شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1126278
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
شبهات فاطمی

حوزه / نشست علمی «پاسخ به شبهات فاطمی» در مدرسه علمیه الزهراء(س) و فاطمه معصومه(س) بندرعباس با حضور طلاب این مدارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، خانم زینب عطاءاللهی مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس در نشست علمی با موضوع پاسخ به شبهات پیرامون شهادت حضرت زهرا (س) که روز گذشته در این مدرسه علمیه و مدرسه علمیه تخصصی فاطمه معصومه (س) بندرعباس با حضور اساتید و طلاب برگزار شد، اظهار داشت: درباره حضرت زهرا (س) فضائل بسیاری نام برده شده، ولی فضیلتی که برتری دارد این است که ایشان دختر پیامبر (ص) و همسر امام علی (ع) و مادر امام حسن و امام حسین (ع) هستند.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: در روایات آمده پس از رحلت و به تعبیر دقیق‌تر شهادت پیامبر (ص) در ۷۵ روز بعد از زندگی حضرت زهرا(س) اتفاقاتی افتاد که در زندگی بسیاری از پیامبران و حتی زنان دیگر اتفاق نیفتاد، در این ایام فرشته روح‌الامین هر روز بر حضرت زهرا(س) نازل می‌شدند و عرض سلام و تسلیت داشته و خبرهایی به ایشان می‌دادند.

وی تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) نزول جبرئیل بر حضرت زهرا(س) را والاترین فضیلت دانسته، زیرا جبرئیل تنها بر پیامبران و افراد خاص نازل می‌شدند ولیکن بر حضرت زهرا (س) به دلیل تقوا، مقام و مرتبت رفیع ایشان نازل می‌شدند که این از ویژگی‌های مختص به حضرت زهرا(س) است.

عطاءاللهی بیان کرد: جایگاه زن در اسلام به قدری والا است که برخلاف ادیان و مکاتب دیگر که زن را به عنوان روح شیطانی و جسم درجه دو در نظر می‌گیرند، اسلام در مورد زنی که تقوا را رعایت می‌کند، به جایگاه هم‌صحبتی با فرشته‌ها بالا می‌برد و می‌تواند لقب محدثه بگیرد.

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های خاص حضرت زهرا(س)، مقام شفاعت ایشان در قیامت است که از پدر و همسرشان بیشتر است.

وی بیان کرد: به تعبیر فلسفی، انسان کامل و خلیفه خداوند روی زمین، تجلی اسماء ذات و صفات الهی است که زمان خلقت انسان، فرشتگان به وجودش اعتراض کردند و او را عامل فساد و خونریزی بر روی زمین می‌دانستند در حالی که خداوند، انسان کامل و خلیفه الهی را مظهر همه اسماء الهی دانست.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس ابراز کرد: خداوند دارای صفات جلال و جمال است، صفت جلال، جنبه عظمت، حسابرسی، اقتدار و صفت جمال جنبه رحیم بودن، کریم بودن و رئوف بودن دارد که مردان و زنان به ترتیب دارای صفت جلال و جمال هستند.

وی گفت: حضرت زهرا(س) به‌عنوان معصوم و مصداق انسان کامل، دارای صفات جمال و جلال هستند و بر اساس این منطق فلسفی مقام شفاعت ایشان در قیامت از مردان نیز بیشتر است.

عطاءاللهی عنوان کرد: مقام شفاعت کبری و هم صحبت شدن با جبرییل و اطلاع از اخبار غیبی از جمله صفات برجسته حضرت زهرا(س) بود که این اخبار در کتاب مصحف فاطمه(س) جمع آوری شده و هم اکنون نزد امام زمان(عج) است.

وی خاطرنشان کرد: خیر کثیر در سوره مبارکه کوثر با توجه به شأن نزول آیه و قرینه آیه « «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»؛ منظور حضرت زهرا(س) است که خداوند در جواب طعنه دشمنان پیامبر(ص) به ایشان اعطا نمودند.

کارشناس مذهبی، با اشاره به اوصاف دیگر حضرت زهرا(س) بیان کرد: در آیات ابتدایی سوره دخان به فرموده امام موسی کاظم(ع) به مرد نصرانی، منظور از حم، وجود پیامبر(ص) وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ؛ امام علی(ع) و لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ حضرت زهرا(س) است.

خانم عطاءاللهی عنوان کرد: حضرت زهرا (س) همچون شب قدر است که کسی به معرفت ایشان دسترسی پیدا نمی‌کند و با برکت هستند زیرا محل نزول یازده قرآن ناطق هستند.

وی یادآور شد: اگر چه نام مبارک حضرت زهرا(س) در قرآن نیامده، اما اوصاف بسیاری در وصف ایشان در قرآن ذکر شده است.

استاد حوزه علمیه با معرفی کتاب جامی از زلال کوثر از آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، خاطرنشان کرد: سبک زندگی فاطمی در پوشش، چگونگی ارتباط با نامحرم و مواردی از این قبیل ابتدا باید سرلوحه زندگی ما باشد و به آن عمل شود، سپس برای مردم تبیین و تبلیغ شود.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس، اظهار کرد: کتاب شبهات فاطمیه نوشته سید مجتبی عصیری به بررسی ۱۰ الی ۱۵ شبهه اساسی در مباحث فاطمیه پرداخته و پاسخ داده شده است.

وی با اشاره به روش‌های پاسخ به شبهات با استفاده از منابع مورد قبول طرف مقابل، بیان کرد: قضایای مشبهات و وهمیات، شبیه یقینیات و مشهورات هستند، ولی در واقع یقینی و مشهور نیستند که موجب مغالطه و به اشتباه افتادن می‌شود و در پاسخ به شبهات به دو گونه نقضی و حلی می‌توان ارائه داشت که در پاسخ با استناد به آیات و روایات شبهه نقض می‌شود.

عطاءاللهی با اشاره به شبهه درب نداشتن خانه‌های مدینه، تشریح کرد: در پاسخ به این شبهه علاوه بر نقض آن با استناد به آیات و روایات و منابع مورد قبول، می‌توان اثبات کرد، علاوه بر اینکه خانه‌های مدینه درب داشته، حتی جنس و نوع و طراحی آن با استفاده از برخی منابع اثبات می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: با توجه به شبهه با این عنوان که، عرب جاهلی نسبت به زن تعصب داشته و این بحث با آمدن چهل مرد جنگی در پشت درب خانه حضرت زهرا(س) منافات دارد، می‌توان با استناد به سوره تکویر در آیات «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ، بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» که تا قبل از ظهور پیامبر (ص) تعصب و ارزشی نسبت به دختران و زنان وجود نداشته و حتی آن‌ها را زنده به گور می‌کردند، پاسخ داد.

وی با اشاره به بحث هجوم به خانه حضرت زهرا(س)، از دیدگاه علمای اهل سنت، گفت: اِبْراهیمِ ‌بْنِ سَیّارِ نَظام، ابواسحاق ابراهیم بن سیار بن هانی، معروف به نظام، فیلسوف و متکلم مشهور اهل سنت، با اشاره به این مطلب؛ «ضَرَبَ بَطْنَ فاطِمَةَ یَوْمَ الْبَیْعَةِ حَتّی اَلْقَتْ اَلْمُحْسِنَ مِنْ بَطْنِها»، به بحث هجوم به خانه حضرت پرداخته و این موضوع از سال‌های ابتدایی تاکنون از علما و دانشمندان برجسته اهل سنت در کتب و منابع مختلف بیان شده است.

عطاءاللهی تصریح کرد: در تاریخ طبری نیز به تشریح وقایع هجوم و آتش کشیدن خانه حضرت پرداخته شده است، عبدالفتاح عبدالمقصود، دانشمند اهل سنت، نویسنده برجسته مصری و مؤلف کتاب الامام علی بن ابی‌طالب در ۹ جلد و به مدت ۳۰ سال این کتاب را نوشته است، در کتاب‌های خود موضوع هجوم به خانه حضرت را آورده است.

کارشناس مذهبی افزود: شبهه دیگری که در این زمینه مطرح شده این است که حضرت زهرا(س) با عذرخواهی شیخین آن‌ها را بخشیده و ایشان ملاک خشم بر آن‌ها است و به تبع خدا و پیامبر(ص) نیز از آن‌ها خشمگین و ناراحت است، با بخشش حضرت رفع شده و در پاسخ نقضی به این شبهه در صحیح بخاری آمده است که حضرت فاطمه(س) از حاکم وقت ناراحت بودند تا اینکه از دنیا رفتند و هیچگاه از وی راضی نبودند.

وی خاطرنشان کرد: وهابیت با مغالطه، شیعیان را متهم به مخفی کردن قبر حضرت زهرا(س) دانسته، حال آنکه با بررسی روایات نقل شده از اهل سنت، سبب مخفی بودن قبر ایشان آمده است به نحوی که محمد بن اسماعیل بخاری آورده هنگام شهادت حضرت زهرا(س)، امام علی(ع) ایشان را شبانه دفن کردند تا حاکم وقت مطلع نشود، به‌عبارتی این عمل فریاد اعتراض و سیاست دینی به اعمال و اقدامات ناپسند و ناشایست حاکمان وقت بوده است.

استاد حوزه علمیه خواهران اشاره کرد: در روایاتی دیگر، علی بن حمزه از امام صادق(ع) آورده است که حضرت زهرا(س) وصیت کرده بودند که کسی بر پیکر ایشان نماز نخوانند که این نشان از نارضایتی و عدم بخشش ایشان از حاکم وقت بوده است.

عطاءاللهی در پاسخ به شبهه‌ای که امام علی(ع) از حضرت زهرا(س) هنگام هجوم دفاع نکرد نیز بیان کرد: به توصیه پیامبر(ص) امام علی(ع)، به جهت تداوم نسل امامت، حفظ اسلام و عدم تفرقه صبر کرده و دست به شمشیر نبردند و همچنین به دلیل نداشتن نیروی جنگی متعهد از قیام صرف نظر کردند.

وی تصریح کرد: پیرامون شبهه ازدواج ام کلثوم دختر امام علی(ع) با خلیفه دوم هم باید گفت که ام کلثوم دختر اسماء بنت عمیس، دختر خوانده امام بوده که در خانه ایشان زندگی می‌کرده و با وجود بغض‌ها و نارضایتی‌ها امکان نداشته امام دخترش را به ازدواج خلیفه در آورده باشد و همچنین در روایات بسیاری آمده که امام چهار فرزند بیشتر نداشته و ام کلثوم لقب حضرت زینب(س) بوده و دختر دومی وجود نداشته، به فرض وجود چنین دختری در آن زمان ایشان پنج ساله بودند چگونه امکان دارد دختر پنج ساله به ازدواج فردی پنجاه و هفت ساله در آورده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha