شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بیانیه دبیرخانه دهه مبارک مهدویت بنیاد فرهنگی امامت

حوزه/ اساتید حوزه و دانشگاه با برگزاری جلسات علمی و درسی به تحکیم مبانی اثباتی و معرفتی امام‌زمان بپردازند و با برگزاری دروس و نشست‌های علمی، آحاد جامعه را بازندگی در دوران غیبت و پاسداشت تنها حکومت شیعی جهان بیشتر آشنا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن بیانیه دبیرخانه دهه مبارک مهدویت بنیاد فرهنگی امامت – شعبان ۱۴۴۵ به این شرح است:

بسم‌الله الرّحمنِ الرَّحیم
اَلحَمدُللهِ رب‌العالمین، ثُمَّ الصلوة وَ والسلام علی سَیِّدنا و نَبیِّنا حبیبِ اِلهِ العالمین، ابا القاسم المُصطَفی مُحَمَّد و علی اَهل بَیته الطّاهرین المعصومین المکرّمین، سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضین، روحی و اَرواحُ العالَمین لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداء..

قال الله تعالی: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ؛ شیخ کلینی در تفسیر این آیه از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که منظور امامهم الذی بین اظهرهم، و هو قائم اهل زمانه (کافی، ۱، ۵۳۶)؛ سیوطی در ذیل همین آیه از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نقل می‌کند که: یُدعی کلُ قوم بامام زمانهم و کتاب ربهم و سنته نبیهم (الدر المنثور، ۴، ۱۹۴).

امامی که پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله عدم شناخت او را سبب مرگ جاهلی و کفر و گمراهی دانستند و مطابق نقل فریقین فرمودند: مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة.

امامی از ائمه اثنی‌عشر و اوصیاء دوازده‌گانه پیامبر صلی‌الله علیه و آله که در روایات متواتر نزد خاصه و عامه، خاتم‌الانبیا به وجود آنان بشارت داده است و در این دوران، امام زمان، دوازدهمین آن امامان مهدی موعود، فرزند امام حسن بن علی العسکری و بانوی مکرمه حضرت نرجس خاتون علیهم‌السلام است.

امامی که ولادتشان، در نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری در شهر مقدس سامرا و حیات و طول عمرشان، از ضروریات و امور قطعی شیعه و مورد نقل دهها تن از عالمان عامه است.

اکنون در طلیعه یک هزار و صد و نودمین سال ولادت پر بشارت آن حضرت، قراردادیم. میلاد موعودی که ظهورش نصر و فرج و پیروزی ایمان بر کفر خواهد بود.

در چنین ایام مبارکی، جامعه مؤمنان به‌ویژه برگزیدگان و نخبگان باید عهد معرفت و مودت و اطاعت و خدمت خویش را با آن امام غائب از ابصار اما حاضر در امصار (شهرها) تازه کند. باید هر مؤمن منتظری به جامعه بشری امید و نوید ظهور آن معصوم که حقیقت بندگی و حلاوت زندگی و معنای آیات ربانی و تحقق کرامت‌های انسانی باشد را برساند.

بر همه ما واجب است که به‌قدر وسع و طاقت در مسیر توسعه توجه اجتماعی نسبت به امام زمان عجل الله فرجه، قدم برداریم. بدانیم و دیگران را آگاه کنیم که تنها راه نجات از همهٔ گرفتاری‌های فردی و اجتماعی، شناخت حقیقی امام عصر عجل‌الله فرجه الشریف و التجاء به درگاه او و استغاثه به خداوند متعال و تمنا و دعای خالصانه برای تعجیل فرج آن حضرت است.

بر همین اساس جمعی از چشم‌انتظاران امام‌زمان تصمیم دارند تا در ایام دهه مبارکه مهدویت که یادگار و سنت حسنه استاد بزرگوار مرحوم آیه الله العظمی صافی گلپایگانی اعلی‌الله‌مقامه است، توفیق تازه‌ای در کسب معرفت و ادای خدمت به آستان مبارک ولی‌عصر از خداوند متعال طلب کنند.

همین عزم و اراده دل‌های این جمع را به هم نزدیک کرده تا در آستانه نیمه شعبان ۱۴۴۵ هجری قمری و در طلیعه دهه مبارکه مهدویت با یکدیگر هم‌پیمان شوند که این ایام را مبدأ تازه‌ای برای یاری آن حضرت قرار داده و در محورهای زیر تمام سعی و تلاش فردی و جمعی خود را به کار بگیرند:

۱. جشن‌های نیمه شعبان را به‌ویژه برای نوجوانان و جوانان هر چه پرشکوه‌تر برگزار و پشتیبانی کنند و خاطره شیرین میلاد منجی عالم بشریت را در کام منتظرانش استمرار بخشند.
۲. اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه با برگزاری جلسات علمی و درسی به تحکیم مبانی اثباتی و معرفتی امام‌زمان بپردازند و با برگزاری دروس و نشست‌های علمی، آحاد جامعه را بازندگی در دوران غیبت و پاسداشت تنها حکومت شیعی جهان بیشتر آشنا کنند.
۳. تأثیرگذاران اجتماعی و برگزیدگان و برجستگان در هر صنف، شغل و جایگاهی که هستند از تمام توان خود برای توسعه اجتماعی توجه به امام‌زمان و ارتقا روحیه مهدوی در کنش‌گری اجتماعی بهترین بهره را ببرند.
۴. خطبا، شعرا و ذاکران و دیگر دست‌اندرکاران محافل و هیئت مذهبی مدار و محور مجالس و عرض ارادت‌ها را افزایش شناخت مخاطبان به امام‌زمان و تمنای قلبی و حقیقی آن حضرت قرار دهند.
۵. مردم دین‌دار و معتقد به ولایت آل الله، هم‌زمان با تلاش در مسیر اصلاح وظایف فردی و اجتماعی انسان‌ها در جامعه، مسئله اصلاح نفس و در پی آن، دعای متضرعانه و خالصانه به درگاه خداوند متعال برای تعجیل فرج امام‌زمان(عج) را موردتوجه و تأکید و اهتمام قرار دهند.

اعضای حاضر بر آنند که در مقام امتثال امر مبارک آن امام معصوم که فرمود: اَکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِک فَرَجُکم باید با تمام توان تلاش کنند.
این جمع می‌دانند که برای امتثال این امر مبارک و سرنوشت‌سازی که تنها راه انحصاری نجات از گمراهی‌ها و گشایش در گرفتاری‌ها است، جامعه نخبگان شیعه باید اهتمام بسیار جدی‌تری از خود نشان دهد. تا جامعه ما امام‌زمان را عمیقاً نشناسد، عمیقاً او را تمنا، نمی‌کند و این تعمیق و تقویت اعتقادی و معرفتی وظیفه سنگینی بر عهده امت اسلام است که با تمام توان باید در مسیر تحقق آن قدم برداریم.

ان‌شاءالله دبیرخانه دائمی دهه مبارکه مهدویت با کمک توانمندان و توانگران و با انجام برنامه‌های علمی، تحقیقی، معرفتی و شعائری توفیقات بزرگ و تأثیرگذاری در تحقق این اهداف، کسب نماید.

یا أَیهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکیلَ وَتَصَدَّقْ عَلَینَا إِنَّ اللَّهَ یجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ

یا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کنَّا خَاطِئِین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha