یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سفیر ترکیه و دانشگاه ادیان

حوزه/ایران و ترکیه دو کشور اثرگذار در اسلام هستند و باید دوشادوش یکدیگر موانع را برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پروفسور حجابی کرلانگیچ، سفیر کشور جمهوری ترکیه در ایران، با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن بازدید از بخش‌های مختلف دانشگاه به گفت‌وگو و رایزنی با حجت‌السلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب پرداخت.

پروفسور حجابی کرلانگیچ، ضمن تشکر از مهمان نوازی مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بنده به عنوان یک دانشجو که سال‌ها در دانشگاه آنکارا درس خوانده و در آنجا تدریس و همکاری داشته‌ام قراردادها و تفاهم نامه‌های زیادی امضا کرده‌ام که بیشتر آنها در مرحله امضا مانده‌اند. اما ایران برای بنده و دوستانی که در دانشگاه‌های ترکیه هستند تفاوت دارد و ما با دانشگاه‌های ایران ملاقات‌ها و تفاهم‌نامه‌های بسیاری داشته‌ایم.

سفیر ترکیه در ایران اظهار کرد: روابط دانشگاهی ما بسیار قدیمی است. در دانشگاه آنکارا رشته زبان فارسی از سال ۱۳۳۵ فعال است و ما هنوز هم فارسی را در دانشگاه‌های‌مان تدریس می‌کنیم. رشته زبان فارسی تمام شدنی نیست. ما در گذشته در دانشگاه آنکارا بیشتر ادبیات فارسی کلاسیک را تدریس کرده و می‌خواندیم. اما بیش از ۱۵ سال است که به ادبیات جدید فارسی نیز روی آورده‌ایم و ما امروز شاهدیم که دانشجویان جدید ما هنگام فارغ التحصیلی بهتر از دانشجویان گذشته فارسی را صحبت می‌کنند. البته احتیاج دارند که زبان محاوره آنها تقویت شود. به‌همین جهت به کمک شما نیاز داریم تا فعالیت‌هایی در این زمینه صورت بگیرد تا زبان محاوره این دانشجویان نیز تقویت شود.

وی بیان کرد؛ در گذشته دانشجویان زیادی از ترکیه به ایران می آمدند. همچنین سفرهای گذشته بنده به ایران برای یادگیری زبان فارسی بسیار مفید بوده است. در خصوص زبان ترکی استانبولی در ایران نیز باید گفت با توجه به قرابت زبان ترکی در ایران با زبان ترکی استانبولی بهتر است امکانات آموزش این زبان در دانشگاه‌های ایران و بالاخص دانشگاه ادیان و مذاهب نیز مهیا شود تا زبان آموزان بیشتری بتوانند با زبان ترکی استانبولی آشنا شوند. در حقیقت بین قشر فرهنگی ایران ادبیات ترکی رواج دارد. در سال‌های اخیر از زبان ترکی آثار زیادی ترجمه شده و در حال انجام است. باید بدانیم که زبان ترکی زبان تاریخ، فرهنگ و فلسفه هم است. یعنی باید قدر زبان ترکی را هم در ایران بدانیم.

پروفسور حجابی کرلانگیچ تاکید کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب دانشگاهی جهانی است. این دانشگاه کیفیت بالایی در تدریس دارد و می‌تواند با دانشگاه‌های ترکیه همچون دانشگاه آنکارا همکاری داشته باشد. به همین منظور برای ارتباط برقرار کردن با دانشگاه ادیان و مذاهب سعی می‌کنم از طریق سفارت همکاری‌های لازم انجام شود.

وی در پایان گفت: دانشکده الهیات آنکارا نیز جایگاه مهمی در دانشگاه‌های ترکیه دارد و اساتید این دانشگاه تبحر زیادی در فقه و الهیات دارند به همین جهت می‌توانید با این دانشگاه نیز همکاری‌هایی داشته باشید. ما در سفارت ترکیه پل ارتباطی شما هستیم و سعی می‌کنیم مسئولیت خودمان را بهتر از گذشته انجام دهیم و ارتباطات ما در زمینه فرهنگی و علمی بیشتر و قوی‌تر شود. بنده عقیده دارم ارتباطات سیاسی گذارا هستند، اما فرهنگ و دین پلی است بین کشور ترکیه و ایران و این پل گسستنی نیست. در جهان اسلام دو کشور ترکیه و ایران به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. در کشور ما بیشتر مردم اهل سنت هستند، اما در تصوف و عرفان نیز افرادی حضور دارند که بسیار شبیه به تشیع فکر می‌کنند و برخی از آنها نیز ۱۲ امامی هستند. ما باید بیشتر بر شباهت هایمان تاکید کنیم. در آخر نیز از مهمان نوازی خوب شما تشکر می‌کنم.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن معرفی بخش‌های مختلف دانشگاه ادیان و مذاهب به امضای تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته با دانشگاه مرمره و دانشگاه زعیم ترکیه اشاره کرده و گفت: ما در سفرهای علمی اخیری که با حضور هیئت های مختلف علمی به کشور ترکیه داشتیم ظرفیت ارتباط و همکاری با مجامع علمی ترکیه را بسیار خوب می‌دانیم و به همین جهت انتظار داریم اگر مباحثی هست و دشواری‌هایی هست مرتفع شود تا دانشجویان ما بتوانند به مراکز علمی و فرهنگی ترکیه دسترسی بیشتری داشته باشند و از آنها استفاده کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم حضور شما باعث افزایش ارتباطات حوزه‌های علمی و دانشگاهی ما با دانشگاه‌های شما شود. حافظه جهان اسلام در ترکیه قرار دارد و منابع اسلامی در حوزه‌های مختلف در این کشور وجود دارد و اینها فرصت‌های خوبی است که در اختیار ترکیه است و جهان اسلام از آن بی نیاز نیست. ایران و ترکیه دو کشور اثرگذار در اسلام هستند و باید دوشادوش یکدیگر موانع را برطرف کنند.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه در پایان با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب توانایی برگزاری دوره‌های مکالمه فارسی برای دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های ترکیه را دارد و امیدواریم این دانشجویان بتوانند هر چه زودتر از این امکان بهره‌مند شوند و همچنین این آمادگی را داریم که با مشارکت شما رشته زبان و ادبیات ترکی استانبولی را در دانشگاه ادیان و مذاهب ایجاد کنیم.

گفتنی است در این دیدار آقای عادل بور رایزن دینی ترکیه و همچنین جمعی از مدیران دانشگاه ادیان و مذاهب حضور داشتند و گفت‌وگوهای متقابلی در زمینه ارتباطات بیشتر دو کشور در سطوح علمی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تمبر اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب به رسم یادبود تقدیم پروفسور حجابی کرلانگیچ سفیر کشور جمهوری ترکیه شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha