شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه / مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: طلاب باید راهنمایی شوند تا به دنبال پژوهش در مسائل مورد نیاز جامعه و متناسب با ظرفیت خود بروند که نقش اساتید در تربیت طلاب پژوهشگر در مدارس علمیه تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین اصغر عرفانی امروز در نشست با معاونین و اساتید پژوهشی مدارس علمیه استان قزوین به حدیثی از حضرت امام جواد علیه الاسلام پرداخت وگفت:حضرت امام جوادالائمه (ع) در حدیثی فرمودند که « اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛» یعنی اینکه مؤمن نیازمند سه ویژگی است، که عبارتند از توفیق از سوی خداوند، وجدان بیدار و خیرخواهی نسبت به کسی که او را پند ونصیحت می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی خاطرنشان کرد: «توفیق» زمانی حاصل می شود که همه ی اسباب و عوامل برای رسیدن به هدف و تأمین خواسته ها، ‌فراهم و هماهنگ باشد وهمانا توفیق دهنده اصلی خدای متعال است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: انسان بیش از آن که به فکر و نیروی خودش تکیه داشته باشد، به توفیق الهی پروردگار اعتماد کند، زیرا همه ی عوامل در دست اوست.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد:وجدان بیدار، یک چراغ باطنی است که خوبیها را به انسان نشان می دهد و اگر مرتکب اشتباهی شد او را ملامت می کند.

وی ادامه داد: تواضع در آن است که اگر کسی ویا بزرگانی خیرخواهانه انتقادی کرد و موعظه و پندی داد، آن را پذیرفته وقبول نماییم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین به موضوع مهم پژوهش در مدارس علمیه پرداخت وآن را بسیار حائز اهمیت دانست وبیان کرد: طلاب باید راهنمایی شوند تا به دنبال پژوهش در مسائل مورد نیاز جامعه و متناسب با ظرفیت خود بروند که نقش اساتید در تربیت طلاب پژوهشگر در مدارس علمیه تاثیرگزار است.

وی اظهار کرد: تحقیق و پژوهش رکن پیشرفت و تحول در حوزه است و باید از همه ظرفیت های موجود به منظور نهادینه سازی فرهنگ پژوهش در حوزه بهره گرفته شود.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: خوشبختانه چند سالی است این دغدغه در برنامه ریزان و متولیان این بخش به وجود آمده که امروز حوزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به تحقیق و پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی عنوان کرد: ظرفیت های مناسب پژوهشی در مدارس علمیه است که با یک برنامه ریزی صحیح می توان از این پتانسیل های بالا در جهت تقویت رشد علمی وبالندگی حوزه بهره گرفت.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: خوشبختانه بسترهای لازم به منظور تقویت موضوع پژوهش در مدارس علمیه فراهم است و در همین راستا مدیران و معاونان مدارس علمیه به ویژه اساتید نقش بسیار محوری در رونق فعالیت های پژوهشی در مدارس بر عهده دارند.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: باید تلاش شود تا این رکن محوری فعالیت حوزه، با هم افزایی، و همراهی شما اساتید پژوهشی ومعاونین هر روز تقویت شود تا شاهد رشد و بالندگی این پایگاه مهم علمی در مدارس علمیه باشیم.

وی ادامه داد: پژوهشی اثر گذار است که در محور آینده پژوهشی و نیاز سنجی را اولویت اصلی قرار داده‌ باشد که باید این دو اصل را توجه جدی داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: پژوهش باید با نیازسنجی صحیح و اولویت بندی اصولی همراه باشد تا بتواند به رشد و شکوفایی در حوزه علمیه منجر شود.

نقش اساتید در تربیت طلاب پژوهشگر در مدارس علمیه تاثیرگذار است 

نقش اساتید در تربیت طلاب پژوهشگر در مدارس علمیه تاثیرگذار است 


انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha