شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویری از سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سند گفتمانی نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: برای تحقق این سند، سند دومی تهیه شده که عنوان آن سند تحول دولت مردمی است و این اتفاق برای نخستین بار در دولت‌های انقلاب اسلامی رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد با عنوان «رسالت حوزه‌های علمیه و اولویت تبلیغ» که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کرد: ارتباط با حوزه‌های علمیه و خصوصاً حوزه علمیه قم برای دولت مغتنم است.

رئیس جمهور ادامه داد: حوزه علمیه به عنوان حامی انقلاب و نهادهای انقلاب اسلامی در عرصه کادرسازی، محتواسازی و مراقبت از کارها برای دولت و دولت‌مردان سرمایه بزرگی است.

رئیسی با اشاره به اینکه تمام بخش‌ها و ارتباطات نظام اسلامی بر اساس دین است، مطرح کرد: این نظام به دنبال این است که کارآمدی دین در عرصه‌های مختلف را به اثبات برساند.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی مبتنی بر فقه امام صادق(ع) است و به همین دلیل جمهوری اسلامی در عرصه نظام جهانی حرف دارد، خاطرنشان کرد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از انقلاب برای مبارزه با رژیم ستم شاهی و پس از انقلاب اسلامی برای حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش داشته است.

رئیسی با بیان اینکه همچنین جامعه مدرسین برای رفع کاستی‌ها نیز تلاش کرده است، تصریح کرد: در طول ۴۰ سال گذشته خدمات بسیار و گام‌های موثری در کشور، منطقه و جهان برداشته شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این نشست‌ها موجب بررسی مجدد اقدامات انجام شده است، یادآور شد: در کنار تمام موفقیت‌هایی که داشته‌ایم از لحاظ نظری و عمل و اجرا با مسائل و کاستی‌هایی مواجه هستیم که باید آن‌ها را شناسایی و جبران کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه تحولی داشتن، بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: پس از تحول در نگاه‌ها باید در گام بعدی تحول فرآیندها را داشته باشیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه سومین گام تحول نهادی و در ساختارها است، ابراز کرد: تنها مذکور شاکله اداری نیست بلکه بازنگاهی در موضوعاتی که در جامعه فرهنگ‌ شده است نیز ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در تمام ابعاد جامعه جزو ضرورت‌ها است، اظهار کرد: افزایش بهره‌وری به رشد در تمام بخش‌ها منجر خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی و همراه شدن مردم در موفقیت‌ها بسیار نقش دارد، مطرح کرد: در برهه‌های مختلف مانند جنگ تحمیلی و کرونا که مردم همراه شدند، پیروزی را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه در سند تحول انقلاب اسلامی بسیاری از واقعیت‌های موجود ذکر شده و نگاهی به آینده نیز وجود داشته است، عنوان کرد: گفتمان دولت با شعار دولت متفاوت است و نیاز دارد که در جامعه نهادینه شود.

رئیسی اضافه کرد: دولت گفتمان خود را گفتمان امام(ره) و رهبری معظم قرار داده است چراکه این گفتمان اصلی و اساسی انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه سند گفتمانی نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: برای تحقق این سند، سند دومی تهیه شده که عنوان آن سند تحول دولت مردمی است و این اتفاق برای نخستین بار در دولت‌های انقلاب اسلامی رقم خورده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه حدود ۳۷ موضوع از مهم‌ترین مسائل کشور مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: تمام مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و نظامی کشور در این سند مورد بررسی قرار گرفته و راه‌کارهایی در آن اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه می‌توانستیم بر اساس همین گفتمان بسیاری از مشکلات را در گذشته رفع کنیم، یادآور شد: در طول انقلاب در زمان‌هایی که به این گفتمان توجه شده است، گام‌های خوبی برداشته و زمانی که به این گفتمان کم توجهی شده است دچار کاستی‌هایی شده‌ایم.

رئیسی با بیان اینکه اگر گفتمان امام(ره) و رهبری معظم عملیاتی می‌شد، شاهد بسیاری از آسیب‌های امروز نبودیم، ابراز کرد: اگر گام‌های ما بر اساس این گفتمان بود امروز ما در عرصه فرهنگی دست بالا را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی می‌توانست ما را در برابر بسیاری از مشکلات حفظ کند، بیان کرد: در کشور برخی افراد نگاه‌های خود را بر نگاه‌های گفتمان اصلی کشور ترجیح دادند و این موضوع موجب عقب افتادگی‌هایی در کشور شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه علما، روحانیون و مردم گلایه‌هایی نسبت به کاستی‌ها دارند، اظهار داشت: بر این گلایه‌ها واقف هستیم ولی مسیری که طی می‌کنیم مسیر پیشرفت و تحول است.

وی اضافه کرد: می‌توانیم دیپلماسی عزت‌مندانه داشته باشیم، به تولید داخل توجه کنیم، معارف اهل بیت(ع) را داشته باشیم و هیچ‌کدام از وادادگی‌های فرهنگی و سیاسی را نداشته باشیم.

رئیسی با اشاره به اینکه می‌توانیم در تمام عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حرف برتر را در کشور، منطقه و جهان داشته باشیم، مطرح کرد: باید باور داشته باشیم که ما می‌توانیم و تمام موضوعات در این جمله خلاصه می‌شود.

وی با بیان اینکه خداباوری، خود باوری و مردم باوری رمز موفقیت در این مسیر است، خاطرنشان کرد: دشمن با جنگ ترکیبی و تنگناهایی که در کشور وجود داشت به دنبال متوقف کردن مسیر پیشرفت بود ولی باتمام این شرایط توانستیم ۴ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از علت‌های اصلی تورم کسری بودجه است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که کسری بودجه نداشته باشیم و از دوستان مجلس نیز در این مسیر برای تصویب مصوبات کمک گرفتیم.

وی با بیان اینکه ناترازی‌های کشور را در برنامه هفتم پیش‌بینی کردیم، یادآور شد: ناترازی در نظام بانکی و پولی، صندوق‌های بازنشستگی و ... وجود دارد و معتقدیم با برنامه‌ریزی، مشارکت مردم و جهاد تبیین بسیاری از این ناترازی‌ها را می‌توانیم رفع کنیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه برداشت‌های غیر مجاز از بانک مرکزی را باید کنترل کنیم، بیان کرد: تلاش داریم بر تمام علت‌هایی که موجب تورم می‌شود توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تمام نشانه‌ها حاکی از کنترل و کاهش تورم است، ابراز کرد: دشمن با جنگ ترکیبی و ادراکی تلاش کرد این مسیر را دچار مشکل کند ولی مردم انقلابی و همیشه در صحنه دشمن را ناکام گذاشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اقدامات عزت‌مندانه پیش می‌رود، اظهار داشت: دشمن دو هدف ناامید کردن مردم و منزوی کردن سیاست ایران را داشت که به هیچ‌کدام از آن‌ها نرسید.

وی با بیان اینکه به پشتوانه مردم می‌توان اقدامات بسیاری را انجام داد، مطرح کرد: نگاه حاکم بر کشور نگاه ما می‌توانیم است و این کشور می‌تواند بسیاری از کارها را به پیش ببرد.

رئیسی با اشاره به اینکه امروز حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم، عنوان کرد: بیش از ۹۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نیرو و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نفت فعالیت دارند که نشان می‌دهد کار به صورت علمی و با استفاده از ظرفیت جوانان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت هدف‌گذاری ما حل مشکل آب ۱۰ هزار روستا است، خاطرنشان کرد: تاکنون مشکل ۳ هزار روستا را رفع کرده‌ایم و این موضوع در کنار افزایش تولید برق و جبران ناترازی‌های گاز است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از فرارهای مالیاتی شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: یکی از درآمدهای کشور، مالیات است و امروز مودیانی که فرار مالیاتی داشته‌اند شناسایی شده‌اند از افرادی که قبلا مالیات می‌دادند، بیش‌تر هستند.

وی با بیان اینکه دو سوم کارخانه‌های کشور نیازمند کارگر هستند، یادآور شد: البته برای اشتغال افراد تصحیل کرده نیازمند تلاش و کار بیش‌تر هستیم.

رئیسی با اشاره به اینکه وظیفه دولت کار و تلاش است، بیان کرد: حوزه در عرصه جهاد تبیین و تنویر افکار عمومی و امید آفرینی در جامعه می‌تواند همراه دولت باشد.

وی با بیان اینکه اگر جهاد تبیین پشتوانه عملی نداشته باشد، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود، ابراز کرد: در عرصه عمل نیز، اگر اقدامات تبیینی صورت نگیرد، دشمن اقدامات را وارونه نشان می‌دهد.

رئیس جمهور با اشاره به حمله سایبری به سامانه سوخت، گفت: هدف دشمن ایجاد آشوب در میان مردم بود ولی مردم انقلابی توانستند آن‌ها را ناامید کنند.

وی با اشاره به اینکه امام راحل سال‌ها پیش فرمودند که فلسطین موضوع اصلی جهان اسلام است و امروز جهان به این موضوع رسیده است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال‌ها پیش فرمودند که اسرائیل غده سرطانی است و امروز کودک کشی رژیم صهیونیستی این موضوع را به اثبات رسانده است.

رئیسی با بیان اینکه تحول محوری‌ترین موضوع پیش روی دولت و حوزه‌های علمیه است، مطرح کرد: کم‌کردن فاصله میان وضع موجود و وضع مطلوب وظیفه ما است و این وظیفه بر دوش دولت سنگینی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این هدف قطعا شدنی است، عنوان کرد: نگاه‌های نقادانه علما و مراجع می‌تواند در این مسیر بسیار کمک کننده بوده و غفلت‌زدایی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای عدالت در جامعه می‌تواند برای مردم امیدآفرین باشد، خاطرنشان کرد: این عدالت در عرصه‌های مختلف قضایی و اجرایی می‌تواند اثرگذار باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha