شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
شهید مطهری

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: بازخوانی اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری، الزامی در راستای توجه به نیازهای روز است اما نباید در آن متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی طی سخنانی در درس‌گفتار «نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین» که در مدرسه علوم انسانی فکرت برگزار شد، اظهار داشت: منظور و مراد از نظام اندیشه ای شهید مطهری در استنباط دین، مجموعه عناصر و مولفه‌های معلومی است که با یک نظم منطقی کمک می‌کند تا یک مجهولی حل شود.

وی همچنین افزود: در اینجا معنای عام از دین مراد است که مجموعه فقه، اخلاق، اعتقادات و عرصه‌های جدید مقصود است و مولفه‌های کلان اندیشه‌ای استاد شهید مطهری را دربر می‌گیرد که با توجه به آن می توان به استنباط دین پرداخت.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به نظام اندیشه‌ای و اقتضائات و بایسته های آن تأکید کرد: باید نظام اندیشه‌ای شهید مطهری را امتداد داد و با عرصه، نیاز و دغدغه‌های جدید منطبق کرد، ضمن آن که باید توجه داشت نظام اندیشه‌ای شهید مطهری(ره) توقفگاه نیست بلکه معبری است که نخست باید به بازخوانی اش پرداخت و سپس از آن عبور کرد.

وی افزود: شاخصه های مهمی چون اسلام ‌شناسی و جامعیت نگاه ایشان در فقه، کلام، فلسفه، اصول و عرصه‌های روز، یک متفکر ممتاز و شخصیت همه‌جانبه از شهید مطهری ساخته است؛ تعهد و مسئولیت پذیری به اسلام، نگاه امتدادی به مباحث حوزوی، استفاده از محضر اساتید بزرگ و اندیشمندان، نگاه نظام‌مند و چارچوب اندیشه‌ای، تأیید اندیشه ایشان از جانب بزرگان مختلف که محل تاکید و اصرار بوده‌اند از ویژگیهای شاخص این شهید بزرگوار بوده است.

وی در خاتمه با اشاره به این که سه روش در راستای پرداختن به نظام اندیشه ای شهید مطهری وجود دارد، گفت: یک روش ناظر به مباحثه کتب ایشان، دوم این که یک فردی با مطالعات انجام گرفته به چارچوبی رسیده که آن را ارائه می‌دهد و سوم هم اینکه یک جمعی گام به گام با مطالعات کتب ایشان به مدل خروجی و جمع‌بندی دست پیدا کرده و سپس آن را عرضه نماید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha