دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانم تمیزکار مدیرکل پژوهش‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران

حوزه/ مدیر کل پژوهش های تحصیلی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: طلاب باید با درک مشکلات جدید جامعه و انجام پژوهش های مرتبط با آن برای حل آسیب ها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، زهره خانم تمیزکار صبح امروز در جمع طلاب سطح سه و چهار مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) استان گلستان با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: سه اداره کل داریم؛ اداره پژوهش های سطح ۲، اداره پژوهش های سطح سه و چهار و اداره کل تامین و توسعه منابع پژوهشی.

وی به بیان نکات مهمی در بحث پایان نامه و رساله پرداخت و با گزارش مختصری از وضعیت پایان نامه نویسی استان گلستان گفت: در این استان سه رشته در مقطع سطح سه و ۲ رشته در مقطع سطح چهار داریم.

مدیر کل پژوهش های تحصیلی مرکز مدیریت اضافه کرد: از مجموع ۱۱۴ طلبه جاری در مقطع سطح سه، ۷۲ نفر مجاز و ملزم به نوشتن پایان نامه شدند که از این تعداد ۳۴ نفر هیچ گونه اقدامی نکردند، ۱۷ نفر در حال نگارش طرح اجمالی و ۱۵ نفر در مرحله طرح تفصیلی هستند و ۴ نفر نیز در حال ارسال گزارش ها هستند.

خانم تمیزکار عمده مشکل در پایان نامه نویسی را دیراقدام کردن طلاب در نگارش دانست و بیان کرد: توصیه ما برای حل این مشکل آن است که طلاب محترم از زمان مجاز نگارش استفاده کنند و کار خود را به انتهای زمان موکول نکنند، در این زمینه معاونت پژوهش مرکز بسیار تلاش کرد تا استفاده از زمان مجاز نگارش را در بین طلاب فرهنگ سازی کند.

وی افزود: در مقطع سطح ۲ با طرح اشراب، مشکل پایان نامه نویسی حل شد اما در مقطع سه و چهار بعد از بررسی و مشورت با اساتید مجرب، قوانین جدیدتر وضع شد که برای ورودی های ۱۴۰۳ تغییرات اعمال می شود.

مدیر کل پژوهش های تحصیلی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران توضیح داد: ما در مقطع سه سقف مجاز را برداشتیم به گونه ای که طلبه در نیمسال اول می توند نگارش را آغاز کند و سقف ملزم را این‌طور تعریف کردیم که به عنوان مثال در سطح سه، طلبه ای که ۴۵ واحد را گذرانده، در صورتی می تواند پایان نانه را شروع کند که موضوع و طرح اجمالی مصوب داشته باشد تا بتواند واحد ۴۶ به بعد را انتخاب کند.

خانم تمیزکار ادامه داد: برای رد و بدل شدن طرح اجمالی نیز بیش از ۳ بار امکان ندارد و کارگروه باید تعیین تکلیف کند، در طرح تفصیلی نیز فقط دو بار سقف دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی معمولاً دیربازده هست اما ان شاءالله با برنامه های تدارک دیده شده، مشکل حل می شود.

مدیر کل پژوهش های تحصیلی مرکز مدیریت به بیان راهکارهایی برای حل مشکلات پایان نامه ها پرداخت و تعیین بانک موضوعات از سوی مرکز را از آن جمله دانست و توضیح داد: معاونت پژوهش مرکز تهیه بانک جامع موضوعات را آغاز کرده است اما یک طلبه در صورتی در امر پژوهش موفق‌تر است که خود یک دغدغه ذهنی داشته باشد زیرا انتخاب موضوع گام اول است و خط سیر پژوهشی از موضوع انتخاب شده آغاز می‌شود و بسیاری از مشکلات پژوهشی از همینجا آغاز می شود.

خانم تمیزکار با تاکید بر اینکه طلاب باید با درک مشکلات جدید جامعه و انجام پژوهش های مرتبط با آن برای حل آسیب ها اقدام کنند گفت: حتی در موضوعات جدید مرتبط با مشکلات جامعه نیز باید پیشینه، فرضیات و منابع آن را بررسی کرد؛ در صورتی که پایان نامه ها طبق استانداردها و دیرهنگام انجام شود، سنگینی بار پژوهش بر واحدهای درسی و مراحل آموزش نیز اثر می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از خسارات یک طلبه و پژوهشگر این است که با هدر دادن زمان، اساتید متخصص و مجرب را از دست می دهد در حالی که باید از فرصت تحصیل برای ارتقا و پیشبرد پژوهش خود استفاده کرد.

مدیر کل پژوهش های تحصیلی مرکز مدیریت مجهز شدن به علم و فناورهای جدید پژوهشی را به عنوان یکی دیگر از راهکارها معرفی کرد و گفت: طلبه ها باید از نرم افزارهای پژوهشی همچون پژوهش یار، کتابخانه های مجازی، نرم افزار استناددهی استفاده کنند که این ابزار توسط فناوری برای طلاب فراهم شده است که بسیاری از مشکلات فراروی پایان نامه ها به ضعف پژوهشی افراد بر می گردد.

خانم تمیزکار ضمن تقدیر از مدیر و معاون پژوهش استان گلستان، به امتیازات پژوهشی این استان اشاره کرد و گفت: نگاه پژوهشی مدیر استان، همت و پویایی معاونت پژوهش و خوش فکر و مجرب بودن کادر استان، از امتیازات این استان بوده است.