شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/بازدیدآیت الله اراکی از نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی

آیت الله اراکی در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی و تجلیل از پژوهشگران و صاحبان آثار برتر پژوهی جامعةالمصطفی بر اهمیت توجه به ابعاد علمی و اخلاقی شخصیت‌های تراز اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی و تجلیل از پژوهشگران و صاحبان آثار برتر پژوهی جامعةالمصطفی که در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن گرامیداشت اعیاد ماه مبارک شعبان، بر اهمیت توجه به ابعاد علمی و اخلاقی شخصیت‌های تراز اسلام تصریح نمود.

وی اظهار کرد: پیشتازی در صحنه های مختلف عقیدتی از جمله امتیازات پیروان اهل بیت علیهم السلام و از برجسته ترین امتیازات علمای دین است؛ بزرگان دین در مواجهه فکری با بیگانگان همواره در خط مقدم دفاع از ارزش ها و اندیشه های ناب اسلامی و زیرساخت های تمدنی اسلام قرار داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه با بیان این که علما در تمام اعصار در خط مقدم دفاع از اسلام و مبانی اسلام و اندیشه های قرانی و اسلامی حضوری فعال داشتند، اظهار داشت: در عصر ما نخستین نحله‌ای که به سوی جهان اسلام هجوم آورد گرایش داروینیسم بود که در اوایل قرن بیستم و کمی پیش از آن جهان را به خود مشغول ساخت و امواج ان به جهان اسلام رسید.

وی در ادامه سید جمال الدین اسد آبادی و آقا رضا مجد اصفهانی را از علمای پیشتاز در خط مقدم نقد علمی، موثر و عمیق تفکر داورینیسم دانست و ابراز داشت: وقتی موج کمونیسم و مارکسیسم منطقه اسلامی به ویژه غرب آسیا را در نوردید؛ این علما و بزرگانی چون علامه طباطبایی، استاد شهید مطهری، شهید محمد باقر صدر و بزرگان دیگر در این عرصه ورود نموده، بهترین نقدها را نسبت به مکتب مارکسیسم ارائه نمودند.

آیت الله اراکی با بیان این که بعد از انقلاب اسلامی مواجهه های اندیشه ای و فلسفی به سمت مواجهه در عرصه فلسفه سیاسی سوق پیدا کرده است، اظهار داشت: عمده درگیری‌ها و رویارویی‌ها بعد از انقلاب اسلامی در حوزه اندیشه سیاسی شکل گرفته است و علمای فلسفه سیاسی اسلام نیز در رویارویی با فلسفه سیاسی غرب دست بالایی از خود نشان داده، توانستند در عین دفاع از فلسفه سیاسی اسلام، آن را احیا و پیاده کنند و نقشه های شوم استعماری و استکباری علیه جوامع اسلامی را بر هم زنند.

وی با بیان این که سیاستهای سلطه آمریکا در منطقه در مقام انفعال قرار دارند و جریان مقاومت نیز فعال و پویاست، اظهار داشت: در عصر جدید با میدان داری علمای اسلام؛ اسرائیل، آمریکا و نیروهای جبهه استکبار در مقام انفعال و دفاع قرار گرفته، جبهه مقاومت پویاتر از گذشته کنشگری فعال دارد.

آیت لله اراکی در ادامه به رویارویی فلسفی و میدانی علمای جهان اسلام به ویژه علامه شیخ باقر شریف القرشی اشاره کرد و ابراز داشت: مرحوم علامه القرشی توانست با تمرکز بر حضور اجتماعی و مبتنی بر کار میدانی، تفکر مارکسیستم را به چالش بکشد.

وی مدیریت رابطه بین سرمایه و کار را از مشکلات اجتماعی و میدانی مارکسیسم و مورد توجه علامه القرشی دانست و ابراز داشت: علامه القرشی یکی از نخستین علمایی است که در این عرصه ابتکارات به جا، موثر و به موقع؛ رابطه بین کار و سرمایه، کار و کارفرما و نیز کار و تولید را به خوبی ترسیم و از دیدگاه اسلام تبیین کند؛ آثار ایشان نخستین اثر رویارویی میدانی با تفکر مارکسیسم بود.

آیت الله اراکی با تأکید بر این که مرحوم القرشی در ۷۰ سال کار علمی ورود موثر، خوب و به جایی به تبیین تفکرات اسلامی داشتند، اظهار داشت: علامه القرشی در آثار و کتاب های خود مباحث مهم، روز و مسائل اصلی اجتماعی جامعه بشر را هدفگذاری کرد.

بزرگان دین در مواجهه فکری با بیگانگان همواره در خط مقدم بوده اند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha