شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشت خبری بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال آیت العظمی صافی گلپایگانی

عضو ستاد گرامیداشت آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی(ره) گفت: آیت‌الله صافی عرفان حقیقی را خدمت به مردم می‌دانست و همیشه به مسائل اجتماعی، معیشتی و رفاه مردم توجه ویژه داشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سیدابوالحسن معنوی در نشست خبری تشریح برنامه‌های دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی(ره) که در موسسه دارالزهرا(س) برگزار شد با اشاره به ابعاد شخصیتی آن مرجع‌ فقید، اظهار کرد: آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی در ۱۹ جمادی الاولی در یک خانواده مذهبی و روحانی، در شهر مذهبی گلپایگان دیده به جهان گشود.

ببینید:

وی افزود: از مرحوم آیت الله بروجردی(ره) نقل است که می فرمود: وقتی که در اصفهان بودم فضلای درجه اول حوزه آنجا اهل گلپایگان بودند که مقصودشان آیت‌الله محمدجواد صافی والد مکرم آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی بود. و هنگامی که به نجف اشرف مشرف شدم در آنجا شخصیت اول درس آخوند خراسانی، شیخ عبدالله گلپایگانی بود. و نمونه بارز و مصداق روشن فرمایش آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی است.

عضو ستاد گرامیداشت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) گفت: ایشان در مکتب پدر دانشمند و مادر فاضله و عابده خود که نقل است هر سه روز یک ختم قرآن داشت و در ماه مبارک رمضان دعای ابوحمزه را از حفظ در قنوت نماز شبش می‌خواند و دایی‌های با فضیلتش آقایان قطب و دیگر فرهیختگان گلپایگان که تعدادشان در آن ایام کم نبوده مدارج ترقی را طی کرد و از بزرگ‌ترین توفیقات خداوند متعال به ایشان بود که فضلا و اساتید حوزه علمیه گلپایگان، قم و نجف‌اشرف در آن ایام بودند که از محضر علمای بزرگ بهره‌ها برد.

معنوی در ادامه افزود: آیت الله العظمی صافی در ۲۳ سالگی پس از این که دروس مقدمات و سطح را نزد دایی‌اش آیت‌الله آخوند ملا ابوالقاسم قطب که از مجتهدین بنام بود، خواند و مکاسب و قوانین وکفایة الاصول را نزد پدر بزرگوارش آیت‌الله آخوند ملا محمدجواد صافی آموخت.

وی ادامه داد: ایشان در همان جا با نوشتن حواشی و مقالات مهم فقهی و اصولی به درجه اجتهاد نائل شده بود؛ به قم هجرت کرد و در مجلس درس مراجع ثلاث، آیات عظام سیدمحمدتقی خوانساری، سیدصدر الدین‌عاملی و حجت کوه‌کمره ای شرکت کرد.

وی ادامه داد: این مرجع عالیقدر می‌فرمودند: در نماز معروف باران که آیت‌الله آقای سیدمحمدتقی خوانساری خواندند در هر سه روز آن حضور داشتم.

استاد حوزه به هجرت آیت الله العظمی صافی به عراق اشاره کرد و گفت: ایشان در سال ۱۳۶۴ با کوله‌باری از علم وارد حوزه علمیه نجف شدند و در درس اساتیدی چون آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی، آیت‌الله شیخ محمدعلی کاظمینی و آیت الله شیخ محمدکاظم شیرازی حضور پیدا کردند و از محضر آنها موفق به دریافت اجازه اجتهاد مطلق شدند.

وی ادامه داد: بعد از بازگشت از نجف‌اشرف در حوزه علمیه قم ۱۷ سال در محضر آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) بودند که تأثیر بسزایی در روش فقاهتی و اجتهادی ایشان داشت. در همان ابتدا آیت‌الله بروجردی به مقام علمی و توانایی‌های ایشان در مسائل اعتقادی و علوم اسلامی پی برده بود و لذا او را در حلقه خاص مشاورین و هیئت استفتاء خود قرار دادند.

معنوی اضافه کرد: آیت‌الله بروجردی علاوه بر سؤالات فقهی، سؤالات مهم کلامی را نیز به آیت الله صافی می‌سپردند. کتاب «منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر» که یکی از ۵ کتب مرجع در زمینه مهدویت است را به پیشنهاد آیت‌الله بروجردی نوشتند.

وی اظهار کرد: ایشان به دستور آیت‌الله بروجردی رساله‌ای در جواب شیخ محمد شلتوت نوشتند که در موضوع استخاره شبهاتی مطرح کرده بودند.

معنوی با اشاره به جاذبه اخلاقی آیت الله العظمی صافی، گفت: اخلاق ایشان با همه بخصوص جوانان، نوجوانان و حتی کودکان در خور توجه بود، همیشه لبخند به لب داشتند و کودکان را در آغوش گرفته و اظهار محبت و دعا برای آنها می کردند.

وی یکی از ویژگی‌های مهم این مرجع عالیقدر را احترام به سادات دانست و اظهار کرد: برای سادات احترام بسیاری قائل بودند و از این جهت در عصر ما نمونه بودند، هیچ‌گاه نمی‌گذاشتند یکی از سادات محترم دستش را ببوسد البته با دیگران هم چنین حالتی داشتند. اگر کسی به صورت ناگهانی دست ایشان را می‌بوسید، ناراحت می‌شدند و اگر این عمل از سادات سر می‌زد آن شخص را فرا می‌خواندند و دست او را می‌بوسیدند و می‌فرمود: تکریم و تعظیم و تجلیل از اهل بیت(ع) نشانه دین است.

وی ادامه داد: ایشان در همان زمان که در شورای نگهبان بودند در زمان تصویب قوانین مربوط به ثبت احوال، تأکید بر ثبت سیادت سادات در اسناد سجلی داشتند و پیگیری‌ها و تأکیدات معظم له موجب تصویب قانون شد و این اقدام، ثبت سیادت را در ایران قانون‌مند کرد. گاهی اوقات در مجالس این شعر را در مورد سادات می خواندند:

علوی دوست باش خاقانی/ کز عشیرت علی است فاضل تر

هرکه بینی از نژاد علی/ نیک تر دان ز خلق و عادل تر

بدشان بهتر از همه نیکان/ نیکشان از فرشته کامل تر


حجت‌الاسلام معنوی، فروتنی و تواضع را از دیگر ویژگی‌های این عالم بصیر دانست و خاطرنشان کرد: از نمونه‌های بارز اخلاق عملی مرحوم آیت‌الله صافی، تواضع ایشان است که در بین عموم مردم، مسئولین، حوزویان و اقوام و خویشان زبانزد بود.

وی افزود: در یکی از مراسم های عمامه‌گذاری، بوسیدن دست طلبه آفریقایی برای همه فرهیختگان و طلاب و مومنین در جهان معاصر آموزنده بود که یک مرجع تقلید با آن مقام رفیع زعامت، چگونه به رنگین پوستان احترام می‌گذارد.

معنوی ادامه داد: ایشان بسیاری از ادعیه مثل دعای کمیل، دعای ندبه، دعای عهد را حفظ بودند و حالات خاصی در خواندن زیارات حضرت ولی‌عصر(عج) داشتند. فانی در امام‌زمان(عج) بودند و معتقد بودند که در تمام حالات و کارها باید رضایت آن امام بزرگوار را در نظر داشته باشیم.

وی گفت: ایشان به نوشتن عریضه به ساحت مقدس صاحب‌الزمان(عج) تأکید داشت و مسجد جمکران را برای حالات روحی و معنوی بسیار مناسب می‌دانست.

عضو دفتر آیت‌الله صافی‌گلپایگانی(ره) گفت: یکی دیگر از امتیازات آیت‌الله العظمی صافی که از الطاف خداوند متعال به ایشان بود، این که حدود ۸۰ سال به پاسخگویی استفتائات مشغول بودند.

وی افزود: این مرجع تقلید حدود ۱۷ سال در محضر آیت‌الله بروجردی و ۳۳ سال نیز در خدمت آیت‌الله گلپایگانی بودند، تا حدی که آیت‌الله گلپایگانی پاسخ شورای استفتائات را اگر آیت‌الله صافی تایید نمی‌کردند، مهر نمی‌کرد و بعد از آن هم در حدود ۳۰ سال در زمان مرجعیت خودشان که در مجموع قریب به ۸۰ سال از عمرشان مشغول پاسخ‌گویی به سؤالات مهم فقهی و اعتقادی و اسلامی بودند.

استاد حوزه گفت: آیت‌الله صافی عرفان حقیقی را خدمت به مردم می‌دانست. همیشه به مسائل اجتماعی، معیشتی و رفاه مردم توجه ویژه داشت؛ تامین بیش از ۱۲ هزار جهیزیه برای نیازمندان، ساخت خانه‌های عالم و تجهیز آنها، ساخت مدارس علمیه و مدارس آموزش و پرورش، تاسیس دارالایتام حضرت‌قاسم(ع)، احداث موسسات مختلف تبلیغی، تامین دارو و پوشاک برای نیازمندان از جمله خدمات این عالم مجاهد بود.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله صافی‌گلپایگانی گفت: مراسم دومین سالگرد ارتحال این عالم فرزانه با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه در مسجد امام‌حسن‌عسکری(ع) قم با حضور مراجع عظام تقلید، علما، شخصیت‌های کشوری و لشکری و هئیات مذهبی و مردم مؤمن برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدى مژاد NL ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    روح شان شاد. با مواليانشان محشور باشند انشاءالله.