دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بانوان طلبه

حوزه/ معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه گفت: طلاب توجه داشته باشند که انتظار جامعه از آنان با دیگر افراد متفاوت است. آنچه از طلاب علوم دینی انتظار می‌رود این است که در برخورد با مسائل مختلف از جمله مسائل علمی، اجتماعی، سیاسی و... با دلیل و سند محکم و به دور از هیجانات شخصی عمل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، الهام خاضعی نیا در رابطه با ضرورت پژوهش در جامعه امروز عنوان کرد: اصل پژوهش در موضوعات و مسایل علوم، برای تولید علم امری لازم و ضروری است و این مسئله در تمامی علوم جاری است. تحقیق و پژوهش در علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ یعنی علوم اسلامی مانند سایر علوم، بدون داشتن بستر مناسب امکان رشد و نمو ندارند. این سخن به این معنی است که اگر انتظار داریم تحول اساسی در علوم اسلامی که بستر اصلی آن در حوزه‌ها است، رخ دهد باید زمینه مناسب برای شکوفایی آن ها فراهم شود.

وی گفت: آنچه ضرورت پژوهش در علوم دینی را مضاعف می‌کند، اهمیت و ضرورت موضوع آن‌هاست، زیرا همان طور که می‌دانیم علم توحید و به تعبیری علم دین به لحاظ این که به سعادت و کمال انسان مربوط می‌شود، اشرف علوم است و به همین جهت تحقیق و پژوهش در این علوم از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و از آنجا که در واقع متصدی این علوم و ترویج آن‌ها حوزه علمیه است ضرورت اکید پژوهش در حوزه‌های علمیه روشن می‌شود؛ بنابراین باید گفت که پژوهش ضرورت امروز و هر روز حوزه علمیه است و نباید از آن غفلت ورزید.

معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه درباره وضعیت کمی و کیفی پژوهش و تحقیقات در این مدرسه علمیه اظهار کرد: آمار کمی و کیفی تحقیق و پژوهش در این موسسه مطلوب است اما کافی نیست. تاکنون بیش از ۱۲۰۰ پژوهش پایانی تدوین شده است و بیش از این تعداد؛ مقاله علمی، طرح پژوهشی و... به جامعه علمی عرضه شده است. از نظر کیفی نیز بسیاری از پژوهش ها حائز رتبه های استانی، ملی و حتی بین المللی شده است. اما وجود بیش از ۲۰۰ طلبه سطح۴ در این مؤسسه، این انتظار را به وجود می آورد که باید مؤسسه هم از نظر کمی و هم کیفی رشد فزاینده‌ای را به دست آورد.

وی بیان کرد: وضعیت کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران در سال های قبل نامطلوب بود. متاسفانه کتابخانه آخرین بخش از هر مدرسه است که تاسیس می‌شود حال آنکه کتابخانه در هر مرکز علمی و پژوهشی به عنوان قلب تپنده آن است اما کمتر به این مسأله توجه می‌شود. البته نباید تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای غنی سازی و سامان دهی کتابخانه‌ها از طرف معاونت پژوهش مرکز انجام شده را نادیده گرفت اما باید بپذیریم که این مقدار کافی نیست. در این مورد باید مدارس هم به صورت مستقل اقدام کنند و از طرق مختلف مانند رای زنی با بعضی ارگان ها و یا خیرین و ... اقدام با جذب بودجه نمایند.

خاضعی نیا درباره برنامه‌های برای هفته پژوهش گفت: مانند سال‌های گذشته برنامه‌های ویژه‌ای از هفته کتاب تا هفته پژوهش در دست اقدام است. برگزاری نشست‌های علمی پژوهشی مانند نشست نقد کتاب، نشست معرفی کتاب، کارگاه های مهارت افزایی، جلسات مشاوره پژوهشی، تقدیر از پژوهشگران و محققین مؤسسه، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مؤسسه و ... از جمله آن‌ها است.

معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه اضافه کرد: برای درخشش بیش از پیش بانوان طلبه در جشنواره‌های پژوهشی، اقداماتی لازم است انجام گیرد که از جمله آن‌ها ارتقاء سطح دانشی طلاب، ارتقاء سطح مهارتی طلاب، احصاء فراخوان ها و جشنواره‌های علمی سراسر کشور و معرفی آن‌ها به طلاب و مساعدت طلاب جهت ارسال آثار آنان به فراخوان ها است.

وی درباره دستاوردهای پژوهشی مدرسه گفت: کسب حدود ۱۰۰ رتبه برتر در جشنواره های علمی پژوهشی، شامل حدود ۷۰ برگزیده کشوری و استانی جشنواره علامه حلی، ۳۱ برگزیده کشوری بانوی کرامت، ۵۰ استعداد برتر کشوری در حوزه‌های مختلف، کسب رتبه اول در بخش پایان نامه نویسی جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی در سال ۹۷، کسب رتبه اول همایش دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی با عنوان مقاله "ادله حجیت ظواهر قرآنی از دیدگاه آیت الله فاضل لنکرانی" توسط طلبه سطح ۳ خانم وفایی، چاپ و یا در دست چاپ ۳۰عنوان کتاب توسط موسسه و یا طلاب مؤسسه، کسب رتبه معاونت پژوهش برتر کشوری در نهمین جشنواره علامه حلی، کسب ۳ جایزه البرز در سال های متمادی، کسب بالاترین امتیاز در طرح شهید وزوایی بنیاد ملی نخبگان توسط چند طلبه مؤسسه، کسب رتبه دوم جشنواره بین المللی فارابی، کسب شایسته تقدیر رساله علمی در کتاب سال حوزه، کسب رتبه پژوهشگر برتر کشوری توسط طلبه سطح ۴ موسسه، کسب رتبه برتر کشوری کارگروه های پایان نامه ها برای کارگروه تخصصی تفسیر موسسه، و کسب رتبه برتر نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات حوزه علمیه از جمله آن‌ها است.

خاضعی نیا با بیان اینکه در در مؤسسه معصومیه تاکنون بیش از ۱۲۰۰ پژوهش پایانی در مقاطع ۲ و ۳ و ۴ تدوین شده است، تصریح کرد: با توجه به سطح علمی اساتید مؤسسه، چه اساتید واحدهای درسی و چه اساتید روش تحقیق و مهارت های پژوهشی و چه اساتید راهنما و مشاور و داور پژوهش های پایانی، کیفیت پایان نامه های ارائه شده در سطح مطلوبی است. به گونه ای که مؤسسه هر سال شاهد درخشش این آثار در فراخوان های علمی –پژوهشی سراسر کشور و حتی همایش های بین المللی است.

وی ادامه داد: در مؤسسه معصومیه شورایی با عنوان شورای کتاب تشکیل شده است. در این شورا پایان نامه‌های برتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، اقدام به چاپ می‌شود. به همین دلیل ما با انتشارات مطرح کشور (بوستان کتاب و انتشارات هاجر) تفاهم نامه امضاء کرده‌ایم و آثار برتر، با هزینه مؤسسه و به صورت کتاب چاپ می‌شود. تا کنون ۲۰ عنوان کتاب به این انتشارات ارسال شده که تعدادی از آن ها چاپ و تعدادی در دست چاپ قرار داده شده است.

معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه بیان کرد: تجربه من در معاونت پژوهش به حدود ۲۰ سال می رسد. (۱۶ سال معاون پژوهش مدرسه علمیه و حدود ۴ سال معاون پژوهش استان قم) در این مدت با توجه به مواجهه مداوم با آثار علمی و پژوهشی، شرکت در جلسات کارگروه های تخصصی و تدوین آثار پژوهشی متعدد تلاش شده که در زندگی عادی از سخن بی سند پرهیز کنم و هر خبر و عقیده‌ای را نپذیرم. حتی در فعالیت‌های فضای مجازی نیز این رویه را اجرا می‌کنم و اخبار را ابتدا واقعیت سنجی کرده و در صورت احراز صحت، انتشار می‌دهم.

خاضعی نیا یادآور شد: طلاب توجه داشته باشند که انتظار جامعه از آنان با دیگر افراد متفاوت است. آنچه از طلاب علوم دینی انتظار می‌رود این است که در برخورد با مسائل مختلف از جمله مسائل علمی، اجتماعی، سیاسی و ... با دلیل و سند محکم و به دور از هیجانات شخصی عمل کنند. بنابراین آموخته‌های خود را مورد توجه قرار دهند و از طرفی توجه داشته باشند که مهم ترین رکن اسلام یعنی اخلاق حسنه را در معاشرت هایشان به کار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha