پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
راعی

حوزه / حجت الاسلام راعی گفت: بهره گیری از شخصیت‌های مختلف در خارج از کشور و ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی برون مرزی از امتیازات کنگره بین المللی نهج البلاغه است که براین اساس تاکنون ۱۹۰ مقاله و در حدود ۸۹۰ اثر رسانه‌ای به دبیرخانه کنگره رسیده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مسعود راعی پیش از ظهر امروز در نشست خبری کنگره بین المللی نهج البلاغه با اشاره به اهداف برگزاری این کنگره، اظهار داشت: اولین هدف گذاری، تدوین سند چشم انداز پنج ساله موسسه نهج البلاغه اصفهان بود که در راستای این سند، برنامه تحقیقاتی پژوهشی و تولید محتوا، در کنار ادبیات تبلیغ و ترویج معارف نهج البلاغه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: برای عملیاتی نمودن بخش تولید محتوا و تبیین مفاهیم، با مساعدت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، کنگره‌های بین المللی برنامه‌ریزی شد.

حجت الاسلام راعی با اشاره به مراحل هدف گذاری کنگره نهج البلاغه، گفت: در ابتدا اولین نگاه به مرجعیت و منبع بودن نهج البلاغه به عنوان یک پایگاه و مرجع علمی به منظور ایجاد تحول در حوزه علوم انسانی بود که هدف گذاری اول در اولین همایش بود.

وی اضافه کرد: در همایش دوم نیز تلاش شد انسان به عنوان آنچه که در نهج البلاغه نگاه اصلی امیرمومنان(ع) را اختصاص می‌دهد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و به همین منظور از ابعاد گوناگون این بحث مورد توجه قرار گرفت.

دبیر علمی کنگره بین المللی نهج البلاغه اصفهان عنوان کرد: انسانی که در کانون توجه قرار می‌گیرد زیست انفرادی ندارد، بلکه زیست اجتماعی را تجربه می‌کند و لذا کنگره سوم با این نگاه هدف گذاری شد، به همین مناسبت کنگره سوم با عنوان زیست شرافتمندانه طراحی و زیست بوم‌هایی از جمله زیست اقتصادی، زیست سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی و تربیتی برای آن تعریف شد.

وی خاطرنشان کرد: در این کنگره فضای ویژه‌ای با توجه به حوادث غزه و بحثی که امروز در جهان اسلام تحت عنوان محور مقاومت تعریف می‌شود طراحی کردیم و این محور ویژه تحت عنوان جهاد و مقاومت یکی از محورهای قابل توجه کنگره است.

حجت الاسلام راعی با تأکید بر مقدمه سازی برای طراحی مدل حکمرانی، اظهار کرد: این تلاشی است برای آن که بتوانیم بر اساس آنچه که در سند چشم انداز پنج ساله آمده به فضای مدل حکمرانی علوی برسیم.

وی گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای برگزاری سومین کنگره نهج البلاغه ارائه کرد و یادآور شد: اولین اقدام، تشکیل کمیته‌هایی بود که هر یک مسئولیت کارهای علمی زیست بوم‌ها را در دستور کار داشتند.

دبیر علمی کنگره نهج البلاغه اضافه کرد: به تعداد زیست بوم‌ها، کارگروه‌هایی تعریف شد که هر یک از اعضای هیئت علمی متخصص حوزوی و دانشگاهی برخوردار است و مهم‌ترین کارهایی که باید در هر کارگروه پیگیری شود، شامل تعریف پیش همایش‌ها، تعیین سرفصل‌ها و عناوین جهت نگارش مقاله است.

حجت الاسلام راعی عنوان کرد: در گام بعدی تلاش شد سایت همایش طراحی شود که تاکنون ۱۵۰ چکیده در آن دریافت شده و در حال داوری است، هم چنین در بخش پیش همایش‌ها، همایش‌های داخلی و همایش‌های بین المللی نیز طراحی و برنامه ریزی شده است.

وی بهره گیری از شخصیت‌های مختلف در خارج از کشور و ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی برون مرزی را از امتیازات دیگر این کنگره دانست و خاطرنشان کرد: سعی شده با شخصیت‌های تأثیرگذار در زمینه نهج‌البلاغه صحبت شود و لذا تاکنون ۱۹۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده است.

دبیر علمی کنگره نهج البلاغه ادامه داد: هم چنین کنگره در دو بخش آثار ملی و بخش جشنواره‌ای بوده و در حدود ۸۹۰ اثر رسانه‌ای به دبیرخانه کنگره رسیده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha