شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق سنگی

حوزه/ مدیر کل امور تربیتی جامعةالمصطفی در آستانه هفته تربیت به تشریح برنامه‌های تربیتی جامعه‌المصطفی العالمیه پرداخت و گفت: المصطفی رسالت انبیاء و اوصیاء را از مهم‌ترین پایه‌های فعالیت خود قرار داده است

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق سنگی، مدیر کل امور تربیتی جامعه المصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که در قرآن کریم ۴ آیه به طور ویژه راجع به تزکیه و تعلیم صحبت می کند، که مجموعا معنای تربیت مورد توجه قرار می گیرد، اظهار داشت: در میان آیاتی که به بحث تعلیم و تربیت پرداخته، آیه ای از زبان حضرت ابراهیم(ع) بیان شده که تعلیم را بر تربیت مقدم نموده و سه آیه دیگر از زبان ذات اقدس الهی بیان و تربیت را بر تعلیم مقدم شمرده است.

وی تعلیم و تربیت را رسالتی نبوی دانست و با تاکید بر این که المصطفی رسالت انبیاء و اوصیاء را از مهم ترین پایه های فعالیت خود قرار داده است، افزود: جامعةالمصطفی برنامه های حساب شده ای را ترسیم و نظام نامه تربیتی را در قالب مجموعه مجلدات تدوین کرده که دو جلد آن یعنی مبانی تربیت تحت عنوان «درآمدی بر نظام نامه تربیتی المصطفی» و کتاب هدفگذاری تربیتی تحت عنوان «اهداف عملیاتی تربیت» تدوین و منتشر شده است.

مدیر کل امور تربیتی جامعةالمصطفی، کتاب های «برنامه تربیتی» و «ارزیابی تربیتی» را از دیگر مجلدات نظام نامه تربیتی المصطفی دانست و ادامه داد: انتشار این دو کتاب هم در دستور کار قرار دارد که کتاب «برنامه تربیتی» به زودی منتشر می شود و کتاب «ارزیابی تربیتی» نیز بعد از ارزیابی ابعاد مختلف تربیتی مراکز آموزشی و تربیتی که در سال های پیش رو احصا می شود ، به زیور طبع آراسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: در ارزیابی های تربیتی باید سنجه هایی را در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم مقوله های پنهان تربیتی را نیز پوشش و ارزیابی نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین سنگی گفت: با توجه به گستره زیاد برنامه های تربیتی و پایش و بررسی ها، هفته ای که روز تربیت در آن قرار دارد را به عنوان هفته تربیت مورد توجه قرار داده و در ۱۰ جلسه کارگروه تخصصی تربیت، مصوباتی برای برگزاری ۱۰۰ نشست برای طلاب هدف‌گذاری شد که در محورهای مختلف برگزار و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نشست‌های دانش‌افزایی، اجلاس‌های تخصصی، نشست‌های صمیمی، هم‌اندیشی شوراها، اجلاس مشاوران روانشناختی، نشست مربیان تربیتی و ... از جمله برنامه هایی است که مورد توجه قرار داده خواهد شد.

مدیر کل امور تربیتی جامعةالمصطفی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته تربیت، با بیان این که جامعه‌المصطفی برای چهارمین سال مراسمی را برای بزرگداشت این هفته برپا می کند، ادامه داد: این نشان از اهتمام ویژه به فعالیت ها و مراسماتی دارد که در یک سال اخیر برای حوزه های تربیتی المصطفی برگزار شده است.

وی ضمن اشاره به غنای نظام نامه تربیتی المصطفی و با تاکید بر این که برآنیم تا مقوله تربیت را به صورت مؤلفه‌ای منسجم، زمان‌مدار و هدفمند دنبال کنیم، اظهار داشت: برای اثرگذاری برنامه ها در راستای تربیت طلاب، محاسبات و ارزیابی هایی را دنبال نموده ایم که اثربخشی این فعالیت ها در پیشرفت تربیتی طلاب را دوچندان نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین سنگی خاطرنشان کرد: امسال تعدادی از این برنامه ها به عنوان شاخص انتخاب و در بوته ارزیابی قرار گرفته شد که از جمله آن حضور طلاب مراکز در نمازهای جمعه و جماعت است، جشنوراه بسیار مهم و تأثیرگذار قرآنی و حدیثی المصطفی است که در کنار جشنواره ملی قرآن و حدیث کشور توانسته آثار ارزشمندی را در جامعه ایجاد و انس با قرآن را تقویت کند.

وی با ارائه گزارشی از برنامه معرفتی طرح ولایت، آن را یکی از طرح های موفق المصطفی در حوزه ارزیابی های تربیتی دانست و اظهار داشت: ارزیابی برنامه هایی که در خوابگاه های المصطفی اجرا می شود از دیگر مؤلفه های سنجش بُعد تربیتی در میان مراکز و واحدهای آموزشی و تربیتی است.

مدیر کل امور تربیتی جامعةالمصطفی افزود: در راستای غنی‌سازی و محتوابخشی به هفته تربیت در جامعه المصطفی از ابتدای سال کارگروهی از صف و ستاد تشکیل شد که مصوبات بسیار خوبی را مطرح کردند که از جمله این مصوبات، اجرای ۱۴ کلان برنامه ویژه هفته تربیت است.

وی دانش‌افزایی مربیان تربیتی، برگزرای دومین اجلاسیه مدیران مدارس پیوسته، افتتاحیه برخی از مراکز مشاوره، دانش‌افزایی کارکنان فرهنگی و تربیتی، نشست صمیمی معاونین فرهنگی و کارگزاران خوابگاهی و برگزاری هفتمین اجلاسیه شورای فرهنگی و تربیتی المصطفی با محوریت ارزیابی فعالیت های تربیتی را از جمله برنامه های هفته تربیت برشمرد.

وی با بیان این که حدود ۱۰۰ نشست تربیتی برای هفته تربیت برنامه ریزی شده است، گفت: نمایندگی های جامعه المصطفی در راستای ارتقاء سطح معلومات تربیتی طلاب و دانش پژوهان ویژه برنامه های مستقلی را در این ایام دنبال خواهند کرد و در حاشیه ویژه برنامه های هفته تربیت از طلاب نخبه فرهنگی و تربیتی و مربیان دلسوز و نمونه المصطفی و همچنین مسئولان خوابگاهی برتر تقدیر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha