سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تبریز

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه کشور گفت: حدود ۱۰۰ مرکز شیعه‌شناسی و اسلام‌شناسی در دنیا وجود دارند که ۸۰ درصد اساتید این مراکز مسلمان نیستند. بعضی از آنها یهودی، مسیحی و بهائی هستند و اساتید مسلمان هم اغلب از برادران اهل سنت می‌باشند. این در حالی است که گسترش معارف اهل بیت(ع) و جاری ساختن آن در تمام جهان از وظایف حوزه‌های علمیه و دانش‌آموختگان مکتب اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه در جمع اساتید ادبیات عرب حوزه‌های علمیه های علمیه شمالغرب کشور با طرح این سؤال که چه ضرورتی دارد حوزه‌ علمیه بین‌المللی باشند، گفت: دین ما دین بین‌المللی و جهانی است و حوزه‌های علمیۀ ما در طول تاریخ همواره رویکرد بین‌المللی داشته و نسبت به مسائل عرصۀ بین‌الملل حساس بودند. به عنوان مثال وقتی حکومت صفویه به عنوان یک حکومت شیعه در ایران شکل گرفت، علمای جبل عامل این فرصت را مغتنم شمرده و از لبنان به ایران آمدند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه کشور افزود: در طول تاریخ تا قبل از انقلاب اسلامی، کانون بین‌الملل حوزه‌های علمیه نجف بود و امروز این مسئولیت خطیر بر عهدۀ حوزۀ علمیۀ قم است و دهها هزار طلبه از نقاط مختلف جهان برای تحصیل در قم حضور دارند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری عمیق امام موسی صدر و شیخ زکزاکی در لبنان و نیجریه گفت: هویت طلبگی یک هویت فرامرزی و بین‌المللی است و یک طلبه حوزۀ تأثیرگذاری خود را نباید منحصر به مسجد و محلۀ خود یا صرفا حضور در مناسب اجتماعی و سیاسی بداند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با تأکید بر اهمیت فرصت‌های فراهم شده تحت تأثیر انقلاب اسلامی در عرصۀ بین‌الملل و حضور طلاب در این عرصه‌ها گفت: تعداد ۱۷۱ نفر از طلاب در کسوت مدافعان حرم به شهادت رسیده‌اند که ۴۰ نفر از آنها ایرانی و مابقی از سایر کشورها هستند و ما در مقابل خون این شهیدان مسئولیت بزرگی داریم.

وی یکی از علل لزوم رویکرد بین‌المللی حوزه‌های علمیه را فناوریهای پیشرفته در حوزۀ ارتباطات دانست و گفت: اگر زمانی ارتباط میان دو استان سخت بود، امروز در سایۀ فناوریهای ارتباطی و شبکه‌های مجازی به آسانی می‌توان با نقاط مختلف جهان ارتباط برقرار کرد و این برای ما که رسالت بین‌المللی داریم مسئولیت‌آور است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به حجم انبوه عملیاتی که علیه مسلمانان به ویژه شیعه انجام می شود، گفت: معرفی اسلام و تشیع در بسیاری از دائرة المعارف‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته شده تحریف شده است. اگر ما اسلام را معرفی نکنیم دیگران به صورت تحریف شده معرفی خواهندکرد.

وی افزود: حدود ۱۰۰ مرکز شیعه‌شناسی و اسلام‌شناسی در دنیا وجود دارند که ۸۰ درصد اساتید این مراکز مسلمان نیستند. بعضی از آنها یهودی، مسیحی و بهائی هستند و اساتید مسلمان هم اغلب از برادران اهل سنت می‌باشند. این در حالی است که گسترش معارف اهل بیت(ع) و جاری ساختن آن در تمام جهان از وظایف حوزه‌های علمیه و دانش‌آموختگان مکتب اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری با اشاره به وجود هزاران طلبۀ زباندان و بیش از صد تشکل بین‌المللی و ۴۰۰ کارشناس مسائل بین‌الملل در حوزه‌های علمیه، مزایای فعالیت و رویکرد بین‌المللی را مهم ارزیابی کرد و گفت: ورود به عرصۀ بین‌الملل، ارتقاء هویت طلبگی، رشد آموزشی و تحصیلی، گسترش و رشد مطالعات جانبی را در پی دارد البته آفت‌هایی نیز دارد که بایستی از آنها نیز برحذر بود.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت یادگیری زبان عربی برای طلاب علوم دینی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی چهار رسالت برای حوزه‌های علمیه تعیین کرده‌اند که مرجعیت فکری و معنوی برای انسان معاصر، راهبری نسبت به دنیای اسلام، امّت‌سازی و هدایت امت واحد و تشکیل تمدن‌ نوین اسلامی چهار رسالت جهانی حوزه‌های علمیه است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه کشور در پایان اظهار کرد: برای تحقق این رسالت بایستی حوزه‌های علمیه بینش و بصیرت داشته باشند و حداقل بایستی از فعالیت‌های دینی و فرهنگی دشمنان اسلام و رقبا آگاه باشند که مستلزم مطالعه و رصد دائمی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha