شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست خبری معرفی دستاوردهای پژوهشی و فناوری بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء

حوزه/ رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: اگر در موضوعی جریان پژوهش اتفاق نیافتد جریان سطحی‌نگری در جهات مختلف حاکم می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س)، اظهار کرد: این بنیاد در مسیر پژوهش تأسیس شده است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‌گر اصلی و بنیادین این مجموعه آیت الله جوادی آملی هستند، مطرح کرد: تاکنون ده‌ها و بیش از صد اثر در حوزه علوم انسانی و اسلامی از این مکتب ارائه شده است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه مجامع بین المللی باید از تولید این آثار مطلع باشند، عنوان کرد: در این مسیر اصحاب رسانه نقش موثری دارند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد هر امری بر اساس پژوهش است، خاطرنشان کرد: اگر در موضوعی جریان پژوهش اتفاق نیافتد جریان سطحی‌نگری در جهات مختلف حاکم می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با بیان اینکه ازجمله مسائلی که پژوهش در آن بسیار واجب است حوزه دین و فرهنگ اصیل اسلامی است، تصریح کرد: اگر در این حوزه تحقیق و پژوهش به درستی اتفاق نیافتند دچار مشکلاتی خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه جامعه‌ای که در حوزه دین نگاه سطحی و قشری داشته باشد، نمی‌تواند از آسیب‌ها و آفت‌ها در امان باشد، یادآور شد: پژوهش نقش مادر و محکم را دارد و آموزش و فرهنگ نیز می‌توانند به عنوان امور دیگر، این محکم را کمک کنند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه تا علم شکافته نشود و حقیقت، جان‌مایه و ریشه آن نمایان نشود، تمام اقدامات سطحی خواهد بود، ابراز کرد: پژوهش‌ها باید به صورت بنیادین انجام شود. جامعه اسلامی بیش‌تر به پژوهش نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه بدون پژوهش معنای دین محقق نخواهد شد، بیان کرد: افرادی که به صورت سطحی به دین نگاه می‌کنند آسیب و آفاتی را برای خود و جامعه به ارمغان می‌آورند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با بیان اینکه مبنای حرکت آیت الله جوادی آملی پژوهش است، اظهار داشت: بخش عظیمی از محققین بزرگوار در کنار آثار ایشان موجب شده است که کتب ایشان بسیار ارزشمند معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه بنیاد اسراء بر اساس تفکر نقش محوری پژوهش شکل گرفته است، مطرح کرد: پژوهش برای این بنیاد بسیار ارزشمند و مهم است و باید این فرهنگ پژوهش را در جامعه گسترش دهیم تا از آفات ظاهرنگری، سطحی‌نگری و قشری بودن فرهنگ و دین نجات پیدا کنیم.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه هرچه پژوهش عمیق‌تر باشد، نجات از آفات سطحی‌نگری بیش‌تر خواهد بود، عنوان کرد: کشورهای صنعتی که در عرصه‌هایی به موفقیت رسیده‌اند به این دلیل است که در آن عرصه پژوهش را در سطح عالی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروز علم و فناوری به گستره فراوانی رسیده است، خاطرنشان کرد: پژوهش‌گران باید با بهره‌مندی از این دانش راه دسترسی به موفقیت‌های پژوهشی را برای خود تسهیل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با بیان اینکه این بنیاد تلاش دارد از تکنولوژی در مسیر تحقق پژوهش‌های برتر استفاده کند، تصریح کرد: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء همواره در این جهت گام برداشته است.

در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین سید کمال الدین عمادی معاون پژوهشی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه در این بنیاد دو رسالت را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: رسالت نخست ما استمرار و حفاظت از تلاش گذشتگان است.

وی اضافه کرد: رسالت دوم ما پژوهش در مسیر آثار علامه جوادی آملی است و به دلیل پویایی ایشان، این مسیر همواره ادامه خواهد داشت.

معاون پژوهشی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه طی یک‌سال گذشته مجموعا ۲۱ اثر تفسیری، فقهی، فلسفی و قرآنی داشته‌ایم، مطرح کرد: امسال ۱۵۰ صفحه به رساله علامه جوادی آملی اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه سال آینده آثار فقهی ما افزایش خواهد یافت، عنوان کرد: کتاب‌های فقهی برای امسال نیز آماده بودند ولی به این دلیل که به پیش‌نیاز و مقدمه نیاز داشتند، در انتشار آن‌ها توقف ایجاد کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین عمادی با بیان اینکه ۷ اثر نیز به زودی وارد بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: در برخی از این آثار بیش از ۴۰۰ محقق حوزوی تلاش داشته‌اند.

وی افزود: پرونده ۴۱ اثر نیز باز است و تلاش برای تکمیل، تدوین، چاپ و رونمایی از آن‌ها ادامه دارد.

سپس وحید احمدی معاون فناوری و اطلاعات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه علوم انسانی دیجیتال در فضای پژوهش امری است که پرداختن به آن اجباری است، اظهار کرد: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء نیز این موضوع را در دستورکار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته جلسات متعددی پیرامون علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی برگزار شده است، مطرح کرد: خروجی این جلسات راه‌اندازی آزمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی بوده است که از هفته آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند.

معاون فناوری و اطلاعات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه تمام آثار استاد را به صورت دیجیتالی تنظیم کردیم، خاطرنشان کرد: گام دوم ما این بود که این آثار دیجیتال را در قالب یک پلتفرم در اختیار متقاضیان قرار دهیم که در سال جاری در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: آزمایشگاه تلاش می‌کند تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های هوش مصنوعی را به خدمت بگیرد تا جست‌وجو را از سمت کلید واژه به سمت هوشمندی ارتقا دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha