دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر جلسه اخلاق آیت الله هاشمی علیا، موسس مدرسه علمیه قائم عج چیذر که هر هفته روزهای های سه شنبه در مدرسه علمیه قائم (عج) بصورت جلسه عمومی برگزار می شود.

حوزه/ آیت الله هاشمی علیا با توضیح فهم بشر از مسیر سعادت خود، گفت: اگر عقل و درک و فهم انسان ضعف نداشته باشد، قطعاً راه سعات را پیدا می‌کند؛ در غیر این صورت، دچار جهل و تردیدی است که منجر به شقاوت او می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، آیت الله هاشمی علیا مؤسس حوزه علمیه قائم چیذر، در جلسه هفتگی اخلاق عمومی که سه شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد این مدرسه علمیه برگزار می‌شود، با شرح «دعای هشتم صحیفه سجادیه» و با بیان این نکته که صبر یکی از امتحانات الهی برای انسان‌هاست، اظهار داشت: یکی از سکوهای پیشرفت بشر در مسیر انسانیت صبر در بلاها است، انسان با صبر بر طاعات، عبادات و صبر بر ترک گناهان، می‌تواند برای خود سکوی پرش ایجاد کند، صبر در موارد گوناگون همگی از امتحانات الهی است،

وی ادامه داد: عملکرد انسان در این سه امر باید به گونه‌ای باشد که از امتحانات الهی موفق بیرون بیاید و نمره کامل را اخذ کند، در این صورت است که روز قیامت بدون حساب و مؤاخذه وارد بهشت می‌شود.

این استاد اخلاق، با تفسیر آیه‌ای از سوره مبارکه شمس، تأکید کرد: با وجود آنکه خداوند علم ذاتی به اعمال بشر دارد، جهت تحقّق معلومات ذاتی خود در عالَم خارج، عرصه امتحان بشر را فراهم ساخته و امکانات مختلف را نیز در اختیار او قرار داده و در این باره قرآن می‌فرماید: «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا؛ سپس فجور و تقوا (شرّ و خیر انسان) را به او الهام کرده است» همچنین فرموده: «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَ إِمَّا کَفُورًا؛ ما راه را به او (انسان) نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس!». بدین ترتیب، انسان باید با اختیار خود، راهش را انتخاب کند.

آیت الله هاشمی علیا با توضیح فهم بشر از مسیر سعادت خود، ابراز کرد: اگر عقل و درک و فهم انسان ضعف نداشته باشد، قطعاً راه سعات را پیدا می‌کند، در غیر این صورت، دچار جهل و تردیدی است که منجر به شقاوت او می‌شود.

وی در ادامه به ذکر دو روایت در رابطه با نقش و اهمیت صبر در زندگی انسان پرداخت و گفت: ابی بصیر از امام صادق(ع) روایت کرد: «إِنَّ اَلْحُرَّ حُرٌّ عَلَی جَمِیعِ أَحْوَالِهِ إِنْ نَابَتْهُ نَائِبَةٌ صَبَرَ لَهَا وَ إِنْ تَدَاکَّتْ عَلَیْهِ اَلْمَصَائِبُ لَمْ تَکْسِرْهُ وَ إِنْ أُسِرَ وَ قُهِرَ وَ اُسْتُبْدِلَ بِالْیُسْرِ عُسْراً کَمَا کَانَ یُوسُفُ اَلصِّدِّیقُ اَلْأَمِینُ...؛ آزادمرد در همه احوال آزادمرد است، اگر گرفتاری برایش پیش آید، صبر کند و اگر مصیبت‌ها بر سرش ریزد، او را شکسته نکند، اگرچه اسیر و مغلوب شود و سختی جایگزین آسایشش گردد، چنان که یوسف صدیق امین این‌گونه بود...».

وی تصریح کرد: حضرت یوسف(ع) بر بردگی خود و تمام سختی‌ها و امتحانات الهی صبوری کرد تا در نهایت خداوند، ستمگر سرکشی را که مالک یوسف بود، بنده او کرد، در حقیقت حرّ واقعی کسی است که در تمام امور گفته شده آزاد باشد، یعنی در بلاها آزاد باشد و بلا او را بر زمین نزند، در طاعات آزاد باشد و اسیر شیطان نشود، در برابر گناه نیز آزاد باشد و اسیر گناهان و دنیای فانی نشود.

آیت هاشمی علیا با اشاره به طریقه جلب رضای الهی، خاطرنشان کرد: سید ساجدین در این دعای نورانی، به خدا استغاثه می‌کند و از ضعف صبر به او پناه برده‌اند، بنابراین انسان باید خود را در صبر و تقوا تقویت کند، مواعظ و نصایح را بشنود و بپذیرد و همنشین و رفیق خوبان شود، قرب به خدا پیدا کند، عبد دنیا و لذت‌های زودگذر آن نشود تا به سعادت حقیقی نائل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha