شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 8, 2024
مقیمی حاجی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در همه مدارس علمیه استان باید ظرفیت استادیاری بکار گرفته شود گفت: مدل استادیاری چون باعث تکرار مطالب می شود سبب ماندگاری مطالب در حافظه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در دیدار طلاب، اساتید و کادر اجرایی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر ابراز داشت: مدارسی در حال حاضر موفق هستند که با تکیه بر استادیاری و استفاده از ظرفیت و نظام استادیاری فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه در همه مدارس علمیه استان باید ظرفیت استادیاری بکار گرفته شود گفت: مدل استادیاری چون باعث تکرار مطالب می شود سبب ماندگاری مطالب در حافظه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی ابراز کرد: تکرار مطالب بسیار موثر است و طلاب باید مطالعات دوره ای داشته باشند این مساله باعث دسته بندی مطالب در ذهن می شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه استادیاری یکی از روش هایی است که کمک می کند تا حافظه بلند مدت ما تقویت شود گفت: مرور مطالب و دسته بندی آنها بسیار به انتقال این مطالب به حافظه بلند مدت ما کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه مطالب باید در ذهن کدگذاری شوند گفت: به زندگانی بزرگان و علما توجه که می کنیم می بینیم کسانی موفق هستند که قبل از مطالعه فکر می کنند. انسان هایی که متفکر هستند به سمت تولید علم و مرزهای دانشی می روند.

وی بیان کرد: اگر برای مطالعه وقت نگذاریم در نظام دانش حوزه پیشرفت نمی کنیم چراکه دروس حوزه تفکر محور است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: پژوهش و تحقیق می تواند در تبدیل مطلب از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت موثر باشد لذا باید مطالب تکرار شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ابراز داشت: در سطح یک به دنبال تولید دانش نیستیم بلکه به دنبال این هستیم تا طلاب به غیر از کتاب به منابع دیگر رجوع کنند.

وی بیان داشت: نگاه ما به پژوهش در سطح یک حوزه به عنوان مکمل آموزش و تعمیق تفکر و تسلط بر متون و آشنایی بر ابزار عمومی نگارش است. در سطح یک حوزه روش نگارش را یاد گرفتن مهم و هدف است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به تشکیل کانون های علمی در مدارس گفت: کانون یکی از سنت های ارتباط استاد و شاگرد است و کانون ها می تواند بین پنج تا ۱۰ نفر در موضوعات مختلف حوزوی باشد.

وی افزود: کانون فرد را تشویق می کند که پژوهش های گروهی انجام دهد و پژوهش های فرد نقد شود و باید سرانجام کانون یک سری فعالیت های قلمی و نگارشی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha