوهشگر نیز برای ادامه مسیر بیشتر خواهد شد.

سردبیر نشریه تاریخ نامه جامعه الزهرا (س) ادامه داد: پژوهش در حقیقت روحیه پرتوان، مقاومت در برابر شکست‌های احتمالی و پرهیز از قضاوت عجولانه را به پژوهشگر القا می‌کند. کشف حقیقت و معلوم شدن یک مجهول، لذت خلق اثر را در پژوهشگر آشکار می‌کند که موجب ایجاد انگیزه بیشتر برای ادامه مسیر خواهد شد.

وی یادآور شد: فراموش نکنیم ریشه یک درخت هر قدر محکم‌تر باشد، قطع آن با تبر ناامیدی یا شبهات و رویدادهای پیش بینی نشده سخت‌تر خواهد شد. یک پژوهشگر باید همچو یک مجاهد در عرصه فرهنگی ورود کند و با توانمند کردن خود، رشد علمی جامعه را نیز بالا ببرد.

این پژوهشگر تاکید کرد: عرصه پژوهش، عرصه جهاد است و مجاهدانی سخت کوش و دارای همتی بلند می‌طلبد که از موانع نهراسند و با عبور از تنگ‌راه‌ها به مقصود اصلی برسند و در راه اعتلای اسلام گام بردارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha