یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در نشست جمعی از روحانیون با موضوع وقف، گفت: نیازهای روز جامعه را شناسایی کنیم و وقف را به سمت نیازهای روز هدایت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزازی خوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در نشست جمعی از روحانیون با موضوع وقف که در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در باب وقف باید گفت خداوند در آیه ۹۶ سوره نحل می‌فرماید «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»، یعنی (آنچه پیش شماست تمام می‌‏شود و آنچه پیش خداست پایدار است).

وی ادامه داد: باید باورمان این باشد که ما هر چیزی داریم تمام می‌شود و رابطه‌مان با داشته‌هایمان قطع می‌شود اما اگر داشته‌هایمان را به خدا بسپاریم همیشه ماندگار خواهد بود، روایات بسیاری در این مورد داریم که پشتوانه معنوی و زیرساخت عرفانی وقف را بیان می‌کنند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی به نقل از امام باقر (ع) آورده شخصی در حیاط خانه‌اش درختی می‌کاشت، پیامبر (ص) این صحنه را دید و ایستاد، فرمود می‌خواهی به تو معرفی کنم درختی را که ریشه‌اش ثبات دارد و ماندگار است، خیلی زود میوه می‌دهد و میوه‌اش خیلی طیب و معطر است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: این شخص گفت بله یا رسول الله (ص)، راهنمایی کنید ببینیم آن درخت چیست، حضرت فرمود صبح تا شب بگو سبحان الله و الحمدلله و لااله الاالله و الله اکبر.

وی خاطرنشان کرد: این فرد به رسول خدا (ص) عرض کرد این حیاط من صدقه در راه مسلمین است، در این هنگام آیات ۵ و ۶ و ۷ سوره لیل نازل شد که خداوند فرمود «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی، وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی، فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَی»، یعنی (اما آنکه حق خدا را داد و پروا داشت، و پاداش نیکوتر را تصدیق کرد، به‌زودی راه آسانی پیش پای او خواهیم گذاشت).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: در تمام دنیا و پیروان همه ادیان، حتی همه آن‌هایی که پیروان باطل هستند برای بقای افکار و عقایدشان کارهای شبه وقف انجام دادند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: قبل از اسلام هم خانه خدا با نگاه وقف و حمایت‌های وقفی همراه بوده است، اگر انواع وقف را دسته‌بندی کنیم شامل مذهبی، عبادی، فرهنگی، علمی، بهداشتی، اجتماعی، رفاهی و موارد دیگر هستند، برای مثال در ایام قدیم فراوان اتفاق افتاده که کاروانسرا جزو موقوفات بوده است.

وی یادآور شد: همچنین در قدیم حمام‌ها، پل‌ها، قنوات و آب انبارها جزو موقوفات بوده‌اند، اولین بانی در بحث چاه و قنات امیرالمؤمنین (ع) بوده است، این‌ها سابقه و پیشینه وقف در جهان اسلام است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در صفحه ۶۷ جلد ۲ کتاب تحریر الوسیله امام (ره) آمده باید صیغه وقف قرائت شود، صیغه چیزی است که کاملاً بفهماند این آدم می‌خواهد چه کند و چه نیتی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) راجع به ویژگی‌های متقین فرمودند متقین آن‌هایی هستند که گوش‌های خود را وقف علم نافع کرده‌اند، نافع‌ترین علم قرآن کریم و احادیث نورانی اهل بیت (ع) است.

وی بیان کرد: شما مبلّغان معارف نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستید، مبلّغ قرآن و معارف اهل بیت (ع) باشید، مردم را تشویق به وقف کنید، یک کار دیگر را نیز همه ما وظیفه داریم انجام دهیم و آن این است که نیازهای روز جامعه را شناسایی کنیم و وقف را به سمت نیازهای روز هدایت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی یادآور شد: البته از سوی دیگر نیز آدم‌هایی هستند که نادانسته یا به هر شکل دیگری کارشان به وقف گره خورده و مشکلات عدیده‌ای در زندگی و اقتصادشان ایجاد شده است، این را هم با تدبیر و تبدیل به احسن که از وجوهات شرعی وقفیه است کاری برایش انجام دهیم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: مسئله حائز اهمیت دیگر اینکه انتخابات بسیار سرنوشت‌ساز و حیاتی است، دشمن برای اینکه ما را در این موضوع سست کند، راه‌های مختلفی را در پیش می‌گیرد، یکی از راه‌های دشمن همین است که برای مثال ذهن مردم را پر می‌کند که جوانان بیکار هستند، آیا اگر کسی رأی ندهد مشکل بیکاری‌اش حل می‌شود؟

وی عنوان کرد: فتنه‌هایی که دشمنان اسلام ایجاد می‌کنند به امید همین عدم حضور مردم در صحنه‌های سیاسی است، آن چیزی که امروز دشمن را مأیوس، سست و خاموش می‌کند و پایه‌های نظام را مستحکم می‌کند، مشارکت حداکثری در انتخابات است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما و شما که با مردم تعامل داریم لازم نیست کسی را به این ترغیب کنیم که به چه کسی رأی بدهد، بلکه باید صرفاً مردم را تشویق به حضور در عرصه کنیم، البته معیارها و ملاک‌های آدم‌های شایسته و صادق را عنوان کنیم، آدم‌هایی که منافق نیستند، دنیاپرست نیستند، باندباز نیستند، به ولایت و امامت معتقدند، به نماز و مسجد احترام می‌گذارند، قرآن و دین برایشان مهم است، چنین کسانی را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: معیارها را به مردم بگوییم، تشویق و ترغیب مردم برای حضور در انتخابات واجب سیاسی-شرعی است، دشمن کار خود را می‌کند، ما هم باید خودمان را نشان بدهیم، اگر لیاقت شهادت، جهاد یا دفاع از حرم نداشته‌ایم، حداقل بیاییم برای انتخابات از آبروی خود خرج کنیم، در مسجد، در میان خانواده و خویشاوندان مردم را تشویق به حضور حداکثری کنیم.

وی تأکید کرد: رهبر حکیم انقلاب مکرر از ما مطالبه کرده‌اند که وظیفه داریم در تشویق مردم به حضور در انتخابات نقش‌آفرینی کنیم، هر چه در توان داریم باید به کار بگیریم، خدا از ما نمی‌گذرد اگر در این زمینه بی‌تفاوت باشیم، باید این را جدی بگیریم، همه ان‌شاءالله به یاری امام زمان (عج) و به برکت این ماه‌های شریف همت کنیم این باقیات و صالحات استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را برای خودمان بر جای بگذاریم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: اینقدر از مقاومت در یمن، غزه، سوریه، عراق و بلاد اسلامی صحبت می‌کنیم، مجاهدان مقاومت اسلامی از دو هزار کیلومتری صهیونیست‌ها را می‌زنند، به کشتی‌های امریکایی و صهیونیستی رحم نمی‌کنند، ما هم اگر بخواهیم در مقاومت اسلامی سهیم باشیم باید همت کنیم مردم را تشویق به حضور حداکثری در انتخابات کنیم، این مانند حمایت از همان مظلومان بی‌پناه مقاومت اسلامی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha