شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ اجلاسیه شهدای روحانی استان سمنان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: حضور و مشارکت بالای مردم در پای صندوق های اخذ رای به تقویت نظام و رهبری کمک می کند و از این جهت می طلبد با حضور خود در انتخابات به تقویت نظام و رهبری کمک کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی، در اجلاسیه ۱۱۳ شهید روحانی استان سمنان به میزبانی حسینیه باب الحوائج (تکیه خوریا) شهرستان دامغان، با اشاره به انتخابات ۱۱ اسفند ماه اظهار داشت: حضور و مشارکت بالای مردم در پای صندوق های اخذ رای به تقویت نظام و رهبری کمک می کند و از این جهت می طلبد با حضور خود در انتخابات به تقویت نظام و رهبری کمک کنیم.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه امروز دنیا در پیچ بسیار مهم تغییر و جابه‌جایی قدرت دارد، گفت: از قرن پانزدهم به بعد بشر ۲ بار شاهد جابه‌جایی قدرت بود که اروپا پس از رنسانس مرکز قدرت جهان شد و مستعمراتی را زیر پوشش خود قرار داد. بعدها آمریکا در راس قدرت جهان قرار گرفت و این روند تا سال ۲۰۰۰ ادامه داشت اما از آن سال به بعد انتقال قدرت از آمریکا کلید خورد و امروز ایران در جابه‌جایی قدرت نقش به سزایی دارد.

وی بر ضرورت حضور پرشور در انتخابات تاکید کرد و افزود: عده‌ای می‌گویند به دلیل مشکلات معیشتی در انتخابات شرکت نمی‌کنند حال آنکه این سخن در شان ملت انقلابی ایران نیست. مردم باید بدانند میانه راه زمان تسویه حساب نیست، ما مشکلات معیشتی را می‌بینیم و مردم را درک می‌کنیم اما این مسائل نمی‌تواند مانع ملت ایران باشد و ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب اسلامی گره نمی‌زنند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی به عنوان قدرت پنجم تاثیرگذار در منطقه در میان سایر ابرقدرت ها شناخته می شود، خاطرنشان کرد: دستیابی ایران اسلامی به تمدن اسلامی هدف رهبر معظم انقلاب و یکی از آرمان های این انقلاب است که ما نیز در راستای رسیدن به تمدن اسلامی رسالت هایی داریم و یکی از رسالت هایی که مردم باید بدانند و یکی از مقاطع تاریخ همین انتخابات است.

تفاوت وظایف رأی دهندگان با شورای نگهبان

وی با اشاره به تفاوت وظایف رأی دهندگان با شورای نگهبان گفت: بسیاری از کسانی که در انتخابات شرکت می کنند، بدون بررسی وضعیت نامزدها صرفاً بر اساس تأیید شورای نگهبان رأی داده و معتقدند تکلیف خود را انجام داده اند. اما روشن است که بین وظایف رأی دهندگان در انتخاب اصلح با تأیید افراد توسط شورای نگهبان تفاوت وجود دارد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به نخستین تفاوت وظایف رأی دهندگان با شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان بر اساس وظایف و محدودیتهایی که دارد صلاحیت افراد را تأیید می کند و نمی تواند وارد قلمرو شایستگی آنان بشود. اما شهروندان بر اساس تکلیف شایسته سالاری موظف هستند فرد شایسته را انتخاب نمایند؛ یعنی شورای نگهبان در مواردی به حداقل صلاحیتها می رسد و این مرتبه برای شهروندان کافی نیست.

وی با اشاره به دومین تفاوت وظایف رأی دهندگان با شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان فرصت محدودی برای بررسی صلاحیت چند هزار نامزد دارد، درحالی که شهروندان اولاً با تعداد محدودی از نامزدها در حوزه انتخابیه خود سروکار دارند؛ ثانیاً بر اساس شناخت قبلی، فرصتهای زیادی را برای مراجعه به افراد مختلف برای دستیابی به شایستگی های نامزدها در اختیار دارند. این درحالی است که شورای نگهبان صرفاً کف صلاحیتها را تأیید می کند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با اشاره به سومین تفاوت وظایف رأی دهندگان با شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان با پرونده و استعلام از چند دستگاه مربوطه سروکار دارد و در محدوده خاصی عمل می کند، اما شهروندان انواع و اقسام راه ها برای دستیابی به سوابق، مواضع و عملکرد نامزدها و همچنین امکان مقایسه افراد با هم و انتخاب فرد اصلح را در اختیار دارند. از این رو، بین شورای نگهبان که با پرونده سروکار دارد، با رأی دهندگان که مستقیماً با افراد در ارتباط هستند، تفاوت وجود دارد.

وی با اشاره به چهارمین تفاوت وظایف رأی دهندگان با شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان باید در محدوده قانون و اسناد موجود در مورد نامزدها اظهارنظر کند تا درصورت اعتراض آنها به نتایج بررسیها بتواند پاسخگو باشد. اما شهروندان با چنین محدودیتی مواجه نیستند و الزامی به پاسخگویی در قبال رأی خود به افراد مختلف ندارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha