شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست هیأت اندیشه ورزی توسعه اقتصاد دانش بنیان

حوزه/ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بین ۱۷ تا ۲۳ درصد شبکه درمان کشور وقف است، گفت: : اکنون ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می شود و این موضوع از ارزبری جلوگیری می کند و ارزآوری نیز خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، امروز در نشست هیأت اندیشه ورزی که با موضوع «توسعه اقتصاد دانش بنیان»، و با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری و تعدادی از مسئولان کشوری در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد با بیان اینکه در جلسه گذشته درباره مولدسازی موقوفات در دانشگاه ها پرداخته و کلیاتی در این زمینه مطرح شد، گفت: در این جلسه شرکت ها را وارد بحث کردیم تا محصولات خود را معرفی کنند.
وی اظهار کرد: سعی داریم به طور دقیق مشخص کنیم که وقف چگونه می تواند با جریان مولدسازی به بهداشت و درمان و تولید تجهیزات پزشکی و غیره کمک کند و البته در حوزه مولدسازی علاوه بر بهداشت و درمان در ساختمان سازی و ... نیز ورود کرده ایم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بین ۱۷ تا ۲۳ درصد شبکه درمان کشور وقف است، عنوان کرد: اکنون ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می شود و این موضوع از ارزبری جلوگیری می کند و ارزآوری نیز خواهد داشت.

دکتر محمد عبدالاحد، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی انستیتوکانسر بیمارستان امام(ره) از طراحی و تولید چهار دستگاه جدید برای تشخیص و درمان سرطان بر اساس تکنولوژی نوآمد در این رشته خبر داد و گفت: فناوری اول فناوری آی سی تی هست که اولین بار پایه هایش در آمریکا و انگلستان گذاشته شد. یکسری ابداعات و ثبت اختراعات انجام شده که مشابه ندارد و از سه سال گذشته مجوز دریافت کردیم و وارد حوزه بالینی شدیم.

وی اظهار کرد: در درمان سرطان تحت هر شرایطی باید سلول سرطانی غیر فعال شود. بهترین کار جدا کردن تومور است. اما مضراتی که جراحی دارد و اینکه ممکن است تومور در جای حساسی باشد و مشکلاتی که بیهوشی ایجاد می کند باعث می شود محتاط عمل کنیم و جراحی را حذف کنیم. بنابراین این فناوری می تواند بسیار کاربردی باشد.

وحید خدامی، فارغ‌التحصیل مقطع دکترا در رشته زیست‌شناسی مولکولی از دانشگاه یوتای آمریکا نیز به عنوان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده نخستین واکسن کووید۱۹ ایرانی مبتنی بر پلتفرم Mrna در این جلسه حضور داشت و درباره اقدامات خود در حوزه درمان سرطان و بیماری‌های مهلک ویروسی گفت: پس از دوره دکترای خود و سپری کردن دو دوره پسادکترا در انستیتو سرطان هانتسمن در ایالت یوتا و دپارتمان زیست‌شناسی سلولی دانشگاه هاروارد (ماساچوست) پس از ۱۰سال تحصیل و تحقیق در آمریکا سال۱۳۹۶ به ایران بازگشتم تا این فناوری مهم در پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها را در داخل کشور با تاسیس شرکتی دانش‌بنیان که نامگذاری آن براساس همین فناوری است، توسعه دهم.

وی اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان ما اکنون روی فناوری mRNA کار می‌کند. این شرکت در اردیبهشت۹۸ ثبت رسمی شده است. فناوری mRNAکه اطلاعات تولید پروتئین را از ژنوم سلول به سیتوپلاسم سلول می برد و از روی آن پروتئین ساخته می شود و ماهیتش اطلاعات زیستی ناپایدار است و در هر لحظه در بدن ما میلیاردها کپی از این مولکول ساخته می شود. هم‌اکنون هم در کنار واکسن کووید۱۹، روی واکسن‌های سرطان در حال کار هستیم.

حجت الاسلام عاملی گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال نهایی کردن سند ملی هوش مصنوعی است و در بخش بهداشت و درمان یکی از پروژه ها همین بحث ژن تراپی و پزشکی شخصی شده و پزشکی محاسباتی است. اگر پروژه هایی دارید که در این حوزه باید پیش بینی شود، معرفی کنید.

احمد نیک پور، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناوران سلامت تپش نیز با بیان اینکه کار خود را از سال ۹۷ شروع کردیم گفت: بازار تجهیزات پزشکی بازار کوچکی است و در سال به صورت تخصصی روی محصولات مصرفی پزشکی کار می کنیم یعنی از بین ۳۵۰۰ قلم کالا ۶۰ قلم کالا را استخراج کردیم که ارزبری زیادی دارد که اگر تامین شود نیاز اصلی کشور در حوزه تجهیزات پزشکی برآورده می شود.

وی تصریح کرد: شرکت تپش ۶ سال است فعالیت می کند و مدل شتاب دهنده دارد. معتقدیم از ایده تا تجاری سازی را می توانیم در این شرکت به سرانجام برسانیم. اولین محصول سال ۹۶ تولید شده که رابط تزریق فشار است.
گفتنی است: در این جلسه پیشنهاد شد نمایشگاهی از محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان برگزار شود تا در جامعه امید آفرینی صورت پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha