سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024
نشست

اجلاسیه بزرگداشت چهلمین سالگرد آیت الله کفعمی پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، عبدالرضا مزاری در نشست خبری کنگره بزرگداشت چهلمین سال ارتحال آیت‌الله محمد کفعمی خراسانی که در خبرگزاری رسا برگزار شد، عنوان کرد: قم مهد علم و پایگاه علم است و به نوعی بزرگترین کانون علمی دنیا است و این کار گامی در تجلیل از مقام علم و عالم است.

وی در رابطه با زندگی آیت‌الله کفعمی بیان کرد: آیت الله کفعمی در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی در مشهد و در خانواده روحانی متولد شدند و پس از گذراندن تحصیلات دینی در مشهد برای تکمیل تحصیلات راهی نجف شدند و از اساتیدی مانند ضیاءالدین عراقی و سیّدابوالحسن اصفهانی بهره‌مند شدند.

دبیر اجرایی کنگره آیت‌الله کفعمی با بیان اینکه ایشان در نجف از هشت نفر از علما اجازه اجتهاد دریافت کردند، اظهار کرد: مدتی بعد از بازگشت به ایران به شهر زابل رفتند و شش سال در زابل به تدریس پرداختند و مسجدی را نیز در زابل تأسیس کردند و پایگاه علمی قرار دادند.

وی افزود: پس از این مدت، بزرگان زاهدان به ویژه یزدی‌های مقیم زاهدان با توجه به شناختی که از ایشان پیدا کرده بودند، از ایشان دعوت کردند تا به زاهدان برود و ایشان نیز قبول می‌کنند و به عنوان اولین امام جمعه رسمی زاهدان شروع به کار می‌کنند.

مزاری با اشاره به اقدامات جهادی و کمک به محرومان آیت الله کفعمی اظهار کرد: ایشان از پیشگامان فعالیت‌های جهادی در کشور بودند و در سیل، زلزله و... خدمات بسیاری انجام دادند.

رئیس موسسه ابوتراب اضافه کرد: همواره دشمنان و استکبار برای ایجاد اختلاف بین امت اسلامی تلاش کردند و آیت الله کفعمی سال ها قبل از انقلاب برای وحدت اسلامی تلاش می‌کردند.

وی گفت: آیت الله سید جواد علم الهدی نقل می‌کنند که در سال ۱۳۴۱ من آمدم زاهدان و نامه حضرت امام (ره) را به آیت‌الله کفعمی رساندم و ایشان کفن بر تن و شمشیر به دست گرفت و در مسجد جامع و در جمع مردم شیعه و سنی گفت نامه‌ای از آیت الله خمینی به دست من رسیده که ایشان می‌خواهند انقلاب کنند و در آنجا اعلام بیعت و همراهی خود را با حضرت امام(ره) اعلام کرد و در آنجا شیعه و سنی بیعت کردند.

مزاری ادامه داد: آیت‌الله کفعمی علاوه بر اینکه در زابل پایگاه علمی ایجاد کردند در زاهدان نیز حوزه علمیه ایجاد کردند و صدها شاگرد رو پرورش دادند که این شاگردان منشأ اثرات فراوانی در سطح زاهدان و کشور شدند همچنین در دورانی که زاهدان کم برخوردار بود مشهور ترین مبلغان، خطبا و واعظان را به زاهدان دعوت می‌کردند.

دبیر اجرایی کنگره بیان کرد: ایشان ارتباط مستمر با علمای تبعیدی داشتند و همواره از آنان حمایت می‌کردند همچنین ایشان پیشگام انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان بودند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی نیز ایشان به مدت سه سال امام جمعه زاهدان بودند که به علت کسالت کناره گیری کردند، گفت: آیت‌الله شیخ محمد کفعمی خراسانی پس از عمری پر برکت در ۳۱ تیرماه ۱۳۶۲ چشم از جهان فانی فرو بست و در جوار مضجع نورانی حضرت ثامن الحجج در صحن آزادی حرم مطهر آرام گرفت.

وی با بیان اینکه معرفی ایشان خدمت به دین است و نقش خوبی برای الگوی پذیری طلاب دارند، اظهار کرد: کنگره بزرگداشت بیستمین سالگرد در سال ۱۳۸۲ در شهر زاهدان برگزار شد و کنگره بزرگداشت سی‌امین سالگرد نیز در سال ۱۳۹۲ برگزار شد که دو کتاب یاران امام به روایت اسناد ساواک شماره ۴۹ و کتاب فضیلت های ماندگار در آن رونمایی شد.

رئیس موسسه ابوتراب اظهار کرد: اجلاسیه بزرگداشت چهلمین سالگرد آیت الله کفعمی پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی دبیر علمی این کنگره است، اضافه کرد: ساخت مستند زندگی آیت الله کفعمی به کارگردانی حسن عنایتی و نگارش کتاب آیت الله کفعمی در آینه مکاتبات و تصاویر تاریخی از تولیدات این کنگره است.

دبیر اجرایی کنگره آیت‌الله کفعمی یادآور شد: این مراسم با حضور خانواده آیت الله کفعمی و سخنرانی آیت الله محامی امام جمعه زاهدان، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، مولوی اسحاق مدنی از علمای اهل سنت برگزار می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha