شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمجتبی نورمفیدی

حوزه / حجت‌الاسلام‌والمسلمین نور مفیدی به اهمیت پاسخگویی به مسائل جامعه عصر حاضر با استفاده از ظرفیت فقه به ارائه راهکار در این زمینه پرداخت و گفت: در چند سطح باید کارها صورت گیرد در سطح اول اجتهاد و عملیات استنباط است که نیاز به بازخوانی و بازنگری در مسائل جدید ضروری است که با رعایت دو عنصر زمان و مکان می‌تواند صورت گیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مجتبی نور مفیدی، در چهارمین همایش فقه هنر و حکمرانی که در سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد با بیان اینکه فاصله بین فقه و هنر خیلی زیاد است، اظهار داشت: اگر فقه در عرصه‌های مختلف به کار نبریم، فقه را به ناکارآمدی متهم می‌کنیم در حال حاضر فقه در بسیاری از مسائل مربوط به هنر پاسخی ارائه نکرده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر ادامه داد: در دورانی که فقها و بزرگان به‌روز بودند و از زمان خودشان جلوتر بودند، غرب در عقب‌افتادگی به سر می‌برد و این منشأ بسیاری از مشکلات است، پس از گذر دوران مدرن، در دوران پسا مدرن بیش از ۲۰ جنبش هنری شکل گرفت، این جنبش‌ها محصول مکاتب فکری، گرایش‌ها و نماینده تفکرات مختلف است.

وی اضافه کرد: هنر کارکرد ذاتی دارد با دارا بودن ویژگی لطافت به روحیه انسان نزدیک است، این کارکرد دارای انتقال و ماندگاری پیام است. لذا نیاز به شناسایی و شناخت دارد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: امروز در مواجه با مسائل روز، فقه نیاز به سامان‌دهی دارد، به‌ خصوص در عرصه‌های تأثیر زمان و مکان در اجتهاد باید به این مسئله توجه کرد در همه مقوله‌ها به‌ خصوص مسئله هنر با مسائل نوپدید مواجه هستیم که فقه با توجه به شرایط زمان باید به این مسئله بپردازد.

همچنین رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در حاشیه مراسم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به اهمیت پاسخگویی به مسائل جامعه عصر حاضر با استفاده از ظرفیت فقه به ارائه راهکار در این زمینه پرداخت و گفت: در چند سطح باید کارها صورت گیرد در سطح اول اجتهاد و عملیات استنباط است که نیاز به بازخوانی و بازنگری در مسائل جدید ضروری است که با رعایت دو عنصر زمان و مکان می‌تواند صورت گیرد.

وی افزود: شناخت مسائل و موضوعات نوپدید جدید است که باید بین فقه پژوهان و اهالی هنریک درک مشترک در این مقوله ایجاد شود؛ در حال حاضر خیلی از مسائل هنر برای حوزویان ناآشنا است و مقوله‌هایی که در این‌ باره می‌شناسند نیز تفاوت‌های دیدگاهی وجود دارد لذا با گفت و گو باید به درک مشترک برسند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نور مفیدی اظهار داشت: در بخش سوم آنچه در سطوح قبلی با تعامل به دست می‌آورند به زبان و ذائقه این نسل حاضر در جامعه عرضه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha