یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست «الگوی حکمرانی اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی»

حوزه/ یکی از مشکلاتی که مخصوصاً در عرصه احزاب و جناح‌های سیاسی نتوانستیم آن را حل کنیم این است که ما همیشه دنبال مشارکت بالا هستیم اما رقابت واقعی را ایجاد نمی‌کنیم در صورتی که مشارکت بالا در انتخابات با رقابت واقعی محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در نشست «الگوی حکمرانی اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی» که به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که اخیراً با مردم شریف خوزستان و کرمان داشتند، نکات بسیار مهمی دربارۀ انتخابات بیان کردند و چون بحث انتخابات هم بخشی از حکمرانی اسلامی است لازم دانستم به مطالب ایشان در این نشست اشاره ‌داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه رهبری فرمودند «انتخابات ضامن جمهوریّت و اسلامیّت نظام هست و جمهوری و اسلامی نظام هر دو وابسته به انتخابات است»، گفت: اینکه مردم باید به جمهوریت نظام رأی بدهند و نظام را انتخاب کنند روشن است ولی ایشان فرمودند اسلامیت نظام هم با رأی مردم است؛ یعنی اگر مردم رأی ندهند جمهوریت و اسلامیت مشکل پیدا می‌کند. این مبنای ایشان است که مشروعیت نظام اسلامی، ولایت فقیه و حکمرانی اسلامی به هر دوی آنها است. یعنی هم مردم و هم صلاحیت‌های دینی دو رکن یک نظام هستند هر وقت این دو رکن با هم یکی شد حکومت مشروع می‌شود و به تنهایی هیچکدام حکومت را مشروع نمی‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اسلامیّت وصف مردمی دین خداست و مردم هم در جامعه اسلامی، مؤمنان و تسلیم‌شدگان به اسلام هستند، هر دو مورد تأیید خداوند هستند. دو رکن هستند که روی هم امضای خداوند را دریافت می‌کنند. خداوند زمانی حکومت و حکمرانی اسلامی را تأیید می‌کندکه حاکم اسلامی کامل در رأس آن حضور داشته باشد و مردم پابه‌کار و مشارکت‌طلب هم در کنار او باشند. با این دو عنصرحکومت اسلامی مشروع می‌شود بدون مردم حتی حکومت معصومین(ع) هم تشکیل نمی‌شود.

وی افزود: دیدگاهی هست که می‌گوید اگر مردم پای کار نیامدند، حاکم اسلامی یا ولی فقیه مشروعیت دارد؛ سؤال این است که «ولی‌فقیه» چه کسی است؟ چون «ولی» کسی است که «ولایت» داشته باشد. چه حکومتی دست او هست؟ چگونه مشروعیت دارد؟ مشروعیت برای حکومت است؛ یعنی حکومت منشأ درستی دارد. اگر حکومت نباشد مشروعیت حکومت معنایی ندارد. مگر اینکه گفته شود در عالم ثبوت و نفس‌الامر شأنیت دارد که این هم چون جزء‌العله مشروعیت است تأثیری در حکومت ندارد. اگر منظور صلاحیت دینی باشد، بله صلاحیت دینی دارد اما نه برای حکومت و قدرت. چون الان قدرتی در اختیار او نیست. اگر قدرت را به او بدهند، صلاحیت‌های اولیه‌ای که دارد با کمک رأی مردم مشروعیت ایجاد می‌شود. پیش از اینکه این دو با همدیگر جفت و جور شوند، هیچ مشروعیتی نیست.

استاد فلسفه سیاسی افزود: این عبارت مقام معظم رهبری تعبیر زیبایی است که «هم جمهوریّت و هم اسلامیّت» هر دو به رأی مردم هستند. یعنی اگر مردم رأی ندهند اسلامیت هم کارایی ندارد. شما بهترین اسلام را هم داشته باشید اسلام امام علی(ع) را هم داشته باشید، ولی وقتی مردم به شخص دیگری رأی دادند، در واقع اسلامیت هم از کار می‌افتد و حضرت علی (ع) بعد از ۲۵سال می‌فرماید:«اسلام همچون پوستین وارونه‌ای شده است»

رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با اشاره به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری در مورد انتخابات که فرمودند «رقابت واقعی سیاسی برای تحول‌آفرینی یکی از چیزهایی است که روی آن تأکید می‌کنم»گفت: یکی از مشکلاتی که مخصوصاً در عرصه احزاب و جناح‌های سیاسی نتوانستیم آن را حل کنیم این است که ما همیشه دنبال مشارکت بالا هستیم اما رقابت واقعی را ایجاد نمی‌کنیم درصورتی که مشارکت بالا در انتخابات با رقابت واقعی محقق می‌شود.

وی با اشاره به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری درباره «معجزه‌آسا بودن مشارکت»، افزود: در حکمرانی‌ها و گفتمان‌های دنیای جدید، اگر جامعه می‌خواهد بانشاط و فعال باشد، باید دیدگاه‌های مختلف درون نظام با هم رقابت کنند. مسابقه یعنی اینکه همۀ دوندگان واجدشرایط، عادلانه با هم بدوند و هر کسی رأی مردم را جذب کرد و برنده شد، او حاکم ‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با تأکید بر اینکه مشارکت بالا، بدون مسابقه و رقابت سالم در منطق جمهوری اسلامی نیست، گفت: اگر مشارکت بدون رقابت باشد، همانند کشورهای کره شمالی، آذربایجان و مصر می‌شود که با یک دونده، بالای ۹۰درصد مردم هم مشارکت می‌کنند و دونده واحد همیشه پیروز است، که البته این سبک مشارکت با مبنای انقلاب اسلامی و دیدگاه امامین انقلاب ناسازگار است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات جدی‌ این است که ما نتوانستیم رقابت را تئوریزه کنیم؛ به همین دلیل هر وقت انتخابات می‌شود نگران هستیم که یک وقت جناح‌های رقیب نیایند و رقابت جدی کنند و رأی مردم را ببرند یعنی به جای اینکه بیاییم میدان رقابت را باز کنیم، بگوییم همه شما بیایید بدوید. دنبال این هستیم که پای رقیب بشکند تا نتواند بدود و این متناسب با مردم‌سالاری دینی‌ما نیست. نظام وظیفه دارد میدان آزاد رقابت را فراهم کند تا همه افکاری که در چارچوب اصل نظام و قانون اساسی هستند وارد رقابت شوند و به دور از فریب‌های تبلیغاتی، مشارکت را بالا ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا سپس گفت: وقتی رهبری می‌فرماید: اسلامیت نظام هم باید به رأی مردم برسد، برای بعضی‌ها ممکن است جای سؤال باشد که مگر اسلام را مردم باید تأیید کنند؟ مگر مشروعیت و هویت اسلام با رأی مردم است؟ اصلاً مردم چکاره هستند که رأی بدهند؟ این برای برخی قابل قبول نیست.

وی در تبیین این فرمایش رهبر معظم انقلاب گفت: وقتی که ما می‌گوییم که منشأ دین و سیاست، اسلام است و همه سیاست اسلامی که ما در جمهوری اسلامی اعمال می‌کنیم ناشی از دین است و مهر دین پای آن خورده است حتی امور عقلایی هم که از دنیای جدید و تجربه جدید گرفتیم، آن هم باید مورد تأیید باشد. بنابراین اسلامیت و جمهوریت هر دو دینی هستند. لذا وقتی می‌گوییم مردم باید بخواهند، خواست مردم هم بخشی از دین است.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: در واقع حاکمیت دین اگر بخواهد در عرصه قدرت و سیاست بالفعل شود، مردم باید آن را تأیید کنند و ارادۀ مردم باید پای کار باشد. این هم حرف درستی است چون بدون اراده مردم، امام علی (ع) هم نمی‌تواند حکومت تشکیل بدهد. پیامبر اسلام(ص) هم باشد تا مردم مدینه نیایند نمی‌شود حکومت تشکیل داد. بنابراین از این جهت هم باز تعبیر رهبری درست است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شرط IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 8
    شرط رقابت واقعی، ستردن صحنه از عوامل مردود الامتحان هست.
  • حتی کمترین IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 7
    کسانی که با وعده ترویج اباحیگری و اقدام به آن، ضربات سختی بر پیکره جامعه وارد کرده اند، کمترین صلاحیت ورودی ندارند.
  • سبب واقعی رای بیشتر IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    8 0
    آنچه مردم را امیدوار و باعث حضورشان می شود کنترل گرانی است که ظاهرا حتی در موسم نزدیک انتخابات هم تنور گرانی گرم است.
  • کنترل بازار IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    8 0
    وقتی فولاد، پتروشیمی، سیمان و ... برای کشور تعیین تکلیف می کنند، مردم می پرسند رای ما چه تاثیری بر بهبود شرایط دارد؟ لذا کنترل بازار فوق العاده مهم هست.
  • ؟! IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    11 0
    در همین اوضاع اینترنت هم گران کردند! تلاش ها برای شرکت مردم خیلی جدی است!
  • سارقان IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 8
    سارقان علمی کمترین صلاحیت ندارند
    • آیا IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 13
      آیا کسی که دنبال اجرای سند ۲۰۳۰ بوده، و در مقابل معاونش که شب ۲۳ ماه مبارک شب قدر تصویر همجنس بازان را به عنوان خانواده معرفی کرده بود، نه تنها واکنش منفی نشان نداده بلکه دوباره وی را در همان مسئولیت می گمارد، و نشان می دهد که حتی تحفظ ادعایی نسبت به موضوعات مخرب خانواده ندارد، صلاحیت خبرگان و حضور در چنین جمع با اهمیتی دارد؟
  • بارالها IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 2
    بارالها همه آنانی که فاقد صلاحیتند از قلم ناظران مردود و از دل مردمان مطرود فرما
    • و IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      صالح ترین بالنسبه را، میسور الطریق و محبوب القلوب فرما
  • تقدم حق عامه IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 2
    در تزاحم حق نامزدها و حق مردم، حق عامه مردم مقدم هست؛ بنا بر این، مردم حق دارند که، شاهد گزینه هایی باشند که، هیچ گونه شک و شبهه ای در صلاحیتشان نباشد؛ و مردم فقط دغدغه انتخاب اصلح را داشته باشند و بس.
  • ناصر IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    امیر المومنین علیه السلام سوگند یاد می فرمایند که اگر ۴۰ نفر یاور داشتم جهاد می کردم. یعنی نمی گذاشت انحراف اولیه حاکمیتی در اول اسلام و بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله رخ دهد. این و امثال این نشان می دهد که معیار اکثریت و مانند آن نیست، معیار حقانیت راه و وجود ناصر هست.
  • تجربه مهلک IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    عزیزان شورای نگهبان امروزه پیشینه ورود برخی باندها و مفاسد دهشتناک آن را دیده، و همه جامعه با تمام وجود حس و لمس کرده و می کنند. باز کردن دوباره پای این عوامل شیطانی به مصاف انتخاباتی و اجازه اغواء و فریب دادن، هیچ مبرر و مجوزی عند الله ندارد، عزیزان انعطاف در این جا، نسبت به ارزشهای دینی، استقلال کشور و حفظ دست آوردها، اثر ویرانگری دارد.