شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای علمی، فرهنگی ایران و پاکستان

مختار احمد با تاکید بر این که روابط مستحکم ایران و پاکستان قابل گسست نیست، تصریح کرد: اتفاقاتی در مناطق مرزی رخ داد و اعتقاد دارم دشمنان مشترک در حال توطئه هستند که ان شاء الله از این موقعیت به سلامت عبور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مختار احمد امروز پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ در همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای علمی، فرهنگی ایران و پاکستان در دانشگاه ادیان و مذاهب قم، بیان کرد: باعث خوشحالی است که در جمع اساتید دانشگاه‌های ایران و قم حضور داریم؛ نهالی که در عرصه همکاری‌های علمی ایران و پاکستان کاشته شده در حال باروری و رشد است.

وی افزود: در طول این چند روز احساس نکردیم که در کشور دیگری هستیم، مثل آنکه در کشور و در مراکز علمی که متعلق به خودمان است و احساس بیگانگی نمی‌کنیم.

احمد ادامه داد: اساس و بنیاد روابط مستحکم ما چند چیز مشترک است، خدا، کتاب، دین و پیامبر واحد و این اساس آنقدر استحکام دارد که با حوادث قابل گسست نیست.

رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان گفت: علاوه بر اشتراکات دینی که میان ما پابرجاست، یکی از نکات مورد توجه دیگر برای ما موضوع همسایگی است، همانطور که در دین بر این مساله تاکید شده و حقوق خاصی برای همسایگی است که الحمدلله آن را رعایت می‌کنیم.

وی افزود: راهی که در خصوص فعالیت‌های مشترک علمی میان ایران و پاکستان باز شده‌است کمبودی بود که احساس می‌شد و ما باید برای همکاری‌های مشترک علمی از این راهی که باز شده است بهترین استفاده را بکنیم.

رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان ادامه داد: من و هیئت همراه در خصوص نتایج این سفر کاملا مطمئن هستیم، چون در مراکز علمی ایران به گرمی از ما استقبال شد و ما با بسیاری از مراکز علمی قراردادهای همکاری امضا کردیم.

احمد ادامه داد:‌ اتفاقاتی در مناطق مرزی رخ داد و اعتقاد دارم دشمنان مشترک در حال توطئه هستند که ان شاء الله از این موقعیت به سلامت عبور خواهیم کرد.

احمد ادامه داد: ما وظیفه داریم با همکاری هم و استفاده از توان اساتید و دانشمندان مسائل و مشکلات پیش‌روی ملت‌های خودمان را در عرصه آموزش و تکنولوژی حل کنیم و بتوانیم زندگی بهتری را برای مردم رقم بزنیم.

رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان گفت: همانطور که تاکید کردم، ما نقاط مشترک فراوانی داریم از دین اسلام، ریشه زبانی مشترک، ریشه تمدنی و سایر موارد که همه این نقاط مشترک برای ما افتخار است و باید بر اساس همین نقاط مشترک جوانان خود را پرورش داده و به سمت پیشرفت سوق دهیم.

وی بیان کرد: در دنیا اتفاقاتی برای مسلمان رخ می‌دهد مثل حوادث غزه، کشمیر و افغانستان، راه حل این مشکلات رسیدن به قدرت اقتصادی، علمی و تکنولوژی است تا جهان مجبور باشد بر اساس خواست ما حرکت کند.

احمد خاطرنشان کرد: ضمن تشکر از برگزاری این همایش، از برادران ایرانی خودم خواهش می‌کنم به سوی همدیگر حرکت و در مسیر تعمیق روابط تلاش کنیم.

نواب: پاکستان بهترین همسایه ایران است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدابوالحسن نواب موسس و بنیانگذار دانشگاه ادیان و مذاهب هم ضمن خوش‌آمد گویی به حضار گفت: یک سالی از حضور بنده در پاکستان نگذشته و امروز با دوستان پاکستانی خود در ایران و در دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار دارم. بنده علاقه و محبت بسیاری به دوستان پاکستانی خود داشته و دارم و پاکستان را کشور دوست و برادر خودمان می‌دانم. کشور پاکستان اولین جمهوری اسلامی در دنیا و بزرگترین و بهترین همسایه برای ایران است.

وی افزود: روابط ایران و پاکستان با توجه به ظرفیت‌های موجود هنوز نتوانسته‌ است در سطح علمی و فرهنگی به‌صورت ویژه‌ای توسعه یابد. به همین جهت روابط موجود باید به صدبرابر ارتقا یابد و باید اقداماتی نظیر ایجاد نشریات و مجلات مشترک در نظر گرفته شود. آرزوی ما افزایش سطح روابط به ۱۰۰ برابر میزان کنونی است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب ادامه داد: آنقدر رشته محبت و ریشه همکاری دربین ما و ملت پاکستان محکم و مستحکم است که طوفان حوادث تاثیری در روابط خوب ما نخواهد داشت و من افتخار می‌کنیم که شما دوستان در این جلسه و در دانشگاه ادیان و مذاهب که دانشگاه خودتان است حضور دارید. به نظر من به ده دلیل پاکستان مهمترین کشور جهان اسلام است. بنده یک سخنرانی داشتم و در خدمت قاضی حسین و همه رهبران پاکستان این سخنرانی را انجام دادم و این ده دلیل را بیان کردم. اولین دلیل بنده این است که کشور پاکستان بیشترین تعداد مسلمانان جهان در یک کشور را داراست. برخی می‌گویند اندونزی بزرگترین کشور اسلامی است. باید بدانید که ۱۰ درصد مردم کشور اندونزی مسیحی هستند و پاکستان است که بیشترین مسلمان را دارد.

موسس و بنیانگذار دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دومین دلیل این است که کشور پاکستان در منطقه حساس قرار گرفته و در غرب آسیا قرار دارد. سومین دلیل این است که پاکستانی‌ها در سراسر جهان پخش شده‌اند و مهاجرت کرده‌اند. شما در بانک جهانی یا بین المللی یا سازمان‌های بین المللی کارمندان پاکستانی را حتماً خواهید دید. حتی در سازمان ملل هم کارمندان پاکستانی حضور دارند. از مهاتیر محمد پرسیدند چگونه اقتصاد شما رشد کرد. ایشان گفتند که وقتی ژنرال مشرف رئیس جمهور وقت پاکستان متفکرین  پاکستانی را از کشور بیرون کرد بنده آنها را جذب کردم و اقتصادم رشد کرد.

وی ادامه داد: چهارمین دلیل، شما اولین جمهوری اسلامی در جهان هستید و ایران دومین جمهوری اسلامی است. پنجم، کشور شما به نام اسلام ایجاد شد. استقلال شما از هند به‌خاطر اسلام بود. لفظ پاکستان هم از این رو برای کشور انتخاب شد. ششم، شما بیشترین تعداد طلبه را در جهان اسلام دارا هستید. هفتم، شما بیشترین تعداد دانشجو در جهان اسلام را دارید. فقط یک دانشگاه شما که ما را دعوت کرده،‌ اقبال اوپن یونیورسیتی، ۱۸۰۰۰۰۰ دانشجو دارد.

موسس و بنیانگذار دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: هشتم، شما طرفدارن بی‌منازع نهضت‌های اسلامی بوده و هستید. با تمام وجود در کنار مردم مظلوم افغانستان ایستادید. یک زمانی که پیشاور شبیه پادگان بود من در آنجا حضور پیدا کردم. نیروهای پاکستانی از همه جا برای مقابله با شوروی به پاکستان اعزام می‌شدند. بنده این‌ها را از نزدیک دیده‌ام. نهمین دلیل این است که از اول انقلاب،‌ پاکستان در کنار کشور ما بود و هیچ‌گونه تهدید یا مزاحمتی برای ما ایجاد نشد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب در پایان افزود: مهمترین و دهمین دلیل این است که پاکستانی‌ها متدین‌ترین مردم مسلمان جهان هستند. این مطلب را کسی می‌گوید که ۷۰۰ سفر خارجی رفته و با کشورهای مختلفی آشنایی دارد و اکثر کشورهای اسلامی را چندین بار رفته‌ است. همچنین پاکستانی‌های موجود در اکثر نقاط جهان باید برای آزادی غزه بسیج شوند. زیرا که امام خمینی (ره) ۶۰ سال قبل گفت مهمترین مسئله جهان اسلام فلسطین است و مانع اصلی آزادی فلسطین آمریکاست و امروز هم شما شاهد همین مسئله هستید و جهان اسلام باید با همکاری و همراهی یکدیگر این مسئله را حل کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha