شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله ابوالقاسم علی دوست  استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم

حوزه/ آیت الله علیدوست با بیان اینکه مفسر قرآن، شارح حدیث اهل بیت (علیهم السلام)، فیلسوف و عارف نیازمند هنر است اظهار داشت: همایش فقه هنر و حکمرانی پدیده اجتماعی شده است، این نشان می دهد که هنرمند باید دغدغه های فقیه را بشناسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در چهارمین همایش فقه هنر و حکمرانی در سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی که امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه برگزار شد، با بیان اینکه اسلام باهنر ایجادشده است و با هنر امتداد پیداکرده است، اظهار داشت: ازجمله ۶ صحیفه‌ای که از امام سجاد (ع) باقی‌مانده است، جز تراث اسلامی و انسانی است، به لحاظ شکل، فرم و عبارت هنرمندانه است.

دبیر علمی این همایش در ادامه بررسی یکی از وقایع تاریخی مهم مانند واقعه عاشورا با نگاه هنری مهم دانست و افزود: با ابزار هنر با تکیه‌بر فقه به‌خوبی می‌توان این واقعه را بیان کرد، حرکتی که امام حسین (ع) با لشگریان حر داشتند یک پدیده هنری است، اولین برخورد و رفتار حضرت زینب (س) در مجلس عبیدالله آنجایی که می‌فرمایند «ما رأیت الا جمیلاً» یعنی من به‌جز زیبایی چیزی ندیدم اگر ۱۰ عالم می‌نشستند و عقلشان را هم‌افزایی می‌دادند نمی‌توانستند این جمله را بیان کنند.

وی اضافه کرد: خطبه‌ای که امام سجاد (ع) در مجلس اموی و کاخ بنی‌امیه ایراد کردند می‌توان ازلحاظ هنری، حماسی و انقلابی بیان شود.

آیت‌الله علیدوست افزود: در مدرسه علمی هنر یکی از فعالیت هایی که صورت می گیرد عینیت بخشیدن به این گونه وقایع است، در مراکز هنری حوزوی باید یک ردیف بودجه ای ایجاد شود تا به زیبایی فقه و هنر بتوانند در کنار هم روایتگر دین باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مفسر قرآن، شارح حدیث اهل بیت (علیهم السلام)، فیلسوف و عارف نیازمند هنر است افزود: همایش فقه هنر و حکمرانی پدیده اجتماعی شده است، این نشان می دهد که هنرمند باید دغدغه های فقیه را بشناسد.

آیت الله علیدوست خاطر نشان کرد: در ۴ همایش فقه و هنر تلاش شده است که کار متناسب و دارای کارایی باشد، پاسخگوی مسائل فقهی برای هنرمندان و فقها باشد.

وی در ادامه به فعالیت‌ها و شکل‌گیری مدرسه فقاهت عالم آل محمد در مشهد اشاره کرد، همچنین به نحوه تدریس و پژوهش عرصه‌های فقه در این مدرسه پرداخت و افزود: ما معتقد هستیم حوزه‌های علمیه وقتی می‌خواهند در ساحت‌های جدید ورود پیدا کنند، در درس‌ها به‌ صورت سه‌ ضلعی وارد عرصه شوند؛ یعنی اگر فقه پزشکی است با حضور پزشک متخصص، پژوهشگر حوزوی که در عرصه پزشکی مطالعه داشته است و استاد کارشناس این کلاس تدریس می‌شود برای فقه هنر نیز به همین شکل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha