شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فیاضی

حوزه/ سومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی با عنوان استاد فکر در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله غلامرضا فیاضی عضو هیات امناء موسسه امام خمینی(ره) امروز در سومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی که در سالن سران اجلاس برگزار شد، طی سخنانی گفت: چهار نظریه درباره حقیقت انسان وجود دارد، یکی نظر صدرالمتالهین که نظر عامه مردم هم است که حقیقت همه انسان ها یکی است. این نظر قرن‌ها در فکر دانشمندان و امروز بر عامه مردم حاکم است.
عضو هیات امناء موسسه امام خمینی(ره) افزود: نظریه دیگر را ملاصدرا در کتاب های فلسفی مطرح کرده که انسان ها در آغاز پیدایش یک حقیقت دارند اما به دلیل اینکه موجود مختار است و در وجود او لشکریان عقل و جهالت وجود دارد، انسان با حیوانات در ادراکات، انفعالات و لذایذی مشرک است اما انسان یک حقیقی دارد که قرآن از آن به فطرت الهی تعبیر می کند، یعنی نوعی ساختار ویژه انسان است. انسان می تواند قوای حیوانی در وجود خود حاکم یا فطرت خود را بیدار کند.

آیت الله فیاضی با بیان اینکه وقتی انسان به سن رشد و تعقل رسید اگر زندگی خود را براساس عقل تنظیم کند و تمام قوای حیوانی را مسخر نیروی عقل قرار دهد، نشان از اختیار او دارد، عنوان کرد: در اختیار انسان است که قوای عقل یا جهل در وجود او حاکم باشد. بیشتر انسان ها کسانی هستند که عقل در وجود آنها در خواب است و کم هستند کسانی که فطرت الهی در وجود آنها زنده باشد و آنها از جمله استثناء های سوره عصر هستند آنجا که خداوند می فرماید همه انسان ها سرمایه از کف می دهند بدون آنکه در مقابل چیزی به دست آورند مگر کسانی که ایمان دارند و تمام کارهای خوب را انجام می دهند.

وی ادامه داد: انسان زمانی می تواند تمام کارهای خوب را انجام دهد که طبق شرح چهل حدیث امام راحل وقتی از خواب بیدار می شود بگوید خدایا من می خواهم بنده تو باشم، از خداوند توفیق شکرگزاری داشته باشد و دنبال کسب رضای الهی باشد. چنین شخصی در هر عمل خود تامل می کند که اگر مرضی خداوند است آن را انجام داده یا ترک کند. طبق فرمایش قرآن کریم آنها رستگاران هستند. آنها خود را به خداوند فروختند و در مقابل اراده خداوند از خود اراده‌ای ندارند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از کسانی زندگی خود را طبق دستورات و رضایت الهی تنظیم کرده بود و در این راه چیزی مانع او نبود علامه مصباح یزدی هستند، اظهار کرد: وقتی از امام راحل و آیت الله بهجت نصیحت می خواستند می گفتند که توجه داشته باشید که عالم محضر خداوند است و ما باید ادب این محضر را مراعات کنیم. این استادان هم خود مقید بودند و شاگردانی همچون مصباح یزدی تربیت کردند که مقید بودند.
آیت الله فیاضی با بیان اینکه اشخاصی همچون علام یزدی انسان هایی هستند که با انسان های دیگر تفاوت جوهری دارند. ابراز کرد: ملاصدرا انسان ها را به چند گروه در دسته فرشتگان، شیاطین و درندگان و بهائم تقسیم می کنند. از نظر ملاصدرا حقیقت انسان از همان آغاز تفاوت پیدا می کند. امام راحل در تکمیل سخن ملاصدرا می فرمایند انسان هایی هستند که بالاتر فرشتگان قرار می گیرند، آنها وقتی به معراج می روند جبرئیل از آنها بازمی ماند و جلوتر نمی تواند برود. برخی بالاتر از ملائکه هستند و برخی هم از هر جانوری پست تر هستند. امروز سران استکبار کمتر از حیوانات هستند که غده سرطانی همچون اسرائیل را در کشورهای اسلامی قرار داده و با تمام وجود از او و هر جنایت های او حمایت می کنند.

عضو هیات امناء موسسه امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: خوشا آنان که از تجارت خانه دنیا درست استفاده کردند، امید که در دوران ریزش ها و رویش های کیفی ما جزو رویش ها باشیم. خداوند در قرآن کریم می فرماید ای پیامبر ما به اصحاب خود بگو که اگر شما ازدین خارج شوید خداوند ضرر نمی کند بلکه شما ضرر می کنید زیرا خداوند در آینده قومی را خواهد آورد که خداوند آنها را دوست دارد و آنها هم خداوند را دوست دارد، از پیامبر(ص) سوال کردند آنها چه کسانی هستند پیامبر(ص) دست بر شانه سلمان گذاشتند که از قوم ایشان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha