شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/هفتمین نشست مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی بین المللی شدن نهاد حوزه و روحانیت را از دیگر ممیزات حوزه های علمیه در دهه های اخیر دانست و ابراز داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نهاد حوزه و روحانیت بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی در عمده کشورهای دنیا تولد یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری از تهران، آیت‌الله اعرافی امروز در جمع روحانیون ارشد سازمان‌های عقیدتی سیاسی و نمایندگی ولی‌فقیه در نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع، حضور در جمع خادمان ملت در نیروهای مسلح را مغتنم شمرد و ضمن تسلیت ایام فاطمیه و اعلان حمایت، همراهی و همگامی با محور مقاومت فلسطین و غزه مظلوم، به مناسبت‌های پیش رو اعم از هفته پژوهش و هفته حوزه و دانشگاه اشاره نمود.

وی در ادامه ضمن تبیین حدیثی از امام صادق علیه‌السلام در رابطه‌ با عظمت و جایگاه فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، به بی‌تابی زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها از فراق مادر و پناه‌بردن ایشان به رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله اشاره نمود و افزود: فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها همواره جویای احوال مادر از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بودند؛ تا این که باتوجه‌به جایگاه والای ایشان در عالم خلقت، بی‌تابی زهرای مرضیه باعث شد تا جبرئیل امین از سوی خدا مأمور شود؛ تا سلام ذات اقدس الهی را از طریق رسول‌الله صلی‌الله علیه و اله به زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها ابلاغ نماید.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه ضمن تبیین فرازهای دیگری از این حدیث با تأکید بر این که غم فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها عالم تکوین را تکان می‌دهد، تصریح کرد: فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در پاسخ به ابلاغ سلام خدا از طریق جبرئیل امین آرام می‌گیرند؛ چرا که همه آرامش‌ها را از آن خدا می‌دانند و خداست که مبدأ و منتهای سلام است. این مقام والای فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است.

وی با تأکید بر این که حضرت خدیجه، فاطمه زهرا و زینب کبری سلام‌الله علیهن یک ویژگی مشترک در راهبری اجتماعی داشتند؛ تصریح کرد: این سه بانوی بزرگ قهرمان نقطه‌های عطف بی‌مانند و شرایط تنهایی‌های بی‌نظیر بودند.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به عوامل افزایش عقاب در گناهان و ثواب در طاعات، با بیان این که برخی از عوامل مسئولیت‌های انسان را دوچندان می‌سازد، خاطرنشان کرد: دانش و دانایی بیشتر، مسئولیت آدمی را بالاتر می‌برد؛ دانایی در یک گزاره دینی یا در مجموعه‌ای از گزاره‌های دینی و یا حتی دانایی به‌صورت مطلق، رسالت فرد را سنگین‌تر می‌سازد و کار خوب انسان عالم، چندین برابر ثواب و معصیتش عقاب مضاعفی را تولید می‌کند.

وی دومین نکته کلیدی در افزایش مسئولیت ها و ارتقا ثواب و عقاب را میزان شعاع عمل و موج انتشار ان توصیف نمود و ابراز داشت: به میزان موجی که عمل انسان تولید می کند، مسئولیت آدمی بیشتر می شود؛ روایات اسلامی در رابطه با تفسیر آیه ۳۲ سوره احزاب « یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ …»، بر این نکته تصریح می کند که زن های پیامبر از آن جهت که در جایگاهی قرار دارند که کارهایشان موج دارد و ایجاد الگوی می کند، مسئولیت مضاعفی ایجاد نموده، ثواب و عقاب ایشان مضاعف می گردد و این قانون الهی است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: موج و شعاع عمل و الگوپذیری عمل از سوی دیگران در دایره های متعدد، موجب افزایش مسئولیت و ارتقاء ثواب و عقاب انسان می شود.

وی با تأکید بر این که موقعیت های ویژه و شرایط خطیر و راهبردی نیز مسئولیت انسان را مضاعف می سازد، خاطرنشان کرد: اگر با درجه بالای دانایی، الگو بودن و موقعیت حساس کسی خوب انجام داد، اجر او مضاعف و خدای نکرده به معصیت مبتلا گردد، به عقابی افزون گرفتار خواهد شد که گاهی قابل وصف نیست.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که همه این ملاک ها در روحانیتی که در عصر نظام اسلامی و در دوره پایه ریزی گفتمان نو و جهانی حضور دارد، جمع است، اظهار داشت: این رسالت بزرگ و خطیر و موقعیت استراتژیک که روحانیت در آن انسان ساز و جریان ساز هستند، به ویژه در این شرایطی که جهان شاهد شکل گیری گفتمان نو برای پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی است، از جایگاه والایی برخوردار است.

وی بر اهمیت پرهیز از نگرش های اداری در انجام رسالت های حوزوی تصریح نمود و با بیان این که اگر رسالتمان را یک رویه اداری متعارف تعریف کنیم از هویت حوزوی فاصله خواهیم گرفت، تصریح کرد: روحانی کسی است که از صبحگاهان تمام اموراتش را با عشق به خدا و مبتنی بر آرمان های انقلاب اسلامی و روح جهادی پیش می برد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به این که اگر کارمان را در برابر مزدهای دنیایی ارزیابی کنیم حتما خسارت خواهیم دید، یادآور شد: روحانی در تراز انقلاب اسلامی وقتی سر از بستر خواب بر می دارد، آتش فشانی برای پیشبرد آرمان های الهی و ارزشهای متعالی است.

وی با تأکید بر این که اگر کار خود را با دنیا معاوضه کنیم، از رسالت الهی خویش فاصله خواهیم گرفت، ابراز داشت: اگر رسالت خود را با ثمن بخس و دراهم معامله کنیم، نه تنها خودمان متضرر می شویم، بلکه موجب زیان اسلام و نظام مقدس اسلامی خواهیم بود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: نباید کار تعریف شده اداری و متعارف و روزمره، ما را از آن آرمان خواهی و توجه به قله های بلند آرمان الهی غافل سازد؛ آنهم در عصر انقلاب اسلامی که عصری متفاوت از اعصار پیشین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه نوین و جدید قم، خاطرنشان کرد: حوزه معاصر و متاخر قم در یکصدسال اخیر به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از مزیت‌های خاصی برخوردار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه نخستین مزیت حوزه قم در یکصدسال اخیر به ویژه حوزه بعد انقلاب را توسعه مرزهای علوم انسانی و گسترش دامنه علوم و معارف اسلامی توصیف نمود و ابراز داشت: در دوره معاصر حوزه قم توسعه مرزهای علوم اسلامی به شکل گسترده ای رقم خورده است.

وی حوزه علوم عقلی کلامی و فلسفی را یکی از مسائل مهم در دوره معاصر حوزه قم دانست و یادآور شد: با همه احترامی که برای فقاهت به عنوان شالوده اصیل حوزه قائلیم، نجات بشر امروز به تفکر عمیق الهی، وحیانی، کلامی و فلسفی بستگی دارد؛ کار علامه طباطبایی، شهید مطهری و مرحوم علامه مصباح و بزرگانی از این قبیل در این راستا تعریف می گردد.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که حوزه قم مفتخر به گسترش مرزهای عقلی، کلامی و فلسفی هماهنگ با اندیشه اسلامی است، ابراز داشت: امروز در حوزه علمیه قم، دایره بزرگی از علوم عقلی و فلسفه اسلامی تبیین و نقد نگاه فلسفه غرب که امواج سوال و شبهه در جوامع بشری از آنها نشأت می گیرد، بررسی می شود.

وی تصریح کرد: پشت صحنه آنچه در جهان می چرخد، نرم افزاری است که در غرب بازتولید می شود که آشکار و نهان در علوم و نظریه ها ورود نموده، از قبل مقالات، کتاب ها و اندیشه ها منتشر و در عرصه های اجتماعی و زیست بشری تغییراتی را رقم می زند.

آیت الله اعرافی با بیان این که طلاب خواهر و برادر برای گره گشایی مرزهای دانشی باید به دانش کلام و فلسفه مسلح شوند، اظهار داشت: علی رغم این که حوزه قم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در آغاز راه است، همچنان می‌درخشد و گام های بزرگی را طی می‌کند.

وی با بیان این که نرم افزار اداره جوامع با علوم انسانی غربی پایه ریزی شده است، اظهار داشت: فقه اسلامی و فقه اهل بیت علیهم السلام در یکصدسال اخیر به ویژه بعد از انقلاب به پیشرفت های بزرگی رسیده است؛ این مسیر نیازمند رقم زدن کارهای بزرگ است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توسعه مرزهای علوم اسلامی در قلمروهای جدید دانشی با نگاه به نیازهای جوامع را بسیار مهم دانست و با تأکید بر این که در حوزه قم توسعه دامنه علوم اسلامی با رویکرد عمیق و ناظر به تحولات معاصر دنبال می شود؛ تولید تئوری، نظریه و اندیشه حکومت و انقلاب در مقام نظر و نیز اجرای آن در مقام عمل را بسیار مهم دانست.

وی گسترش مرزهای علوم اسلامی ده‌های اخیر را در تطور تاریخی حوزه های علمیه بی سابقه دانست و اذعان داشت: تولید نظریه پایه نهضت انقلاب، نظام اسلامی و قوانین و مقرراتی که این منظومه را کامل می کند از دیگر آثار ارزشمند حوزه های علمیه است که در میدان عمل با رهبری امام خمینی(ره) و پس از ایشان رهبر عظیم الشان انقلاب دنبال می‌شود.

آیت الله اعرافی بین المللی شدن نهاد حوزه و روحانیت را از دیگر ممیزات حوزه های علمیه در دهه های اخیر دانست و ابراز داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نهاد حوزه و روحانیت بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی در عمده کشورهای دنیا تولد یافته است.

وی با بیان این که در سایه سار برکت انقلاب اسلامی، رهنمودهای رهبری و همت بلند ملت ایران نهاد دین، معارف اسلامی و اهل بیتی در جهان گسترش یافته است، اظهار داشت: با توجه به رویکرد کلان و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی که آراسته به نگاه نافذ و راهبرد دینی است، این اندیشه گستره چشم گیری در جهان یافته است.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به رویکردهای جدید حوزه علمیه قم در سالیان اخیر به کارویژه حوزه و روحانیت اشاره و گزارشی از تدوین درختواره های رشته های حوزوی ارائه نمود و ابراز داشت: به همت حدود هزار نفر از مختصصان حوزه های علمیه، منظومه ای از درختواره رشته ای دانش حوزوی تدوین شد است.

وی به تدوین بیش از ۱۰۰ سند و طرح تحولی در حوزه های علمیه اشاره و با تأکید بر این که روابط حوزه و روحانیت با نهادهای نظام اسلامی همواره مورد توجه قرار گرفته و برنامه های پنج ساله ای ناظر به رسالت های حوزوی تدوین شده است.

وی در پایان سخنان خود خروجی و ماندگاری هدفمند در حوزه و طرح بزرگ ستادهای راهبری و کنشگری حوزه در مباحث بزرگ نظام اسلامی به ویژه عرصه تدوین اسناد نظام مقدس اسلامی را از دیگر رویکردهایی حوزه در سالیان اخیر توصیف نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha