شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

حوزه/ معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی در گردهمایی روحانیون و فعالان فرهنگی مجتمع جامع امام خمینی(ره)، بر اهمیت ارتباطات غیرکلامی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام قنبری، معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی در گردهمایی روحانیون و فعالان فرهنگی مجتمع جامع امام خمینی(قدس سره)، بر اهمیت ارتباطات غیرکلامی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.

وی با تبریک اعیاد و موالید ماه شعبان و نیز ابراز همدردی با مردم مظلوم غزه، خاطرنشان کرد: امروز در دنیای زندگی می نماییم که زورگویان با تمام ابرازهای خود مظلومان را تحت ستم قرار داده اند و در سایه سکوت نهادهای بین المللی که برای تضمین صلح و ثبات جهانی تشکیل شده اند و با وجود درخواست عموم مردم جهان برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی، مردم مظلوم غزه همچنان تحت سخت ترین حملات قرار دارند.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی با تاکید بر اهمیت زیست ارتباطی طلاب و فعالان فرهنگی، ابراز داشت: طبق یافته های پژوهش های اخیر، بیش از ۶۵ درصد ارتباطات کنشگران اجتماعی بر اساس ارتباطات غیرکلامی صورت می گیرد. بسیاری از افراد پیشرو، رمز توفیقات خود را در ارتباطات موفق بیان نموده اند. برخی فلاسفه معاصر نیز وسعت یک انسان را به اندازه گستردگی ارتباطات او تعریف می نمایند.

حجت الاسلام قنبری با اشاره به برخی روایات در زمینه اهمیت ارتباط غیرکلامی با مخاطب، ابراز داشت: همه تمرکز ما نباید به خطابه و مباحث کلامی محدود گردد و باید توجه داشت ارتباطات غیرکلامی نیز نوعی انتقال پیام است و از آنجا که زبان در آن نقشی ندارد، یک ارتباط معتبر بین المللی به شمار می آید.

وی نخستین ابزار ارتباط غیرکلامی را نحوه برخورد چهره به چهره با مخاطب دانست و گفت: اولین کانال دریافت پیام مخاطب از طریق چهره حامل پیام صورت می گیرد. در آیات قرآن نیز بیان شده است در روز قیامت چهره ها سخن می گویند. چهره شاد، شرمنده، غضبناک، امیدوار، دردمند و … بیشتر از کلام می تواند بر مخاطب اثرگذار باشد.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی، اشارات به ویژه اشاره با دست را دومین ابزار ارتباطات غیرکلامی خواند و تصریح کرد: این اشارات اگر ناخودآگاه باشد معمولا منفی اثر مطلوبی به همراه ندارد، اما اگر بر اساس علوم روانشناسی و با توجه به فرهنگ مخاطب صورت گیرد، به انتقال مناسب پیام کمک شایانی می نماید.

وی در پایان به معرفی سایر ابزارهای ارتباطات غیرکلامی مانند میزان حجم صدا، سرعت بیان، زبان بدن، محترم شمردن حریم شخصی افراد و… پرداخت و در مورد هر کدام توضیحاتی را ارائه کرد.

اهمیت ارتباطات غیرکلامی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha