جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
نشست یازدهم دوره کارگاهی گفت وگوی دینی در عرصه بین الملل

حوزه/ دوره کارگاهی "گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل" با شرکت ۵۰ نفر از خواهران و برادران طلبه زبان‌دان و ارائه فریبا علاسوند استاد حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم دکتر فریبا علاسوند در این کارگاه در ابتدای سخنان خود به موضوع بحث که «تحولات مفاهیم جنسیتی در اسناد بین‌المللی بانوان با رویکرد انتقادی» اشاره کرد و ضمن معرفی کتاب «زن در اسناد بین‌المللی» که با رویکرد انتقادی و تحلیلی و تبیینی در رابطه با زن به نگارش درآمده است گفت: با توجه اینکه تمام مباحثی که در دنیا در مورد زن مطرح می‌شود، در این کتاب وجود دارد منحصربه‌فرد است. بحث‌های حقوق بشری، خشونت، امنیت، بهداشت سلامت و باروری و مباحث مختلف دیگر به‌صورت مقالات در این کتاب وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به مباحث مفهومی جنسیتی افزود: بحث مفهومی از دهه ۶۰ یا ۷۰ به بعد در دنیا مطرح‌شده است در غرب قبل از این دهه جریان‌های فمینیسم تنها کاری که در حوزه زن انجام دادند این بود که گفتند مفاهیم لیبرالیسم باید شامل حال زنان هم بشود. زمانی که نمی‌خواستند مفاهیم جنسیتی را از کتاب مقدس بگیرند و خواستند از خرد اخذ کنند، گفتند مفاهیمی مثل فرد، استقلال، حقوق شهروندی و آزادی تاکنون شامل زنان نشده است باید این مفاهیم لیبرالیسم شامل حال زنان هم بشود برای همین جنبش اول فمینیسم‌ها به‌عنوان جنبش حق رأی مطرح گردید.

علاسوند در پایان گفت: اولین تحول در فمینیسم‌ها این بود که به جنبه برساختی زنانگی حمله کردند؛ آن‌ها گفتند مفاهیمی مثل مادر و خانواده ساخته یک گروه‌هایی است و باید از بین برود لذا مفهوم gender را برای زن و مرد به کار می‌برند؛ مفهومgender به دو مطلب اشاره می کند یکی اینکه تفاوت‌های بین زن و مرد زیاد نیستند و بارداری را طبیعت به‌اجبار بر دوش زنان گذاشته است، دوم اینکه این تفاوت‌ها مهم نیستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha