شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1124206
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل بیت سلام الله علیها گفت: اگر طلاب ضرورت پژوهش را درک کنند بیش از پیش در مسابقات علمی پژوهشی شرکت خواهند کرد.

اکرم قربانی قمی، معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل بیت سلام الله علیها، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: تلاش کردیم برنامه ریزی فعالیت‌های پژوهشی مدرسه در دو بعد دانشی و مهارتی باشد؛ از جمله آن‌ها برگزاری کرسی های علمی ترویجی و نشست های علمی تخصصی با تاکید بر موضوع زن و خانواده است.

وی با بیان اینکه با توجه به تاکید و مطالبه رهبر معظم انقلاب بر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و تاثیر آن بر آزادی تفکر و بیان طلاب، در سال گذشته سه کرسی آزاداندیشی با موضوعات روز جامعه برگزار شده است، گفت: جهت ارتقای مهارت‌های پژوهشی طلاب، هفت کارگاه مهارت افزایی پژوهشی از جمله مقاله نویسی، منبع یابی، مطالعه پژوهشی، آشنایی با نرم افزارها و ... برگزار شده است همچنین دوره مقدماتی و تکمیلی نویسندگی خلاق برای طلابی که تمایل دارند، نوشتن را در قالبی غیر از مقاله نویسی دنبال کنند نیز برگزار شده است‌.

معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل بیت سلام الله علیها ادامه داد: شرکت در مجامع علمی و بازدید از مراکز علمی از دیگر برنامه‌های پژوهشی واحد پژوهش مدرسه کریمه اهل بیت(س) بوده است.

وی بیان کرد: امسال چهار گروه از طلاب مدرسه، در جشنواره پژوهش گروهی رشد، شرکت کردند. جهت ارتقای کیفیت مقالات آنان، دو کارگاه مقاله نویسی برگزار شد. هنوز نتایج اعلام نشده است ولی امیدواریم بتوانند رتبه کسب کنند.

قربانی قمی اظهار کرد: جهت انگیزه‌بخشی به طلاب و از سویی به روز بودن موضوعات مقالات پایانی تلاش شده است با رصد همایش‌ها، مقالات پایانی را به سمت محورهای همایش‌ها سوق بدهیم. طلاب مدرسه در چهار همایش شرکت کردند و در دو همایش برگزار شده، ۱۱ مقاله پذیرش شد و دو مقاله هم در کمیسیون‌های تخصصی ارائه شفاهی شد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل بیت سلام الله علیها اضافه کرد: از آنجایی که یکی از مولفه های اثرگذار بر علاقه‌مندی طلاب به امر پژوهش، روز آمد بودن و کاربردی بودن موضوعات است، تلاش شد با رصد همایش‌ها و کنگره ها و همچنین فراخوان مجلات علمی از سویی و نیازسنجی مشکلات و مسائل طلاب از سوی دیگر، موضوعات مسئله محور برای مقالات و پایان نامه‌ها انتخاب شوند.

وی عنوان کرد: اگر طلاب ضرورت پژوهش را درک کنند بیش از پیش در مسابقات علمی پژوهشی شرکت خواهند کرد. در میان طلاب، افراد مستعد و مشتاق نسبت به امر پژوهش کم نیستند؛ اما لازم هست این افراد مستعد شناسایی شده و جهت مشارکت ایشان در مسابقات و جشنواره‌ها ایجاد انگیزه کرد و در گام بعد آن‌ها را راهبری کرد. همراهی اساتید و معاونین پژوهش، باعث دلگرمی طلاب خواهد بود.

قربانی قمی گفت: اغلب پژوهش‌هایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد، پژوهش‌های شخصی است؛ یعنی کسی به موضوعی علاقه‌مند می‌شود و در آن موضوع به صورت فردی تحقیق و پژوهش می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد پژوهش نباید صرفا صورت شخصی داشته باشد، اگر بتوان طرح‌های پژوهشی را بر اساس نیاز سنجی و اولویت سنجی مسائل واقعی جامعه، استحصاء کرد و پژوهش را به صورت گروهی بر اساس طرح های پژوهشی انجام داد، خروجی با کیفیت‌تر و مفیدتر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: حضور در مجامع علمی از جمله همایش‌ها و کنگره ها و مواجهه با فضا و جامعه علمی_ پژوهشی، تشویق طلابی که در این مجامع، مشارکت علمی داشتند، سوق دادن پژوهش های طلاب در راستای مجامع علمی و راهبری ایشان تا رسیدن به خروجی مطلوب و مشارکت علمی و ارائه مقاله از سوی خود معاونین پژوهش و اساتید مدرسه در مجامع علمی از جمله اقداماتی است که می‌تواند باعث حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha