شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شریفی

حوزه/ معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا(س) با بیان اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، در حوزه زن و خانواده است، گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، ایجاد اولین حوزه خواهران یعنی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها است که با رسالت ملی و بین المللی تأسیس شد.

معصومه شریفی معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر، عنوان کرد: همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند: «انقلاب ما انفجار نور بود»، با ظهور و پیروزی انقلاب اسلامی، ظلمت، استعمار و استبداد به تمامه از کشور خارج شد و نور، معنویت و روحیه همدلی را برای کشور ما به ارمغان آورد.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، دستاوردهای زیادی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی داشته است و با توجه به افکار و منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی که برگرفته از مبانی قرآنی و حدیثی است، یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، در حوزه زن و خانواده است.

شریفی یادآور شد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، جایگاه زن شبیه جایگاه زن غربی و در برخی جاها شبیه زن شرقی بود، گاهی زنِ به حاشیه رفته و تحقیر شده که هیچ‌گونه ردپایی در جریان‌سازی و تمدن‌سازی در تاریخ ندارد و صرفا مسئولیت فرزندآوری در حد مسئول پرورش جسم و نگهداری از فرزند را به عهده دارد.

وی ادامه داد: در الگوی غربی هم زنان، دستمایه سرمایه‌دارانی شدند که برای افزایش سرمایه خود به کارگر ارزان و کارا نیاز داشتند و از زن به عنوان کالا استفاده کردند و نگاه ابزاری نسبت به زن داشتند که بدترین نگاه تحقیرآمیز می‌تواند نسبت به زن باشد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: در ایران قبل از انقلاب اسلامی، این نگاه‌ها وجود داشت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام خمینی(ره)، آن دیدگاه جامع و افق بلند اسلام در حوزه زن و خانواده حاکم شد و جایگاه زن بسیار متعالی شمرده شد.

نگاه امامین انقلاب به تبلور الگوی سوم زن مسلمان بوده است

شریفی با تأکید بر اینکه نگاه امامین انقلاب به تبلور الگوی سوم زن مسلمان بوده است، گفت: الگوی سوم زن، الگوی زن نه شرقی و نه غربی است؛ زن ایرانی اسلامی در انقلاب اسلامی جایگاه دارد و الگوی زن مسلمان، بالاترین دستاوردی بود که انقلاب اسلامی به زنان ایران داد.

وی افزود: زن ایرانی اسلامی به لحاظ فردی، از جایگاه والای معنوی برخوردار است، در خانواده، جایگاه و نقش تربیتی دارد و به عنوان محور کانون خانواده مطرح است، در عرصه اجتماع نیز، یک فعال اجتماعی، جریان‌ساز و تأثیرگذار اما در عین حال حافظ عفت و حجاب خود است.

تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران از دستاوردهای انقلاب اسلامی است/ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها اولین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه درصد پیشرفت زنان در عرصه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی، سیاستگذاری و اقتصادی قابل مقایسه با زمان قبل از انقلاب نیست، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، تشکیل حوزه‌های علمیه خواهران است که جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان اولین حوزه علمیه خواهران تأسیس شد.

شریفی افزود: حوزه‌های علمیه برادران از سال‌های قبل از انقلاب فعال بودند، اما یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، ایجاد اولین حوزه خواهران یعنی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها است که با رسالت ملی و بین المللی تأسیس شد.

وی تصریح کرد: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از برکات انقلاب اسلامی است که همواره در جهان اسلام درخشیده و به عنوان مرجعیت در حوزه زن و خانواده، ارمغانی بود از ناحیه انقلاب اسلامی که به بانوان مسلمان رسیده است.

فعالیت‌های جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در عرصه‌های تبلیغی و فرهنگی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان کرد: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در تمامی زمان‌ها و ادوار، در راستای اهداف انقلاب اسلامی در حال حرکت بوده است و در حال حاضر علمداری اجرای بیانیه گام دوم انقلاب را برعهده دارد.

وی در ادامه اشاره کرد: طی کردن مسیر پیش‌رو، این نیاز را ایجاب کرده است تا به وسیله جهت دهی فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی این مرکز حوزوی، در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، در مسیر طراحی نظامات حاکم بر این بیانیه قرار گیرد.

شریفی با تشریح فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی این مؤسسه علمی حوزوی، یادآور شد: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در دو بخش حوزوی و غیرحوزوی فعالیت دارد که در هر دو بخش، شاهد فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی چشمگیری هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی بخش حوزوی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، عنوان کرد: فعالیت‌ها ناظر بر مخاطبان ایرانی و غیرایرانی در عرصه ملی و فراملی و در بازه برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت در حوزه‌های تخصصی قرآنی و حدیثی، معنویت و اخلاق، سبک زندگی، حجاب و عفاف، اقتصاد مقاومتی، مسائل روز و غیره است که با اجرای برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی، رسانه ای، فضای مجازی، قرآنی و حدیثی و پاسخگویی برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

فعالیت ۱۳ کانون استانی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سراسر کشور

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها بانوان علاقه مند به تحصیل در حوزه علوم دینی می‌توانند تا سطح استادی، پژوهشگری و حتی تا درجه اجتهاد پیشرفت کنند.

شریفی یادآور شد: خروجی‌های برنامه‌های فرهنگی تبلیغی در راستای تربیت مبلغ، اعزام مبلغان ایرانی و غیرایرانی در مناسبت‌های مختلف به سراسر کشور، و در راستای تربیت فعالان فرهنگی، پویایی کانون‌های فرهنگی تبلیغی در ۱۳ کانون استانی و انجمن‌های فرهنگی تبلیغی با موضوعات مختلف است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در ۱۳ استان کشور، کانون‌های استانی با حضور بانوان طلبه جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در عرصه‌های ملی و بین المللی فعالیت می‌کنند و هر یک از این کانون‌ها، جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها کوچکی هستند که در عرصه‌های تبلیغی و فرهنگی فعالیت دارند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به راه اندازی کمیته بانوان مسجدمحور در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: ما از هر استان، یک مسئول از فارغ التحصیلان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها داریم که به عنوان کمیته بانوان مسجدمحور در حال فعالیت هستند.

فعالیت و اعزام بانوان مبلغ در سراسر کشور

شریفی با اشاره به تربیت مبلغان دینی در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، تبلیغ را به عنوان اولین اولویت برای طلاب قرار دادند و امروز ما بانوان مبلغ باتجربه در سطوح عالی ملی و بین المللی داریم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی که حوزه‌های علمیه را مسئول دینداری جامعه دانستند، عنوان کرد: بانوان مبلغ جهت تبیین، تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی و اسلامی تلاش می‌کنند و در عرصه‌های مخاطب محور و موضوع محور فعالیت دارند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: مبلغان زباندان همواره در سطح بین الملل فعال هستند و اعزام می‌شوند، همچنین بانوان مبلغ در عرصه‌های مخاطب محور در دانشگاه، مدارس و محلات حضور دارند.

شریفی با اشاره به اعزام مبلغان در ایام تبلیغی، اظهار داشت: بانوان مبلغ از دو طریق اعزام می‌شوند؛ یا از طریق سازمان‌های متقاضی از قبیل استانداری، شهرداری، فرمانداری، نهاد نمایندگی رهبری، وزارت کشور، پایگاه‌های بسیج، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و غیره اعزام می‌شوند و یا درخواست‌کنندگان حقیقی برای برگزاری مراسم و مناسبت‌ها اعلام نیاز می‌کنند که با بررسی شرایط اعزام می‌شوند.

وی به تشریح فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی طلاب غیرایرانی پرداخت و یادآور شد: اعزام مبلغ طلاب بین الملل و تبلیغ چهره به چهره این طلاب توانسته است در خنثی سازی نقشه‌های دشمن جهت کم رنگ کردن دستاوردهای انقلاب اسلامی موثر باشد.

حضور فعال دانش آموختگان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در عرصه رسانه و فضای مجازی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین به حضور بانوان طلبه در عرصه رسانه و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بانوان فعال در عرصه فضای مجازی در سطح ملی و بین المللی به خوبی می‌درخشند، چنانچه در جریان طوفان الاقصی، شبکه فعالان بین‌الملل در عرصه رسانه و فضای مجازی که طلاب بین الملل و زباندان بودند، در حمایت از مردم مظلوم غزه نقش آفرینی کردند و مطالبات خود را از سازمان ملل بیان داشتند.

شریفی یادآور شد: خروجی‌های برنامه‌ها و تولیدات رسانه ای و فضای مجازی با اجرای کارگاه‌های محصول محور و عملیات‌های رسانه ای مختلف را می‌توان در عرصه‌های ملی و فراملی و حضور در جشنواره‌های مختلف و نقد و تحلیل و جریان سازی کنشگران این فضا شاهد بود.

وی ابراز داشت: بانوان طلبه در عرصه جهاد تبیین در حوزه‌های مختلف نقش آفرین بودند و شبکه فعالان تبلیغی و فرهنگی در عرصه بین الملل همچون فعالان تبلیغی و فرهنگی در سطح ملی راه اندازی شد که به لطف خدا فعالیت‌هایی را در دستور کار دارند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان بیان داشت: اداره قرآن و حدیث با تربیت قاریان و حافظان تاثیرگذار توانسته است در عرصه‌های مختلف نقش آفرین باشد و این تاثیرگذاری در مدت زمان تاسیس این مرکز حوزوی در رفتار قرآنی طلاب و مبلغان از برکات تربیت قرآنی بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha