دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام علی جباری

حوزه/ حجت الاسلام جباری گفت: ما شیعیان نسبت به ظهور امام زمان تکالیفی داریم و نباید این گونه تصور شود که اگر ظهور اتفاق افتاد دیگر تکلیف ما ساقط است، بلکه شیعه در هر حالت دارای تکلیف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام علی جباری امروز در سخنرانی دعای ندبه که در مسجد جامع چهاربرج برگزار شد، اظهار داشت : امام زمان (عج) خلیف الهی در روی زمین هستند و باور به این مسئله بسیار در رفتار و اعمال ما تاثیرگذار است و در روایات بیان شده است که اگر زمین از خلیفه و حجت الهی خالی بود، به یقین در هم فرو می ریخت

وی ادامه داد: ما شیعیان نسبت به ظهور امام زمان تکالیفی داریم و نباید این گونه تصور شود که اگر ظهور اتفاق افتاد دیگر تکلیف ما ساقط است بلکه شیعه در هر حالت دارای تکلیف است چه امام پس پرده باشد یا آشکار، و لذا ملاک حضور امام است که در ظهور و چه در غیبت حضرت حضور دارند. و وظیفه ما یاری امام است.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی به مفاهیم و معانی غیبت اشاره کرد و افزود: امام زمان در همه زمان ها و مکان ها حضور دارند اما این حضور برای همه قابل حس و مشاهده نیست و از امام صادق (ع) در مورد حضرت امام زمان (عج) روایت شده است که یَمْشِی فِی أَسْوَاقِهِمْ وَ یَطَأُ فُرُشَهُمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ حَتَّی یَأْذَنَ اللَّهُ لَهُ أَنْ یُعَرِّفَهُمْ نَفْسَهُ کَمَا أَذِنَ لِیُوسُفَ حِینَ قَالَ لَهُ إِخْوَتُهُ- إِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ قالَ أَنَا یُوسُف. در بازارهایشان گام بردارد و قدم بر فرشهای ایشان گذارد و آنان او را نشناسند، تا اینکه خداوند او را اجازه فرماید که خودش را معرّفی کند همان گونه که خداوند یوسف را اجازه فرمود، در آن هنگام که برادرانش به او گفتند: «آیا حتما تو خود، یوسف هستی؟ پاسخ داد: آری من یوسفم.

وی خاطرنشان کرد: لازمه مشاهده امام زمان (عج) بالا بودن ایمان و معرفت است و البته ملاک سعادت هم دیدن امام نیست بلکه این مسئله یک افتخار برای ما محسوب می شود، آن چه که ملاک است یاری امام عصر (عج) می باشد.

حجت الاسلام جباری گفت: امام زمان (عج) هیچ وقت از یاد ما غافل نیستند و خودشان فرمودند؛ إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، ولاناسینَ لِذِکْرِکُمْ، وَلَوْلا ذلِکَ لَنَزلَ بِکُمُ اللاّْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَعْداءُ. ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده‌ایم که اگر جز این بود، دشواری‌ها و مصیبت‌ها بر شما فرود می‌آمد و دشمنان، شما را ریشه کن می‌نمودند.

وی عنوان داشت: شیطان از راه های گوناگون به دنبال نابود کردن ایمان ماست و در روایات هم به این مسئله هشدار داده شده است و زیبا جلوه دادن اعمال ناپسند، از روش‌های کارساز برای ابلیس و شیطان تلقّی می‌شود.

این استاد حوزه علمیه آذربایجان گفت: امروزه بسیاری از گناهان، قبح و زشتی خود را از دست داده‌اند و برخی از ارزش‌ها رنگ باخته‌اند و بسیاری ضدّ ارزش‌ها به عنوان ارزش در انظار جامعه جلوه‌گر شده است. به عنوان مثال، حجاب و پوشش که نه تنها در باورهای دینی، بلکه در فطرت پاک انسانی از ارزش‌های والای انسانی تلقّی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha