شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ آئین اختتامیه دومین دوره آموزشی شبهه شناسی و روش پاسخ و مواجهه

حوزه/ قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که تمدن غربی خودش ثابت کرد که حقوق بشر غربی، یعنی حقوق انسان‌های مستکبر، ظالم و زورگو، ابراز داشت: فرهنگ امروز جامعه جهانی و تمدن غربی هیچ ارزشی برای انسان قائل نیست؛ تمدن غربی درگذشته تاریخی خود ملت‌ها را زنده‌زنده به آتش می‌کشید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید ملکی در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها، بر اهمیت کسب توفیق درک مجالس و محافل عزاداری و ازدیاد معارف و ایمان تصریح نمود و در اشاره به فرازهایی از آیه ۲۷ سوره مبارکه ابراهیم، تصریح کرد: این آیه شریفه از جایگاه والایی برای جامعه انسانی، امت اسلامی و جامعه ایمانی برخوردار است.

ایمان مهمترین و بزرگترین سرمایه انسان

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در قم کسب ایمان را سرمایه اصلی انسان در این دنیای دنی عنوان نمود و با بیان این که شیطان بزرگ‌ترین دشمن انسان است، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در کتاب جهاد اکبر که دربردارنده دروس اخلاق است؛ در این موضوع بر اهمیت حفظ ایمان تصریح و ضمن اشاره به داستانی تأکید می‌کنند که شیطان تا دقایق آخر عمر انسان از انحراف ایمانی او دست برنمی‌دارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به داستان بلعم باعور یکی از مبلغان حضرت موسی(ع) که مستجاب‌الدعوه بود اشاره و با بیان این که بلعم باعورا در اواخر عمر یکباره شیطان در او نفوذ می‌کند و ایمانش را می‌رباید، خاطرنشان کرد: بلعم باعورا در ابتدا باهدف دعوت فرعون به یکتاپرستی وارد کاخ عظیم فرعون شد؛ وقتی شوکت و عظمت ظاهری فرعون او را فرامی‌گیرد، از غذاهای رنگارنگ و لذیذ اما با باطنی حرام تناول می‌کند و همنشینی و هم صحبتی با فرعون او را از موقعیتش دور می‌سازد.

همنشینی به انسان‌های غیرخدایی آدمی را به ورطه تباهی می‌کشاند

این استاد حوزه ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۱۱۸ سوره آل‌عمران «لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِکُمْ»؛ با بیان این که باید از همنشینی با انسان‌های غیر خدایی که مسیر باطل را در پیش گرفتند، پرهیز نماییم، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه ۴۵ سوره مدثر بر این نکته تأکید می‌کند که نشست‌وبرخاست با گنهکاران، انسانی که ایمان ثابت ندارد را به ورطه تباهی می‌کشاند تا این که با اعمال و رفتارش قیامت را تکذیب کند.

رشوه بگیر، رانت‌خوار، دزد و اختلاس‌گر منکران قیامت هستند

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که هرکسی که رشوه می‌گیرد، رانت‌خواری می‌کند، دزدی و اختلاس می‌کند اگر در ظاهر مسلمان هم باشد با عمل قیامت را تکذیب می‌کند، یادآور شد: کسانی که ایمانشان بر اساس قول ثابت است، ایمانش را در حیات دنیا و آخرت حفظ می‌کند؛ تثبیت ایمان در آخرت تداعی زمان ورود به آخرت و ترک دنیا و مرحله جان‌دادن است.

محافل و مجالس مذهبی مسیری روشن برای تربیت دینی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی با بیان این که دشمنان اسلام و دزدان ایمان با چراغ امده‌اند تا ایمان ما و فرزندانمان را برباید، خاطرنشان کرد: محافل و مجالس مذهبی اعم از عاشورا، فاطمیه و… همه در مسیر تربیت دینی مبتنی بر سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام دنبال می‌شود؛ خداوند متعال در قران کریم بر حفظ و صیانت از نفس، خانواده و فرزندان تصریح می‌کند.

وی بر اهمیت تقویت گفتگوهای درون خانوادگی میان والدین و فرزندان تصریح نمود و با بیان این که اگر فرزندانمان در فضای مجازی تنها بمانند، ایمانشان را خواهند دزدید، یادآور شد: تمدن غربی که تا سالیانی نه‌چندان دور تمام کارهای خود را در پس پرده و مخفیانه دنبال می‌کرد، اکنون به مرحله‌ای رسیده که در روز روشن و در معرض چشمان جهانیان هزاران نفر از زنان، مردان و کودکان را قتل‌عام می‌کند.

حقوق بشر غربی یعنی حقوق انسان‌های مستکبر، ظالم و زورگو

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که تمدن غربی خودش ثابت کرد که حقوق بشر غربی، یعنی حقوق انسان‌های مستکبر، ظالم و زورگو، ابراز داشت: فرهنگ امروز جامعه جهانی و تمدن غربی هیچ ارزشی برای انسان قائل نیست؛ تمدن غربی درگذشته تاریخی خود ملت‌ها را زنده‌زنده به آتش می‌کشید.

فرهنگ توحش غربی ظاهری شیک و باطنی وحشتناک دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا»[۱] را دستور الهی بر نجات خود و فرزندان از آتش دوزخ توصیف نمود و با بیان این که بقای انسان به نسلش است، خاطرنشان کرد: بر معلمان و اساتید دانشگاه لازم است تا فرزندان ایران زمین را با فرهنگ ایرانی و اسلامی رشد داده، آنها را به سمت فرهنگ توحش غربی که در ظاهری شیک، باطنی وحشتناک دارد، سوق ندهند.

فرشتگان مراقبان انسان‌های مؤمن در ورطه تباهی

وی به فرازهای دیگری از آیات الهی اشاره نمود و با بیان این که فرشتگان مراقبان انسان‌های مؤمن در ورطه تباهی هستند، اظهار داشت: کسب ایمان با تفکر و سیر در آفاق‌وانفس اتفاق می‌افتد؛ باید توجه داشته باشیم که عالم خدایی دارد و انسان‌های پاک را حفظ می‌کند و نمی‌گذارد یزیدها، شمرها و فرعون‌ها عاقبت‌به‌خیر شوند و آنها را منکوب و رسوا می‌سازد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن تفسیر فرازهایی از آیه شریفه «وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ»[۲] ایمان به خدا و آخرت را کلید قدم نهاد انسان در وادی نیکوکاری توصیف نمود و ابراز داشت: خوشا به حال انسان‌هایی که از هر چه غیر خدایی است را رها و خود را بند و بنده خدا ساختند.

زندگی مؤمنانه سرشار از شادی و لذت

وی با بیان این که زیست و زندگی مؤمنانه سرشار از شادی و لذت است، خاطرنشان کرد: انبیای الهی مبعوث شده‌اند تا بگویند آزادی انسان در ایمان به خدا، آخرت و ملائکه است؛ فرشتگان مخلوقان خدا برای یاری انسان‌های مؤمن هستند. خداوند می‌فرمایند «وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا»[۳] اگر اهل ایمان، صبر و تقوا باشید مکر و عداوت کفار آسیبی به شما نمی‌رساند؛ فلسطینیان به این وعده الهی تمسک جسته‌اند.

قرآن کریم؛ کتاب بیدارگر تحول‌گرا

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی در بخش پایانی سخنان خود قران کریم را کتاب بیدارگر تحول‌گرا توصیف نمود و با بیان این که امام صادق علیهم‌السلام بر قرائت حداقل ۵۰ آیه الهی تصریح نمودند، اظهار داشت: ایمان به انبیا و پیامبران از دیگر محورهای مهم تجلی ایمان آدمی است، تا انسان با تمسک به انبیا و کتب آسمانی، آسمانی شود.

[1] – آیه ۶ سوره تحریم

[۲] – آیه ۱۷۷ سوره بقره

[3] – آیه ۱۲۰ سوره آل‌عمران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha