شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مسجد مال خلیفه ای

حوزه/ نشست بصیرتی با موضوع «ولی فقیه» به همت پایگاه بسیج ثارالله و با همکاری مدرسه علمیه خواهران گناوه، در مسجد امام سجاد(ع) روستای مال خلیفه ای برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بوشهر، نشست بصیرتی با موضوع «ولی فقیه» به همت پایگاه بسیج ثارالله و با همکاری مدرسه علمیه خواهران گناوه، در مسجد امام سجاد روستای مال خلیفه ای برگزار شد.

حجت الاسلام محمد حسین فاریاب استاد و پژوهشگر حوزه در این نشست با اشاره به نظریه ولی فقیه اظهار کرد: اگر سیاست یعنی تدبیر امور جامعه و اگر دین آمده است تا انسان را در امور تربیتی و اجتماعی به سعادت برساند، پس در سیاست هم باید حرف برای گفتن داشته باشد، لذا دین باید وارد سیاست شود و گرنه دین ناقصی خواهد بود و اینکه گفته می شود دین نباید وارد سیاست شود، حرف غلطی است؛ پس چرا پیغمبر(ص) که بالاترین انسان دیندار است، خود حاکم سیاسی جامعه بود.

وی عنوان کرد: عالم ملک خداوند است کسی بدون اذن خداوند اجازه حکومت ندارد؛ هر حکومتی بدون اجازه خداوند، حکومت نامشروع و غاصبی و لو این که مردم به او رأی دهند؛ امام زمان (عج) که ظهور می کنند، در صدد تأسیس حکومت دینی هستند.

حجت الاسلام فاریاب، امام زمان (عج) را در زمان غیبت دارای جانشین دانست و با اشاره به ویژگی های آن، بیان کرد: اگر امام زمان (عج) می خواهد دین را در جامعه گسترش دهد، باید کسی را به عنوان جانشین انتخاب کند که دین شناس باشد و علاوه بر مجتهد و عادل بودن، باید دارای قوه تدبیر باشد که بتواند جامعه را اداره کند؛ این سه ویژگی باید در وی جمع باشد؛ ولی فقیه همین می شود.

استاد حوزه تاکید کرد: اگر بپذیریم که دین برای حوزه سیاسی و اجتماعی حرف برای گفتن دارد، نامعقول است که به دنبال حکومت غیر دینی باشد؛ اگر کسی به دنبال حکومت غیر دینی باشد، دیندار واقعی نیست، چون دیندار واقعی می خواهد دین در جامعه پیاده شود.

وی اظهار کرد: حکومت دینی چون بر مبنای دین شکل گرفته تعهد دارد که دین در جامعه پیاده شود، لذا اگر نتوانست همه دین را ‌پیاده کند، نمی توان گفت که این حکومت دینی نیست؛ نه ولی فقیه و نه حضرت علی(ع) نمی توانند همه دین در جامعه پیاده کنند، چون بخشی از آن به مردم بستگی دارد.

حجت الاسلام فاریاب تاکید کرد: اجرای دین در جامعه بخشی از آن به مردم بر می گردد؛ در زمان امام زمان (عج)، بیشترین عدالت محقق می شود؛ چون بشر همواره دارای هوای نفس است.

استاد حوزه اضافه کرد: اگر مسلمان و شیعه هستیم باید طالب حکومت دینی باشیم؛ گرسنگی کشیدن در حکومت دینی شرافت دارد به سیر بودن در حکومت غیر دینی؛ چون در حکومت غیر دینی ارزش های انسان جا به جا می شود و نتیجه آن این می شود که امام حسین (ع) را به نام دین در کربلا شهید می کنند.

وی در ادامه به اهمیت امر به معروف در برپایی دین اشاره کرد و با اشاره به حدیثی بیان کرد: اهمیت نماز در مقابل امر به معروف همانند قطره ای در مقابل دریا است؛ سطح دینداری جامعه را نه با نماز می شود سنجید نه با روزه، بلکه باید با امر به معروف سنجید.

حجت الاسلام فاریاب با اشاره به حجاب به عنوان یکی از مولفه های دینداری عنوان کرد: درباره همین مسئله بی حجابی اگر هر کسی نسبت به آن بی تفاوت باشد، فردا گریبان گیر خانواده خود او می شود؛ بساط بی حجابی جز با امر به معروف جمع نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    ورود دین در سیاست سابقه طولانی در تاریخ جهان داشته و دارد . در تاریخ اسلام نمونه بارزی که حکومت دینی مستقیما توسط روحانیون اداره شود وجود نداشت و انقلاب اسلامی نمونه خاصی از این دیدگاه در جهان است که دیدگاه بسیاری از مسلمانان جهان را در مورد حکومت دینی تغییر داد