شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آشنایی با معارف علوی

حوزه/ همزمان با ایام ۱۳ رجب به منظور آشنایی با معارف علوی ۱۱ کتاب به مخاطبان معرفی می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با ۱۳ رجب و به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی(ع)، مؤسسه بوستان کتاب به معرفی ۱۱ کتاب اقدام کرده است که به شرح ذیل معرفی خواهد شد.

کتاب «علی(ع) آینه عرفان»

این کتاب، اثر سید اصغر ناظم‌زاده قمی در ۵۱۲ صفحه منتشر شده است.

«عرفان»، شناخت و معرفت عمیق انسان از مبدأ هستی و شور و شوق او برای رسیدن به قله‌های کمال، و تلاش در جهت صیقل دادن دل از طریق موانست با معشوق و جام جهان نما کردن قلب است.

در این باره مکاتب پر ادعایی ظهور کرده‌اند، اما بی‌تردید «عرفان اسلامی» اصیل‌ترین آنهاست که نماینده برجسته این عرفان، مقتدای سالکین حضرت علی(ع) است و همه فرقه‌های اسلامی -از شیعه و سنی- او را قطب اصلی می‌دانند.

اثر حاضر، عرفان اسلامی را از دیدگاه امیر مومنان علی(ع) در دو بخش کاویده است: عرفان نظری و عرفان عملی.

کتاب «بر کرانه کلام علی(ع)(گزیده‌ای از احادیث اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، عقیدتی و فرهنگی)»

این کتاب به قلم حسین ایمانی در ۱۶۸ صفحه به چاپ رسیده است.

سخنان امیر مومنان علی(ع) میراث عظیم و سترگی است که در نهج البلاغه و متون دیگر حدیثی به جامانده است. دسترسی بهتر و آسان‌تر به کرانه‌های گسترده این اقیانوس موّاج در گرو موضوع‌بندی آنهاست.

در این اثر، مؤلف کوشیده است تا با استفاده از متون کهن، آموزه‌های علوی را از جنبه‌های اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دسته‌بندی کند.

کتاب «دوستی در کلام امیر مؤمنان علی(ع)»

این کتاب نوشته جعفر شیخ الاسلامی در ۶۸ صفحه منتشر شده است.

رفتار و اخلاق آدمی در هم صحبتی با دیگران نضج می‌گیرد و شخصیتش در دوستی و همنشینی با دوستان شکل می‌یابد، گاه دوستی او را تا سرحدّ سعادت می‌برد و گاه او را به شقاوت و بدبختی می‌کشاند.

این مهم، مؤلف را بر آن داشت به گفته‌ها و سخنان مول الموحّدین علی(ع) تمسک جوید و از ارشادها و راهنمایی‌های آن بزرگوار در برگزیدن دوست مدد گیرد تا چه کسی را دوست بشماریم و از چه کسی دوری جوییم.

کتاب «راه علی(ع)»

اثر آیت الله سید رضا صدر و به اهتمام حجت الاسلام والمسلمین سید باقر خسروشاهی در ۸۶ صفحه به چاپ رسیده است.

امیر مؤمنان علی(ع) پیشوای بزرگی است که راه و روش او، الگویی تمام عیار برای همه انسان‌ها - از مسلمان و غیر مسلمان - در انسانیت، عدالت، سیاست ورزی، جوانمردی، علم و دانش، شجاعت، تقوا، زهد ورزی و یکتاپرستی است.

در دنیای امروز، این شیوه‌ها و منش‌هایی، ضرورت انکارناپذیری است که باید در شکل‌های مختلف به آن پرداخته شود. نویسنده در اثر حاضر نیز با همین هدف، گوشه‌هایی از این دریای ناپیدا کرانه را وا می‌ کاود.

در این اثر، مباحثی همچون سودای علی(ع)، عدل علی(ع)، جوانمردی، حکومت، عبادت، روش، و شهادت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کتاب «علی(ع) تجلی امامت (تحلیلی از حکومت امیرالمؤمنین علی(ع))»

این کتاب به قلم سید اصغر ناظم‌زاده قمی در ۶۶۰ صفحه منتشر شده است.

بی تردید دوران پنج ساله حکومت امیر مؤمنان(ع) فصل درخشانی را در تاریخ دینداری و سیاست رقم زده است. این حکومت که در رفتار سیاسی و مذهبی خود، ناظر بر حکومت پیامبر اسلام(ص) بود، توانست ارزش‌ها و هنجارهای دینی چون عدالت و امر به معروف و نهی از منکر را در قالب حکومت دینی پیاده کند.

این اثر، تحلیلی از رفتارهای حکومت حضرت علی(ع) و رویدادهای آن دوره را به دست می‌دهد. از مباحث کتاب است: امامت و حکومت علی(ع)، سیاست علی(ع)، علی(ع) و کارگزاران، علی(ع) و اقتصاد و جنگ‌های علی(ع) در دوران حکومت.

کتاب «حق با علی(ع) است»

کتاب حاضر، اثر مهدی فقیه ایمانی در ۲۰۰ صفحه به رشته تحریر در آمده است.

ولایت و امامت، عامل حیات و تداوم اسلام واقعی و وحدت و انسجام جامعه است. امامت، موجب تعالی انسان و رشد جامعه در دو زمینه دنیوی و اخروی می‌گردد. جامعه بدون امام، آماده حقیر شدن و بلکه نابود شدن است. بدین سبب، حضرت رسول(ص) در مقاطع گوناگون و با بیان‌های شیوا و رسا جانشینان معصوم خود را معرّفی کردند. یکی از آن بیان‌ها حدیث مشهور «الحقّ مع علیّ و علیّ مع الحقّ» است که این حدیث، از سوی بعضی نویسندگان اهل سنت مورد تردید و شک قرار گرفته است.

کتاب حاضر، بررسی مستند این روایت شریف و اثبات آن با استفاده از منابع اهل سنّت است.

کتاب «جلوه ولایت (گزارش و تحلیلی از زندگانی امیر مؤمنان علی(ع))»

این کتاب، اثر عذرا انصاری در ۳۸۰ صفحه منتشر شده است.

زندگانی امیر مؤمنان علی(ع) جلوه کامل و تمام عیاری از معنویت، عدالت، شجاعت، تعلیم و تربیت، سیاست، عرفان و زهدورزی است؛ هم از این روست که اسوه کاملی برای انسان‌های منصف و متعادل از مسلمان و غیر مسلمان است. هر کس که به او اقتدا گرد جرعه‌ای از دریای ناپیداکرانه وجودی‌اش وی را سیراب ساخت.

معرفی این امام همام(ع) ضرورتی است که جامعه ما بیش از گذشته آن را احساس می‌کند. کتاب حاضر با توجه به این ضرورت، جنبه‌های مختلفی از زندگی و شخصیت علی(ع) را از تولد تا شهادت کاویده است.

کتاب «خدا از نگاه امام علی(ع)»

اثر حاضر به قلم محمد محمدرضایی در ۱۳۲ صفحه انتشار یافته است.

اثبات وجود خدا از موضوعاتی است که در سخنان امام علی(ع) به زیبایی، جامه استدلال پوشیده و متناسب با سطح فکری و وضعیت روحی-روانی مخاطب، عرضه شده است. نویسنده در اثر حاضر کوشیده تا از میان کلمات امام، هشت برهان را احصا و شرح کند: برهان معقولیت، برهان فکری، برهان صدیقین، برهان نظم، برهان علّی برهان حدوث، برهان فسخ غرائم.

کتاب «علی(ع) مظهر ولایت (پژوهشی در زندگانی امیر مؤمنان(ع) از دامن مادر تا رحلت خاتم)»

این کتاب، اثر سید اصغر ناظم‌زاده قمی در ۶۸۴ صفحه تألیف شده است.

تاریخ آینه عبرت است و با شناخت زندگانی پیشینیان و انسان‌های کامل، می‌توان راه درست را یافت و بر آن گام نهاد. اما افسوسا! که فریب کاران و نابکاران و نیز ناآگاهان، گاه چهره‌های منفور را برمی‌کِشند و چهره‌های محبوب را فرو می‌کشند. در میان این آشفتگی، باید مدارک تاریخی را وا رسید و پالود و حوادث و شخصیت‌ها را نقادانه و منصفانه و با موازین درست، بر رسید و تاریخ صحیح را به نسل‌های تشنه حقیقت عرضه داشت و چنین تاریخی، انسان ساز است.

این کتاب، حیات امیر مؤمنان، علی(ع) را از ولادت تا رحلت پیامبر(ص) بررسی می‌کند.

کتاب «ویژگی‌های امیر مؤمنان علیّ بن ابی‌طالب(ع)»

کتاب حاضر با ترجمه و نگارش فتح الله نجارزادگان (محمدی) در ۲۴۴ صفحه انتشار یافته است.

اثر حاضر یکی از منابع کهن درباره فضائل و مناقب امام علی بن ابیطالب، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین(ع) است و دارای ۱۹۴ حدیث با سند «مد بن شعیب نسائی» - از دانشمندان نامور اهل سنت در قرن سوم- می‌باشد که در میان حدیث پژوهانِ اهل سنت از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار است.

«سنن نسائی» یکی از کتاب‌های ششگانه حدیثیِ کهن اهل سنت می‌باشد. مترجم این کتاب، هر کدام از احادیث این کتاب را در سایر منابع شیعه و اهل سنت شناسایی کرده و در پاورقی آورده است. علاوه بر مقدمه فهرست‌های فنی، پاره‌ای از یادداشت‌ها نیز به کتاب افزوده است.

مجموعه دو جلدی «اصحاب امام علی(ع) (شرح زندگی ۱۱۱۴ صحابی امیرالمؤمنین)»

این حاضر به نگارش سید اصغر ناظم زاده قمی در ۱۵۵۲صفحه، شرح زندگی سه دسته از یاران حضرت علی(ع) است که مشتمل بر ۱۱۱۴ نفرند و به ترتیب الفبا نگارش شده است. ویژگی عمده آن، تأکید بر منابع کهن و قلم روان است.

نویسنده در مقدمه اثر آورده است: در این اثر هیچ تأکیدی بر «کارگزار بودنِ» اصحاب نشده است؛ یعنی قصد ما آن نبوده که فقط سیمای کارگزاران علی(ع) را معرفی کنیم، بلکه مطلقِ اصحابِ آن حضرت – اعم از کارگزار و غیر آن- را در نظر داشته ایم. لذا در معرفی و تحلیلِ چهره های آن بزرگواران، عناصر و کارکردهای سیاسی، مدیریتی و کارگزاری، محوریت ندارد؛ مگر آن دسته از اصحابی که اساساً کارگزاری برجسته، سیاست مدار و مدیریت کاردان بودند.

روش تحقیق بنده در سامان دهی این اثر بدین گونه بود که ابتدا فهرست بلندی از یاران آن حضرت را که به نوعی با ایشان مرتبط بودند به تدریج تهیه نموده و برای نگارش شرح حالشان به نکته هایی چون: نام و نسب و کنیه، تاریخ تولد، وفات یا شهادت، پدر و مادر و طایفه، محیط رشد، ویژگی های علمی و ادبی، فراز و فرودهای اخلاقی و سیاسی، میزان اطاعت پذیری های آگاهانه و یا تمرّدها، پیشینه در اسلام، شرکت در جنگ ها و مسائلی از این دست را مورد توجه قرار دادم.

در جلد اول این اثر، به ۵۱۷ نفر از اصحاب حضرت علی(ع) و در جلد دوم نیز به ۵۹۷ نفر از دیگر اصحاب آن حضرت پرداخته شده است. شایان ذکر است ترجمه عربی این اثر در لبنان منتشر شده است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Sajida PK ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    بهترینه