دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مصاحبه با مهتا صانعی

فعال و پژوهشگر رسانه تصریح کرد: ضعف در مخاطب شناسی عامل بسیاری از اختلالات رسانه ای و ناکارآمدی ها در این باره است.

مهتا صانعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر این که مخاطب شناسی یکی از مهم ترین مباحث در مقوله رسانه و فعالیت های رسانه ای است، اظهار داشت: اگر به بایسته های مدنظر در جهاد تبیین نیز دقت کنیم به خوبی متوجه می شویم که اساساً مخاطب شناسی از ارکان جهاد تبیین به شمار می رود که متأسفانه گاه برخی از فعالان رسانه ای نسبت به این مهم التفات لازم را ندارند.

وی افزود: اگر می خواهیم کار رسانه ای اثربخش و جذاب انجام دهیم قبل از هر چیز می بایست زبان مخاطب را بفهمیم و به لسان قوم با آن ها سخن بگوییم و طبعاً در این راستا باید مهارت های فرمی و محتوایی لازم را برای ارتباط مناسب با مخاطب فرابگیریم.

فعال فرهنگی و رسانه ای همچنین گفت: برای مفید و موثر بودن در رسانه باید با قواعد رسانه بخصوص بحث مخاطب‌شناسی آشنا باشیم و باید هر مبحثی را برای مخاطب خودش بیان کرد، کما این که این از دستورات دینی ماست که باید با هر مخاطبی به اقتضای خودش سخن گفت و با او ارتباط گرفت.

صانعی ادامه داد: در نگاه کلان قضیه، مخاطب فردی است که داوطلبانه به محتوا یا رسانه معینی روی می آورد، اما از منظری دیگر و بر اساس تأکیدات علم ارتباطات، مخاطب به فرد یا گروهی از افراد اطلاق می گردد که ارتباط گر می خواهد به آنان دسترسی داشته باشد و با آن ها ارتباط برقرار کند.

وی بیان کرد: عوامل و دلایل متعددی برای مخاطب شدن از جانب مردم وجود دارد که از آن جمله می توان به مواردی چون تفریح و سرگرمی و شادی های عاطفی، نیازهای اجتماعی، نیازهای اطلاعاتی و شناختی، نیاز به گفت و گو با دیگران، نیازهای مربوط به خود رسانه ها همچون تبلیغات و درآمدزایی و بالاخره نیازهای غیر اجتماعی اشاره کرد.

صانعی اظهار کرد: گاهی فعالان جبهه انقلابی به دلیل عدم شناخت درست بحث مخاطب شناسی و یا ضعف در مهارت های لازم در این زمینه نمی توانند به اهداف خود در فعالیت های فرهنگی و رسانه ای دست یابند و لذا در این خصوص نیاز به توجه به بحث های آموزشی و از جمله مهارتی کاملاً احساس می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha