شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر لزوم تلاش به منظور تبیین رسانه ای مؤلفه‌های جریان اصیل مقاومت اسلامی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده به عنوان ارائه کننده بحث طی سخنانی در کرسی علمی ـ ترویجی "درآمدی بر نظریه مقاومت اسلامی(اصول، ‌اهداف و راهبردها) "که به همت گروه سیاست پژوهشگاه و با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم برگزار شد، با تأکید بر این که لازم است بین جریان اصیل مقاومت اسلامی و جریان‌های افراطی تکفیری و خشونت طلب در جهان اسلام تمایز قائل شویم، اظهار داشت: به جهت عملکرد نادرست جریان‌های رادیکال و افراطی، تهمت‌ها و ادعاهای نادرستی نسبت به جریان اصیل مقاومت صورت می‌گیرد که لازم است با ارائه نظریه اسلامی مقاومت به آنها پاسخ دهیم.

وی افزود: حوادث امروز جهان اسلام به خصوص پس از واقعه ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و طوفان الاقصی تا حدود بسیاری، جریان اصیل مقاومت اسلامی را شفاف و متمایز از الگوهای انحرافی مقاومت نموده و از این حیث باید گفت که در شرایط امروزی زمینه نظریه پردازی مقاومت اسلامی بسیار تسهیل شده و باید اصول، اهداف و راهبردهای آن را در فضایی شفاف تر تبیین کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملک‌زاده همچنین ذیل سه بخش به تبیین اصول و مبانی؛ اهداف و راهبردهای مقاومت پرداخت و بر ضرورت تبیین اهمیت مقاومت در برابر ستمگران به عنوان یک بحث عقلی و شرعی تأکید کرد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در ادامه مبانی و اصول نقلی مقاومت را شامل اصولی همچون توحید؛ عدالت خواهی و حق‌طلبی؛ حرمت اتکاء و اعتماد به ظالم؛ قاعده نفی سبیل؛ وجوب حفظ دین و نظام اسلامی؛ ممنوعیت تشبه به کفار؛ منع تحاکم به طاغوت؛ وجوب حفظ عزت مؤمنان؛ تولی و تبری؛ وجوب جهاد در برابر دشمنان؛ وجوب امر به معروف و نهی از منکر؛ حق مقابله به مثل و اصول دیگر دانست که ضرورت مقاومت را می توان از آنها استنباط کرد.

وی همچنین ضمن تفکیک اهداف مقاومت ذیل دو هدف ملی و فراملی، افزود: هدف مقاومت در برابر دشمنان، گاهی ناظر به اهداف ملی و برای دستیابی به نتایج مطلوب در درون مرزهای یک کشور است. حفظ استقلال و آزادی- ارتقای امنیت ملی- استقرار و حفظ نظام اسلامی- تحکیم قدرت ملی و تامین منافع ملی از جمله این اهداف است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک‌زاده گفت: گاهی نیز هدف مقاومت در برابر دشمنان، ناظر به اهداف فرا ملی می‌باشد. اهداف فراملی مقاومت اسلامی، ناظر به اهدافی است که دستیابی به آنها در عرصه روابط بین الملل -اعم از جهان اسلام یا کل نظام بین‌الملل- مورد انتظار است.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین دلیل فراملی بودن اهداف مقاومت اسلامی مربوط به ماهیت دین اسلام است که در مرزهای جغرافیایی کشوری خاص محدود نمی‌شود؛ بنابراین مقاومت اسلامی به صورت طبیعی در صحنه بین‌المللی نیز دارای برنامه و اهدافی است که از آن جمله تلاش برای وحدت جهان اسلام- مبارزه با استبداد و تشکیل حکومت‌های مردمی در کشورهای اسلامی- دفاع از مستضعفان و مظلومان جهان- ارتقاء جایگاه جهان اسلام در نظام بین‌الملل- نابودی اندیشه‌های تکفیری از جهان اسلام- جهانی‌سازی ارزش‌های معنوی و اخلاقی- اصلاح ساختار قدرت در نظام بین‌الملل است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش سوم مباحث خود به ارائه راهبردهای فکری، اعتقادی و عملی جهت حفظ و گسترش مقاومت اسلامی پرداخت و در انتها ضمن ارائه چارچوبی برای نظریه مقاومت اسلامی به تبیین تمایز این نظریه با قرائت های نادرست از مفهوم مقاومت پرداخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha