شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر حضور نخبگان و استعداد های برتر حوزه علمیه کشور در حرم رضوی

حوزه / عضو جامعه مدرسین قم گفت: قبل از اینکه ظرفیت نخبگان حوزوی در خارج از حوزه استفاده شود در درون حوزه در تمام رشته ها به افراد مستعد نیاز داریم باید تقویت شود با توجه به اینکه در حوزه های علمیه کشور استادان، علماو فضلا زیادی حضور دارند ولی باید تقویت شود برای پیشرفت بهتر حوزه علمیه نیاز به حضور نخبگان داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد ، آیت الله سید محمدغروی، عضو جامعه مدرسین قم، در جمع طلاب استعدادهای برتر حوزه های علمیه کشور در رواق حضرت زهرا (س) حرم مطهر رضوی با اشاره به حدیثی از امام کاظم (ع) پیرامون عقل گفت: امام موسی بن جعفر (ع) خطاب به هشام پیرامون عقل فرمودند؛ در نزد خدا هیچ چیزی با فضیلت تر از عقل نیست، عقل است که معرفت حق بر او میسر می شود.

وی با بیان اینکه عقل ملاک تکلیف است افزود: انسان ازآدم عاقل انتظار دارد که ساکن نباشد، رکود نداشته باشد بلکه همواره در حال رشد و تکامل باشد، فکر، اندیشه و زبان فرد عاقل خبر است، از خصوصیات دیگر فرد عاقل کم حرف می زند و هیجان و عواطف او در مسیر عقل است.

آیت الله غروی در ادامه بابیان اینکه در ارتباط با استعدادهای برتر حوزه های علمیه کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است حمایت های خوبی از سوی بزرگان حوزه و با پشتیبانی مقام معظم رهبری صورت گرفته است، تأکید کرد: منظور از استعداد برتر، فرد خیلی باهوش نیست، ولی افرادی ممکن است استعداد و هوش آنها متوسط باشد ولی از آنجا که انگیزه و درس خوان هستند می توانند تاثیرگذار باشند به این افراد استعداد برتر می گویند.

وی اضافه کرد: معرفی استعداد های برتر حوزه علمیه تنها ارزیابی نمرات کتبی نیست بلکه مصاحبه ها و آزمون های علمی که برگزار می شود ارزش یابی صورت می گیرد.

نماینده شورای عالی در هیأت امنای بنیاد ملی نخبگان خطاب به طلاب برادر حاضر در این نشست به عنوان استعدادهای برتر حضور دارند گفت: به برنامه های خود ادامه دهید منتظر نباشید که حوزه علمیه برای شما کاری انجام دهد بلکه کار و فعالیت خود را در حوزه پیدا کنید و ادامه دهید.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه خودش نظام دارد درس ها و رشته های تحصصی که در حوزه وجود دارد اینها زمینه ای است که استعداد های برتر کار خود را ادامه دهند، البته باید مراکز نخبگانی نیز در کنار حوزه، برای افراد نخبه با حمایت های مالی و معنوی سرمایه گذاری کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره ویژگی های افراد نخبه گفت: نخبه کسی است که در علمی ورود پیدا کند، تخصصی و مهارت هایی را کسب کند، کارهای جدی کرده باشد آن موقع نخبه است و کسی که کار جدی تا الان انجام نداده است به او نخبه نمی گویند حتی اگر در آزمون نمرات بالایی را کسب کرده باشد.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم کسانی که به عنوان استعداهای برترحوزه علمیه مطرح شدند، حرکت علمی شان سریعتر، عمیق تر و ریشه دار در زمینه های که مورد توجه خودشان است عمل کنند.

آیت الله غروی تأکید کرد: قبل از اینکه ظرفیت نخبگان حوزوی در خارج از حوزه استفاده شود در درون حوزه در تمام رشته ها به افراد مستعد نیاز داریم باید تقویت شود با توجه به اینکه در حوزه های علمیه کشور استادان، علماو فضلا زیادی حضور دارند ولی باید تقویت شود برای پیشرفت بهتر حوزه علمیه نیاز به حضور نخبگان داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha