دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر جلسه اخلاق آیت الله هاشمی علیا، موسس مدرسه علمیه قائم عج چیذر که هر هفته روزهای های سه شنبه در مدرسه علمیه قائم (عج) بصورت جلسه عمومی برگزار می شود.

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر با توصیه به شرکت در جلسات علمای اخلاق تاکید داشت: پیدا کردن علما و اساتید اخلاق و شرکت در مجالس آنان می تواند باعث افزایش علم و آگاهی انسان در مسائل اخلاقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه جلسه هفتگی اخلاق عمومی با عنوان «شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه» در مسجد مدرسه علمیه قائم چیذر برگزار شد.
در ادامه درس اخلاق هفتگی آیت الله هاشمی علیا به ادامه شرح فراز «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ... شَکَاسَةِ الْخُلْقِ» و موضوع «حُسن خُلق» پرداخت و راه‌های علمی و عملی اصلاح نفس و اخلاق را بیان کرد.

این استاد اخلاق با بیان راه علمی اصلاح خُلق انسانی را برشمرده و ابرازداشت: در راه تزکیه نفس، اولین قدم جمع‌آوری و مطالعه آیات و روایاتی است که درباره حسن خلق و سوء خلق است. همچنین همنشینی و رفاقت با انسان‌های عالم ربانی، صالح و باتقوای خوش اخلاق است.

وی در خصوص عدم همنشینی با افراد که سوء خُلق و رفتار دارند گفت: از جهتی دیگر نیز نباید با افرادی که خودساخته نیستند همنشین شد. چرا که همنشینی، رفاقت و ازدواج نکردن با انسان‌های ساخته نشده می تواند راه سلوک در انسان را کند و یا به انحراف بکشاند.

تولیت مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر با توصیه به شرکت در جلسات علمای اخلاق تاکید داشت: پیدا کردن علما و اساتید اخلاق و شرکت در مجالس آنان می تواند باعث افزایش علم و آگاهی انسان در مسائل اخلاقی می‌شود.

آیت الله هاشمی علیا با بیان راهکاری در خصوص اصطلاح علمی نفس گفت: راه عملی اصلاح اخلاق این است که انسان با نفس خود جهاد کرده و ریاضت بکشد و با تمرین و ممارست، خود را با فضائل اخلاقی اصلاح کند. مثلاً در برابر مواقع عصبانیت خود را کنترل کند تا فضائل اخلاقی در انسان ملکه شود تا در برابر او عکس العمل نشان دهد و به مرور زمان، راه‌های کنترل غضب خود را به دست آورد.

این استاد اخلاق با اشاره به برخی روایات معصومین (ع) که تحصیل علم را در راستای اصلاح نفس بکار رود توضیح داد: در روایت های گوناگون بر اهمیت تحصیل علم و حکمت و لزوم همراهی علم و عمل، در راستای خودسازی، اصلاح و تأدیب نفس بسیار تأکید شده است. امام موسی بن جعفر(ع) به هشام فرموند: «یَا هِشَامُ قَلِیلُ الْعَمَلِ مِنَ الْعَاقِلِ مَقْبُولٌ مُضَاعَفٌ وَ کَثِیرُ الْعَمَلِ مِنْ أَهْلِ الْهَوَی وَ الْجَهْلِ مَرْدُودٌ؛ ای هشام! کردار اندک از عالِم چند برابر (محسوب و) پذیرفته شود و کردار زیاد از هواپرستان و نادانان پذیرفته نگردد.» همچنین امیر مؤمنان علی(ع) می‌فرماید: «إنَّ هذا العِلمَ وَ الأدَبَ ثَمَنُ نَفسِکَ فَاجْتَهِدْ فی تَعَلُّمِهِما، فَما یَزیدُ مِن عِلمِکَ وَ أدَبِکَ یَزیدُ فِی ثَمَنِکَ وَ قَدرِکَ؛ همانا این دانش و ادب بهای جان توست؛ پس در آموختن آن‌ها بکوش؛ زیرا هر چه بر دانش و ادب تو افزوده شود، بر قدر و قیمت تو افزوده می‌گردد.»

آیت الله هاشمی علیا در پایان با بیان اهمیت یادگیری علوم دینی اظهار داشت: همه علومی که در راستای انسانیت و آدمیت تحصیل شود خوب است. در روایات از علم دین زیاد یاد شده است، چرا که این علوم در جهت اصلاح نفس قدم بر می دارند و طبق فرمایش پیامبر گرامی اسلام(ص) علم دین شامل معارف یا اصول دین، احکام یا فروعات دین، و اخلاق است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha