شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مراسم دانش آموختگی

حوزه/ مراسم دانش آموختگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور سرکار خانم برقعی و تجلیل از دانش آموختگان ممتاز ۱۴۰۳-۱۴۰۲ این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم دانش آموختگی طلاب جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور دانش آموختگان سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ این مؤسسه علمی حوزوی در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از مدیران و مسئولان مجموعه از جمله خانم ها برقعی مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، شاکری معاون آموزش، یوسفی معاون آموزش و تربیت، رویا باقری مدیر تحصیلات تکمیلی، رسولی موسوی مدیر کل امور اساتید، غیوربابایی مدیر تحصیلات عمومی، حاجی پور مدیر مرکز آموزش مجازی و غیرحضوری، رستمی مدیر مدرسه علمیه فائزات و ارمکان مدیر کل سنجش و پذیرش حضور داشتند، علاوه بر دانش آموختگان سطح دو، سه و چهار این دوره، ۶ نفر از فارغ التحصیلان ممتاز به صورت ویژه تجلیل شدند.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ سری از اسرار الهی هستند

خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در این مراسم، با بیان اینکه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ سری از اسرار الهی هستند و سخن گفتن درباره این بانوی دو عالم سخت است، اظهار داشت: هیچ مکتبی نمونه ای همانند حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ بانویی که همه صفات و کمال را یک جا جمع کرده باشد، ندارد. تنها اسلام توانسته نمونه ای چون حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها به جامعه عرضه کند.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: با نگاه به زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ می‌توان به دیدگاه اسلام درباره زن پی برد. آن حضرت در سخت ترین شرایط اجتماعی، مقاوم بودند.

برقعی با اشاره به جنگ‌ها و غزوات، هجرت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، علم حضرت، ورود حضرت به مسائل سیاسی، بینش و بصیرت حضرت، خانه داری و بحث خانواده، تربیت فرزند، عبادت، تأکید کرد: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ در هر یک از موارد و مسئولیت‌هایی که داشتند، در اوج بودند.

وی عنوان کرد: امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را الگویی نیکو برای خود معرفی کردند، اما چقدر ما تلاش کردیم که این الگو را به جامعه خود معرفی کنیم؟، امروز جوانان ما چقدر نسبت به این بانوی دو عالم شناخت دارند؟.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: اکثر ائمه معصومین علیهم السلام به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ متوسل می‌شدند و ما امروز در خانه ای منتسب به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ حضور داریم و باید آن را قدر بدانیم.

در این مراسم، خانم‌ها بهناز جعفری، عادله جمعه پور، توصیف زهرا، سعیده مقبلی دامه، محدثه رضایی و نادره رحیمی نژاد به عنوان دانش آموختگان ممتاز جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها مورد تجلیل قرار گرفتند.

معاون آموزش و تربیت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ الگویی جامع برای همه انسان‌ها در اعصار مختلف

خانم افتخار یوسفی معان آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز در این مراسم، ضمن تبریک ولادت باسعادت و پرخیروبرکت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ و همچنین میلاد باسعادت حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت شهید حاج قاسم سلیمانی، به جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان مؤسسه علمی و حوزوی اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تأسیس شد، به رشد و بالندگی رسید و امروز در آستانه چهل سالگی این مؤسسه علمی آموزشی حوزوی هستیم.

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه ما در حوزه‌های علمیه، فارغ التحصیلی نداریم، تصریح کرد: آنچه در مکتب اسلام داریم، اتمام یک دوره از تحصیل و شروع یک برنامه و فعالیت جدید است.

یوسفی به حدیثی از امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اشاره کرد که فرمودند: «وَ فی اِبْنَه رَسُولِ اللّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم لی اُسْوَه حَسَنَه؛ دختر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم (فاطمه زهرا علیهاالسّلام) برای من، اسوه و الگویی نیکو است» و در ادامه بیان داشت: معصومی که الگو و سرمشق و مقتدای همه خوبان عالم است، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ را اسوه ای نیکو برای خود دانستند؛ جایگاه و شخصیت جامعی که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ دارند، برای همه ما الگو است.

وی به ویژگی‌های شخصیتی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها نه تنها برای همه زنان بلکه برای همه آزادگان عالم اعم از زن و مرد در عصرهای مختلف، الگوی جامع هستند.

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: شما در خانه منسوب به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ تحصیل کردید و مدال شاگردی مکتب امام صادق علیه‌السلام و تاج سربازی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را دارید که همه اینها، انتساب و اتصال شما را به اهل بیت علیهم السلام بیشتر می‌کند و آثاری دارد که باید تلاش کنیم این آثار را در زندگی خود رشد دهیم.

یوسفی ادامه داد: اولین اثر حضور شما در مجموعه جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، لزوم قدردان بودن نسبت به این نعمت است. بسیاری از بانوان دوست دارند که در مجامع و مراکز منتسب به اهل بیت علیهم السلام تحصیل کنند، اما شاید شرایط آن را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: حضور در این مجموعه نیاز به شکرگزاری دارد و این شکرگزاری صرفا شکر لسانی نیست، بلکه نیاز به شکر عملی است و باید در رفتار به گونه ای باشیم که زیبنده این مجموعه باشد.

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: ویژگی و کارکرد دوم این است که ما طلاب، سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستیم و باید در مسیر خود ثابت قدم و پابرجا باشیم.

یوسفی یادآور شد: یکی از نکات مهم که جزو رسالت‌های ما است، جذب دیگران با زبان، عملکرد و رفتار است. ما باید مبلغ معارف اهل بیت علیهم السلام باشیم و می‌توانیم در عرصه‌های مختلف اجتماعی از جمله خانواده، محله و حتی در عرصه‌های کلان اجتماعی ایفای نقش کنیم.

وی با اشاره به اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در هر عرصه ای که فعالیت می‌کنیم، روشن‌کننده چراغ مسیر ما است، اظهار داشت: به فرموده رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله، آنچه که در پذیرش مسئولیت‌ها اهمیت دارد، شایسته سالاری است و جنسیت در این مسئله تأثیر چندانی ندارد.

تبلیغ از مهم ترین کارکردهای طلبگی است

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: اگر بانوان تحصیل کرده علوم حوزوی در خانواده و در مسئولیت‌های تصمیم ساز و یا در عرصه‌های آموزشی، مدیریتی، اجرایی، تبلیغی، پژوهش و تولید علم حضور فعال داشته باشند، با عمل و رفتار خود می‌توانند تشویق کننده دیگران به مسائل معنوی و معارف دینی شوند.

یوسفی با بیان اینکه تبلیغ، یکی از مهم ترین کارکردهای طلبگی است، به سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی نسبت به رسالت تبلیغ اشاره و توصیه کرد: بانوان طلبه با رفتار و عمل خود، دیگران را به فضاهای دینداری تشویق کنند.

وی به دو رویکردی که نسبت به زن وجود دارد، اشاره کرد و گفت: اولین رویکرد نسبت به زن، رویکرد رایج و متداول غرب است که زن را در سودجویی و لذت خلاصه می‌کند که نگاه استثماری، بهره‌گیری و استفاده ابزاری از زن دارد.

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: رویکرد اسلام نسبت به زن، تساوی و عدالت جنسیتی است و به نقش آفرینی زن در عرصه خانواده تأکید می‌کند. در دین مبین اسلام، در ارزش وجود انسان، بین زن و مرد تفاوتی نیست، نه تنها تفاوتی در ارزش وجودی زن و مرد نیست، بلکه در نگاه اسلام زنان آمادگی بیشتری برای رشد و سلوک معنوی دارند.

یوسفی با بیان اینکه مفهوم خانواده در غرب دچار گسست شده و کارکرد اصلی خود را از دست داده است، تصریح کرد: آنچه دنیای غرب از آن فرار می‌کند، مباحثه کردن در برابر این دیدگاه‌ها است، در حالیکه مبانی اسلام درباره نگاه به زن بسیار متقن و قابل دفاع است.

در مکتب اسلام، فارغ التحصیلی یک واژه غلط است

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه با بیان اینکه هدف ما در حوزه، تحصیل نیست، عنوان کرد: تحصیل، مسیری برای هدف ما است و هدف اصلی ما ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام و اثرگذاری در خانواده و اجتماع است.

وی تأکید کرد: مسیر تحصیل علم در حوزه تمام نشده و در مکتب اسلام، فارغ التحصیلی یک واژه غلط است، بلکه از مقطع و مرحله ای وارد مرحله و مقطع دیگر شده ایم.

لزوم ایجاد شبکه منسجم بین دانش آموختگان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها

یوسفی در ادامه به معرفی اداره دانش آموختگان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها پرداخت و با اشاره به لزوم ایجاد شبکه منسجم بین فارغ التحصیلان این مجموعه، عنوان کرد: اداره دانش آموختگان با بسته‌های آموزشی و محتوایی می‌توانند زمینه ارتقای دانش آموختگان را فراهم کنند و فارغ التحصیلان می‌توانند عرصه‌های فعالیتی و علاقه مندی خود را در فرمی پر کرده و به این اداره تحویل دهند.

وی با اشاره به اینکه عرصه فعالیت‌های شما می‌تواند در چهار کارویژه اصلی تدریس، تبلیغ، پژوهش و عرصه مدیریتی و اجرایی شکل بگیرد، توضیح داد: اداره دانش آموختگان، دوره‌های مهارت افزایی متنوعی برگزار می‌کند و شما بانوان طلبه می‌توانید سیر پیشرفت دانشی، مهارتی و بینشی خود را افزایش دهید.

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه دوره‌های بینشی و مهارتی به پویا شدن دانش آموختگان کمک می‌کند، گفت: وقتی شبکه منسجم شکل بگیرد، آثار و برکات زیادی در پی خواهد داشت و زمینه برای فعالیت بانوان طلبه در عرصه‌های مختلف فراهم می‌شود.

یوسفی در پایان بیان داشت: تلاش بر این است که خروجی‌ها از حیث اخلاقی و تربیتی الگو و سرآمد باشند و امید است که به عنایت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ و اهل بیت علیهم السلام، خروجی‌هایی تربیتی و اخلاقی با بروندادهای علمی، پژوهشی و تربیتی باشید.

مادر شهید مختار زاده مطرح کرد: نقش تأثیرگذار بانوان در خانواده و اجتماع

یکی از مهمانان این مراسم، خانم فاطمه دادخواه دانش آموخته جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و مادر شهید مدافع امنیت حسن مختارزاده بود که در سخنانی به نقش تأثیرگذار بانوان در خانواده و اجتماع اشاره کرد و اظهار داشت: مادران بهترین تربیت کننده و مشاور برای کودکان هستند، اگر محیط خانه سالم باشد، بهترین محیط برای رشد و پرورش کودک خواهد بود.

مادر شهید مختارزاده در ادامه به ویژگی‌های اخلاقی و تربیتی شهید حسن مختارزاده اشاره کرد و گفت: فرزند شهید من با انتخاب خود وارد حوزه علمیه شد و به روایاتی که می‌خواند عمل کرد.

دادخواه بیان داشت: نیمی از تربیت فرزند به دست مادر است، اما نیمی دیگر از تربیت فرزند به عهده خود او و محیط است. شهید مختارزاده همانند نامش، حُسن و اخلاق خوبی داشت.

وی، توکل به خداوند متعال و تأسی به ائمه اطهار علیهم السلام و همچنین اخلاص را از دیگر ویژگی‌های این شهید والامقام برشمرد و افزود: فرزندم حسن به تمام معنا حسن بود و وارد وادی شهادت شد و ما در این مسیر، با خداوند متعال معامله کردیم.

مادر شهید مختارزاده در ادامه بیان داشت: ما باید در اجتماع حضور داشته باشیم، ما علاوه بر تحصیلات حوزوی می‌توانیم مهارت دیگری هم داشته باشیم تا بر پایه آن مهارت، به تبلیغ دین و معارف اسلامی بپردازیم.

وی تصریح کرد: ما با اعمال و رفتارمان می‌توانیم در جامعه و محیط پیرامون خود تأثیرگذار باشیم و برای حفظ دین باید جان، مال، آبرو و منصب خود را هزینه کنیم.

دانش آموخته بین الملل جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها: لزوم خودسازی در حوزه تبلیغ

فاطمه الیوسف دانش آموخته جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از کشور عربستان یکی از دعوت شدگان به این مراسم بود که با بیان اینکه همه ما باید با عقیده کار کنیم، تصریح کرد: ما عقیده داریم جمهوری اسلامی که حضرت امام تأسیس کردند، حکومت کوچکی متعلق به امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است و باید تلاش کنیم که این جمهوری اسلامی را حفظ کنیم.

این طلبه بین الملل جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها که مؤلف سی عنوان کتاب است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی از ایران شروع شده و ما باید آن را به کشورهای دیگر توسعه دهیم، زیرا انقلاب اسلامی به نام حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بوده و ان شاءالله به امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ختم می‌شود.

الیوسف با اشاره به لزوم بصیرت و بینش در مسیر زندگی، تأکید کرد: ما باید با عقیده ای راسخ، مبانی اسلام را در رفتار خود مجسم کنیم و معرفت خود را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه طلبه هیچ گاه فارغ التحصیل نمی‌شود، گفت: این دوران تحصیلی مرحله ای از مراحل زندگی ما است و طلاب در این مسیر مسئولیت‌های خطیری به عهده دارند.

طلبه بین الملل جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه بیان داشت: در حوزه تبلیغ، ما ابتدا باید خودسازی داشته باشیم، به فرموده حضرت امام خمینی(ره) باید صفات شیطانی از جمله خودخواهی، خودبینی و خودرأیی را از خود دور کنیم.

الیوسف با بیان اینکه برای تکامل و پیشرفت، باید تهذیب نفس داشته باشیم، افزود: صفت‌های شیطانی را با جهاد اکبر کنترل کنیم و با خودسازی، بر نفس خود پیروز شویم.

وی که از سال ۱۳۸۳ وارد جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها شده است و فعالیت تبلیغی دارد، به تجربه‌های زیسته خود در دوران طلبگی اشاره کرد و گفت: بانوان به عنوان همسر و مادر در حفظ و تحکیم خانواده نقش تأثیرگذاری دارند، اگر بانوان نقش خود را به درستی در خانواده ایفا کنند، جامعه نیز درست می‌شود.

این طلبه بین الملل جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه درباره فعالیت‌های خود در عرصه فضای مجازی و جبهه فرهنگی توضیحاتی ارائه داد و لزوم بصیرت، مهارت افزایی، تربیت نیروی انسانی، فعالیت‌های تربیتی ویژه کودکان و شرکت در طرح ولایت را یکی از نکات مهم در این عرصه دانست.

تجلیل از دانش آموختگان ممتاز جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها

در پایان این مراسم، دانش آموختگان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور خانم برقعی و مدیران آموزشی این مجموعه مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم، علاوه بر دانش آموختگان سطح دو، سه و چهار این دوره، خانم‌ها بهناز جعفری، عادله جمعه پور، توصیف زهرا، سعیده مقبلی دامه، محدثه رضایی و نادره رحیمی نژاد به عنوان دانش آموختگان ممتاز جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم، میثاق نامه ای توسط سرکار خانم غلامرضاپور مجری برنامه قرائت شد و دانش آموختگان نیز این میثاق نامه را همخوانی کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha