شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
برگزیده

حوزه/ در مراسم اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، کتاب فقه هنر از قم برنده اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران در راستای سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم و با هدف تقویت فضای تحقیق و پژوهش در حوزه سینمای ایران، هم‌زمان با هفته پژوهش در تالار رودکی برگزار و برگزیدگان آن معرفی شدند.

قادر آشنا دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در این مراسم گفت: تلاش ما بر این بود تا با همکاری اساتید علمی تراز یکِ کشور این جایزه را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: از این رو شاهد تعداد خوبی از آثار بودیم؛ قریب به اتفاق آثاری که به این رویداد راه پیدا کردند، در مسیر موضوعات معرفی شده در فراخوان بود.

دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران ادامه داد: بر اساس موضوعات، ۱۲۵ اثر فاخر به این رویداد رسید که شامل ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی، ۲۰ پایان‌نامه ارشد و دکتری بودند.

بر این اساس، لوح تقدیر بخش مقاله به آقایان مصطفی دری و نواب حضرتی پدیدآورندگان «مجموعه مقالات فقه سینما» اهدا شد.

این کتاب حاصل مقالات ارائه‌شده در سومین همایش ملی فقه هنر است که بهمن ماه ۱۳۹۸ در شهر شیراز، تحت اشراف علمی آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست برگزار شد.

کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» در باب «فقه سینما و تئاتر» در دو عنوان کلی «مقالات فقهی» و «مقالات حقوقی» است که مهرماه ۱۴۰۲ به چاپ رسید.

گفتنی است، این مجموعه تحت اشراف علمی آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، به همت «مدرسه فقه هنر» و به کوشش «مصطفی دُرّی» و «نواب حضرتی» منتشر شد.

در این عناوین موضوعات مهمی در باب «فقه سینما و تئاتر» مانند فلسفه فقه هنر، حکم شرعی استفاده از کلاه‌گیس برای هنرپیشگان زن در هنرهای نمایشی، روایت‌های تاریخی و چگونگی تصویرگری معصومین در سینما، تخیل به‌مثابه موضوع حکم فقهی در هنرهای نمایشی، تحلیل فقهی معنای تصویر سینمایی، با تأکید بر اجتهاد در معناشناسی شیخ انصاری، چگونگی تجلی معنا در هنرهای نمایشی و ارتباط آن با مسائل فقهی، اختصاص وجوهات شرعی جهت تولید و ترویج محتوای مذهبی و دینی در آثار هنری، رسانه‌ای و سینمایی، مقایسه فقهی تعزیه با تئاتر و فیلم، حق بر شهرت، حقوق و الزامات متقابل سینماگران و حکومت دینی مطرح شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha