یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خانم تمیزکار مدیرکل پژوهش‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران

مدیرکل پژوهش‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران در تشریح فعالیت‌های این اداره کل در سال ۱۴۰۲ از ثبت بیش از ۸۰ هزار رساله علمی، پایان نامه، تحقیق پایانی و مقاله در سامانه پایان نامه ها و فراخوان های پژوهشی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم تمیزکار مدیرکل پژوهش های تحصیلی حوزه های علمیه خواهران در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه های علمیه خواهران، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش با اشاره به برخی از دستاوردهای این اداره کل در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: از ابتدای برنامه پنج ساله تاکنون با هدف استانداردسازی و بهبود فرایندهای پژوهش‌های تحصیلی، قریب به ۵۰۰ استاد از طریق فراخوان جذب اساتید راهنما، مشاور و داور، شناسایی و پس از بررسی سوابق پژوهشی، بیش از ۲۰۰ استاد راهنما، مشاور و داور پایان نامه و رساله واجد شرایط، به اساتید افزوده شدند. این تعداد معادل ۲۳ درصد افزایش نسبت به قبل است. از این تعداد اساتید، قریب به ۴۰ استاد، از دانش آموختگان مقطع سطح ۴ حوزه‌های علمیه خواهران هستند.

وی با بیان این که در مقطع سطح ۳ تاکنون ۶۱۰۴ پایان نامه دفاع شده و ۴۱۴۰ پایان نامه نیز در حال تدوین است، افزود: در مقطع سطح ۴ نیز تاکنون ۳۳ رساله دفاع شده و ۶۹۲ رساله در حال تدوین است.

مدیرکل پژوهش های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران با تاکید بر لزوم کاهش میانگین روز تدوین پایان نامه و رساله، بیان کرد، به این منظور برخی تغییرات اساسی در آیین نامه های مرتبط ایجاد و مصوب شده که به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی یکی دیگر از دستاوردهای اداره کل پژوهش‌های تحصیلی را تبدیل بیش از ۳۰۰ عنوان از پایان نامه ها و رساله ها به کتاب اعلام کرد و ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های اداره کل پژوهش‌های تحصیلی در سال ۱۴۰۲ می توان به جذب بیش از ۳۰۰ استاد درس روش تحقیق مقطع سطح ۲، دارای رزومه پژوهشی و مهارت افزایی ایشان با برگزاری دوره‌های ضمن خدمت متناسب با علم روز پژوهش در جهت استانداردسازی مقالات طلاب این مقطع اشاره کرد.

تمیزکار خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۵۳۵۹ تحقیق پایانی و ۳۰۲۸۸ مقاله پایانی در سامانه فراخوان های پژوهشی این معاونت ثبت شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که بحمدلله ۴۶۵ کتابخانه در حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با ۱۱۲،۰۸۹ عضو، ۴۲۸،۶۸۹ عنوان کتاب و ۲،۳۵۱،۳۶۹ نسخه، در سامانه کتابداری تحت وب فراکاوش راهبری و مدیریت می‌شود، گفت: از مزایای این امر می‌توان به فهرست نویسی متمرکز، سیستم امانت دهی یکپارچه، کتابخانه مجازی و خدمات متعدد دیگر اشاره کرد.

مدیر کل پژوهش های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران درباره روند تجهیز و غنی سازی منابع پژوهشی کتابخانه‌ها، اظهار کرد: امسال نیز به یاری خدای متعال موفق شدیم تجهیز ۹۳ کتابخانه تیپ یک را که از سال گذشته آغاز شده بود، تکمیل و علاوه بر آن منابع تخصصی تمام مدارس علمیه تخصصی دارای رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی را تهیه و به کتابخانه آن ها ارسال کنیم؛ همچنین ۱۰۹ کتابخانه تیپ ۲ و ۳۰ کتابخانه مدارس علمیه مقطع عمومی ورودی سیکل در این روند تجهیز شد.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت کتاب، افزود: تجهیز تخصصی منابع کتابخانه‌ها از الزامات نگارش مقالات، پایان نامه‌ها و رساله‌های روشمند و مسئله محور است؛ از این رو تخصیص بودجه کافی توسط مسئولین امر برای این برنامه ضروری است.

تمیزکار در پایان گفت: امیدواریم با تدبیر و برنامه ریزی اداره کل پژوهش های تحصیلی حوزه های علمیه خواهران و همراهی و دغدغه مندی همیشگی مسئولین مرکز و تأمین بودجه های مورد نیاز، در پایان برنامه ۵ ساله اول، شاهد استانداردسازی کتابخانه های تمام واحدهای علمی تربیتی باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    نکته مهم اینکه این 80 هزار رساله چه دردی از جامعه را درمان کرده ؟