شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب با امام جمعه اهل سنت بندر لنگ

حوزه/ امام جمعه اهل سنت بندر لنگه گفت: به برکت انقلاب اسلامی کارهای بزرگی در کشور اتفاق افتاده است و رهبر این انقلاب از منادیان تقریب بین مذاهب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در سفری به استان هرمزگان با شیخ محمد علی امینی امام جمعه اهل سنت بندر لنگه دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار شیخ محمد علی امینی با خوش‌آمدگویی به سفیران فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مبنا و منهج ما در مدارس علمیه‌مان در کل جنوب اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط است. پایبندی به مذهب خودمان داریم بدون اینکه خدای ناکرده نسبت به مذاهب دیگر سوء‌ظن یا دیدگاه منفی یا حذف داشته باشیم. از زمانی که مؤسسین این مدرسه یعنی مرحوم سلطان‌العلماء اینجا را تأسیس کرده تا به امروز نیز چنین بوده است. استاد خود بنده که فرزند مؤسس این مدرسه نیز هست تعریف می‌کرد که در گذشته در بندر لنگه علمای شیعه و علمای اهل سنت در کنار هم بودند و حتی عالم بزرگ شیعه وصیت کرده‌ بود که وقتی فوت کرد پدر بنده یعنی عبدالرحمن سلطان العلماء برایش نماز بخواند. در اینجا علمای شیعه و سنی هر هفته با یکدیگر دید و بازدید داشتند. این ارتباطات بین علمای شیعه و سنی از گذشته هم در بندر لنگه و هم در نقاط دیگر استان وجود داشته است. ما هم به تأسی از گذشتگانمان دقت می‌کنیم تا این منهج برای همیشه برقرار باشد و خدای ناکرده تفریط و افراط‌گری‌هایی که گاهاً دردسرهایی نیز ایجاد کرده است دیگر تکرار نشود.

امام جمعه اهل سنت بندر لنگه گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب همانطور که از اسمش مشخص است در جهت جذب و شناساندن اسلام معتدل و رساندن پیام بر حق خدا و رسول خدا است. همانطور که قرآن می‌فرماید: یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الّا نعبد الا اللَّه؛ این خط مشترک است. البته برخی‌ها خودشان را قاضی قیامت می‌دانند و می‌گویند هر که شیعه هست به بهشت می‌رود ولاغیر، یا بالعکس هر که سنی هست به بهشت می‌رود و غیر سنی به بهشت نمی‌رود. سؤال اینجاست که مگر خداوند بهشت خودش را به انسان‌های تنگ‌نظر واگذار می‌کند؟

وی افزود: خداوند بخشنده و مهربان است. ما همیشه در نمازهایمان بسم الله الرحمن الرحیم می‌گوییم، زیرا که خداوند رحمن و رحیم است. ان شاءالله که وسعت رحمت خداوند شامل همه ما باشد. امیدواریم خداوند همه را هم شیعه، هم سنی و هم یهود و نصاری را که پایبند به مذهب خودشان هستند و دشمنی با مسلمانان ندارند را مورد لطف و کرم خودش قرار دهد و همانطور که ما در دانشگاه ادیان و مذاهب با صفا و صمیمیت دور هم گرد آمده‌ایم امیدواریم در بهشت هم کنار یکدیگر باشیم.

امام جمعه اهل سنت بندر لنگه بیان کرد: از همه عزیزانی که چه در مدارس اهل سنت و چه در حوزه‌های علمیه شیعیان تحصیل می‌کنند انتظار داریم وسعت نظر و شرح صدر داشته باشند. ما باید همدیگر را بپذیریم و در غیاب هم خوبی‌های همدیگر را بگوییم.

شیخ محمد علی امینی با اشاره به نزدیکی مسائل فقهی شیعه و اهل سنت گفت: اگر کتب شیعه و اهل سنت را کنار هم بگذاریم اختلافات بسیار کمی می‌بینیم. این اختلافات اندک از چه زمانی آغاز شد؟ این اختلافات از زمانی آمد که بیگانگان در اداره کشورها دخالت داشتند. انگلیسی‌ها دخالت و تحکم داشتند. آنها نهضت‌سازی کردند و چیزهایی خارج از دین را وارد دین اسلام کردند. این مسائل باعث انشقاق و فاصله گرفتن مسلمانان از یکدیگر شد.

وی ادامه داد: به فرموده شهید مطهری(ره) کاش علمای اسلام شجاعت داشته باشند و آنچه حق است را بیان کنند. اما متاسفانه می‌بینیم که برخی علما تابع عوام هستند و هر چه که عوام می‌پسندند آنها آن را روی منبر می‌گویند. ما باید جرئت داشته باشیم و خرافات را از مذهب‌مان و دین‌مان حذف کنیم. اگر این کار را بکنیم شیعه و سنی آنقدر به هم نزدیک می‌شوند که فاصله‌ای به اندازه مو بین‌شان باقی نمی‌ماند.

این روحانی اهل سنت خاطرنشان کرد: در عهد امام جعفر صادق (ع) بهترین و برجسته‌ترین شاگردان‌ ایشان از اهل سنت بودند. امام مالک می‌گوید که وقتی به مجلس امام صادق(ع) می‌رفتم ایشان مرا از ذیل به صدر جلسه می‌آوردند. ایشان خیلی من را مورد احترام و تکریم قرار می‌دادند و ما اگر به تاریخ توجه کنیم خواهیم دید که سیره بزرگان دین ما همیشه اینگونه بوده است اما امروز دشمن می‌خواهد که با مکر و خدعه بین ما فاصله ایجاد کند و اختلافات را دامن بزند و همه ما باید در این مورد بسیار هوشیار باشیم.

شیخ محمد علی امینی اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی کارهای بزرگی در کشور اتفاق افتاده است و رهبر این انقلاب از منادیان تقریب بین مذاهب اسلامی است و ما باید قدر این انقلاب و رهبر را بدانیم و در راستای وحدت و همدلی تلاش کنیم تا با معرفی اسلام ناب محمدی(ص) دوران طلایی اسلام و ائمه هدی(علیهم السلام) را دوباره تکرار کنیم.

وی گفت: یک زمانی با دادستان ویژه روحانیت از کرمان در بندرعباس دیداری داشتیم، ایشان در این دیدار گفت که ما ریشه‌یابی کردیم و فهمیدیم علت برخی از دین‌گریزی‌ها این است که ما در بین خود اختلاف داریم پس ما نباید همدیگر را تضعیف کنیم و باید روی مشترکات برای وحدت و پیشرفت هرچه بیشتر جامعه اسلامی تاکید کنیم.

شیخ محمد علی امینی با توصیه به اساتید و دانشجویان حاضر در این جلسه برای حل مشکلات گفت: گاهی ما آنقدر به مسائل جزئی و فرعی می‌پردازیم که از مسائل اصلی‌مان فاصله می‌گیریم. این مسائل جزئی را می‌توان نادیده گرفت. پرداختن به مسائل جزئی باعث می‌شود که دیگران از این فرصت استفاده کنند و مسلمانان را نسبت به دین‌شان بدبین کنند اما بحمدالله جای ناامیدی نیست و بارقه‌های هوشیاری احساس می‌شود. این هوشیاری در دانشگاه‌ها و بالاخص در دانشگاه ادیان و مذاهب و حوزه‌های علمیه ما قابل مشاهده است. ما علاقه مندیم تا گاهی اوقات که مسائل یا شبهاتی که پیش می‌آید با علماء و بزرگان قم و تهران در میان بگذاریم و آنها را حل کنیم.

امام جمعه اهل سنت بندر لنگه در پایان با اظهار امیدواری از دستاوردهای سفر کاروان سفیران فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما باید نسبت به همدیگر خوشبین باشیم و با هم مهربان‌تر باشیم. همانطور که در روایات داریم: هل الدّین الّا الحبّ؛ باید همدیگر را دوست بداریم. چراکه ما دشمن مشترک داریم. حالا که دشمن مشترک داریم باید خودمان را بیشتر درک کنیم و یکدیگر را تقویت نماییم تا دشمن‌مان تضعیف شود. همبستگی ما، تفاهم ما و دوست داشتن یکدیگر و دفاع نمودن‌مان از یکدیگر باعث می‌شود که دشمنان برنامه‌هایشان و نقشه‌هایشان نقش برآب شود.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جعفرطیاری با اظهار خوشحالی از دیدار با شیخ محمد علی امینی و طلاب و روحانیون اهل سنت بندر لنگه گفت: تقریب بین مذاهب اسلامی و تلاش برای ایجاد جامعه اسلامی و انسانی یکی از آرمان‌های دانشگاه ادیان و مذاهب است.

قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: ما در تلاشیم با برگزاری دوره‌های علمی و آموزشی در جهت گسترش صلح و کاهش آلام بشری گام برداریم و درهای دانشگاه‌های ادیان و مذاهب به روی همه وجدان‌های بیدار که برای آزادی انسان از قید اسارت و بندگی غیر خدا تلاش می‌کنند و کسانی که دل در گرو اسلام و انقلاب دارند همیشه باز است.

گفتنی است، در پایان این دیدار لوح یادبود دانشگاه ادیان و مذاهب تقدیم شیخ محمد علی امینی امام جمعه اهل سنت بندر لنگه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha