یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
زکریا اخلاقی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین اخلاقی تبیین شخصیت نورانی، علمی و معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها توسط بانوان حوزوی را یک وظیفه برای بانوان طلبه و یک ضرورت برای جامعه امروز در کنار مباحث مظلومیت و شهادت بانوی دو عالم بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین زکریا اخلاقی عضو هیئت امنا و استاد حوزه خواهران میبد، عصر دیروز در آیین تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها میبد که در سفر مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد و هیئت همراه برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری فاطمیه، یکی از زنان فاطمی دوران معاصر را مرحوم بانو مجتهده امین معرفی کرد و به تشریح زندگی معنوی و علمی او پرداخت.

وی با تأکید بر الگو بودن همیشگی حضرت زهرا سلام الله علیها برای زنان، اظهار کرد: در چند دهه اخیر در حوزه علمیه خواهران شاخص تر از مرحوم بانو مجتهده امین معرفی نشده است.

استاد حوزه ادامه داد: بانو مجتهده امین در سن ۲۰ سالگی با جدیت تمام و شور و شوق در فضای بسیار دشوار آن زمان تحصیلات حوزوی را در خانه شروع کرد و پس چند سال اولین کتاب خود به زبان عربی را به نام «اربعین هاشمیه» نوشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین اخلاقی افزود: زمانی که علما در حوزه علمیه تازه تأسیس قم و در حوزه علمیه نجف این کتاب را دیدند، باور نکردند یک زن در آن زمان چنین کتابی را نوشته است.

وی ادامه داد: برخی علما پس از دیدن کتاب اربعین هاشمیه، سئوالاتی را خدمت بانو فرستادند و ایشان جواب داد و علما یقین پیدا کردند که کتاب نوشته اوست و سپس بسیاری از علما به وی درجه اجتهاد دادند که هنوز اسناد این اجازه‌های اجتهاد وجود دارد.

استاد حوزه اذعان کرد: با پی بردن به مقام علمی بانو امین هر کدام از علما که به ایران و یا اصفهان می آمدند به دیدار بانو امین می رفتند تا از علم وی کسب فیض نمایند.

عضو هیئت امنای مدرسه حضرت زهرا(س) میبد اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره)، مرحوم علامه جعفری(ره)، شهید مطهری(ره) و برخی علمای دیگر با بانو مجتهده امین دیدار و مباحث علمی را مطرح می کردند و کتاب هایی درباره شخصیت علمی ایشان نوشته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اخلاقی افزود: شهید مطهری به عنوان فیلسوف قرن و خود که دوره فلسفه را خدمت علامه طباطبایی (ره) گذرانده بود؛ یک قاعده فلسفی را نزد بانوامین مطرح کرده و از پاسخ های فلسفی ایشان شگفت زده شده است.

وی، یکی از کتاب های مرحوم بانوامین را «مخزن العرفان» نام برد و گفت: این کتاب در گذشته در سطوح سه و چهارحوزه خواهران تدریس می شد.

عضو هیئت امنای مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها میبد افزود: بانو امین در بیان خاطرات خود به ابتدای طلبگی اشاره می کند و می گوید، تازه طلبگی را شروع کرده بودم، وقتی حضرت عزرائیل برای قبض روح، به اصفهان می آمده من نور عزرائیل را و نور اهل بیت علیهم السلام را که بر بالین محتضر حاضر می شدند می‌دیدم. بعدها بانو امین کتابی با همین موضوع« النفحات الرحمانیه» نوشت و اجازه ترجمه آن را نداد تا دست هر کسی نیفتد.

وی، بانوان طلبه را به فراگیری هنر فراخواند و گفت: اگر چه انجام امور هنری برای تبیین مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها خوب است اما متأسفانه در این سال‌ها، آنچه که از فاطمه زهراسلام الله علیها در میان ما و جامعهٔ ما رواج یافته، عمدتاً مظلومیت حضرت و شهادت حضرت بوده است و کسی به مقامات علمی و مقامات معنوی فاطمه زهرا است.

استاد حوزه تصریح کرد: ما نباید مقام معنوی و علمی حضرت زهرا سلام الله علیها را فراموش کنیم و حوزه علمیه خواهران بهترین مکان و بهترین توانمندی ها را برای پرداختن به شخصیت بانوی دو عالم داراست.

وی ابراز کرد: امام خمینی(ره) درباره شخصیت بانوی دو عالم فرمودند بالاترین مقام حضرت زهرا(س) این بود که در آن چند ماه بعد از ارتحال پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دائماً جبرئیل به دیدار ایشان می آمدند و سپس حضرت زهرا(س) برای حضرت علی علیه السلام املا می‌کردند و این صحیفه فاطمیه در دست ائمه اطهار علیهم السلام تا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به یادگار مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین اخلاقی، روایات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را از جمله موضوعات مورد تبیین برای بانوان طلبه بیان کرد و گفت: بسیاری از روایات ایشان به طور کامل تبیین نشده است و کمتر خطبای ما در سخنرانی های خود بیان می کنند.

وی افزود: خطبه فدکیه در آن شرایط سخت پس از رحلت پیامبر اسلام و در اوج مظلومیت اهل بیت علیهم السلام توسط حضرت زهرا سلام الله بیان می شود که ابتدا با توحید و اسرار عبادات آغاز می شود.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: ما حوزویان وظیفه داریم به مقامات علمی و معنوی و تعالی روحی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بپردازیم و کانون شناخت و شناساندن مقامات علمی و معنوی حضرت زهرا(س) حوزه علمیه خواهران است.

حجت الاسلام والمسلمین اخلاقی تصریح کرد: حوزویان باید پایه‌های علمی قوی برای باز کردن و شناساندن مباحث توحیدی عمیق داشته باشند و تنها بازگوکننده روایات نباشند.

عضو هیئت امنای مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها میبد، در بخش دیگری از سخنان خود، ادبیات را در بیان علوم حوزوی مهم خواند و بر دقت بانوان طلبه به موضوع ادبیات تأکید کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha