دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
8263one.jpg

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه مقاومت کلیدواژه ای است که در چارچوب مفهومی انقلاب تولید شد، گفت: برای از بین بردن تنش یک راه بیشتر وجود ندارد و آن این است که قوی شویم و دشمن ببیند که حریف ما نمی ‌شود، زیرا تنها یک عامل در عرصه بین الملل و پای میز مذاکره تعیین کننده است و آن قدرت است. تنها چیزی که تنش را از بین می ‌برد هم قدرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین محسن محمدی، معاون آموزش و پژوهش مؤسسه تاریخ تطبیقی، در مدرسه شبهه پژوهی «انقلاب امام و مردم» به بررسی ظرفیت های امیدآفرین انقلاب با تأکید بر مقاومت پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ ترین ضرورت‌ هایی که برای اداره جامعه، حفظ انسجام اجتماعی و تقویت رابطه بین حاکمیت و مردم لازم است، تقویت امید می باشد؛ زیرا اگر مردم امیدی به آینده نداشته باشند با نظام و جامعه همراه نمی‌ شوند، سختی‌ ها را تحمل نمی‌ کنند و در مقابل دشمن نمی ‌ایستند.

وی یکی از مهم‌ ترین کارهایی که مقام معظم رهبری در رأس جامعه انجام می ‌دهند را امید آفرینی دانست و گفت: مردم و مسئولان را هم به امید آفرینی دعوت می‌ کنند و در بیاناتشان دارند که هر کس که یأس و ناامیدی به مردم می ‌دهد صدای دشمن، دست دشمن و قلم دشمن است.

عدم امید در جامعه انسجام اجتماعی را از بین می ‌برد

محمدی وجود روحیه امید را در هر جامعه ‌ای ضروری دانست و گفت: اگر امید و امید آفرینی در جامعه نباشد اولین و نزدیک‌ ترین ضررش از بین رفتن انسجام اجتماعی است که در نتیجه آن امنیت جامعه به راحتی شکست می‌ خورد و به راحتی اشغال می‌ شود؛ آن گاه است که آن کشور به راحتی فتح می‌ شود. اما اگر یک جامعه امید داشته باشد اصلاً به این راحتی قابل تسلط نیست.

دشمن به دنبال تزریق ناامیدی در جامعه ایران است

وی با بیان اینکه دشمن می ‌خواهد در جامعه ناامیدی تزریق کند، گفت: دشمن فرایند جنگ روانی و جنگ شناختی را طوری مدیریت می ‌کند که خروجی آن ناامیدی جامعه ایران از آینده و انقلاب اسلامی باشد.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه انقلابی که در ایران اتفاق افتاد از یک عقبه دینی و معرفتی برخوردار بود، افزود: امام صرفاً یک مصلح اجتماعی یا سیاسی نبود، بلکه امام یک فلسفه و یک میراث قوی دینی همراه خود داشت و با یک شبکه معرفتی انقلاب را ایجاد کرد و در ادامه یک چارچوب مفهومی تولید کرد که یکی از مهم‌ ترین کلیدواژه‌ های آن مقاومت است.

وی با بیان اینکه مقاومت کلیدواژه ای است که در چارچوب مفهومی انقلاب تولید شد، گفت: وقتی شما می‌ گویید نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی یقیناً شرق و غرب این را نمی‌ پذیرند؛ زیرا منطق قدرت این است که هر چه در مقابلش باشد را کنار می ‌زند، مگر این که حریفش نشود. بنابراین این که جمهوری اسلامی گفت نه شرقی نه غربی یعنی اینکه من می‌ خواهم یک قدرت جدیدی باشم و در مقابل شما بایستم و مقاومت اینجا تولید شد.

محمدی انقلاب را به معنی مقاومت دانست و گفت: نمی‌ توان گفت که انقلابی وجود دارد ولی مقاومت ندارد، زیرا منطق و مبنای عوض کردن وضع موجود به مقاومت نیاز دارد؛ این هم به این دلیل است که انقلاب به معنی تحول عمیق و گسترده می باشد.

مقاومت به معنی دفاع نیست بلکه به معنی ارائه مدل جایگزین است

وی با تأکید بر اینکه مقاومت صرفاً جنبه دفاعی ندارد و انقلاب ما اصلاً دفاعی نبود، گفت: یکی از دلایل اینکه انقلاب اسلامی ایران با وجود اینکه سی سال بعد از انقلاب مصر اتفاق افتاد، به پیروزی رسید این بود که ماهیت انقلابی که امام خمینی(ره) ایجاد کرد، از نوع ایجابی بود؛ اما ماهیت انقلاب مصر سلبی بود. انقلابی که در ایران اتفاق افتاد یکی از وجوه تمایزش این است که گفت من آمریکا را قبول ندارم و یک مدل در مقابل آمریکا ارائه کرد. وگرنه گروه‌ ها و کشورهای زیادی در مقابل آمریکا انقلاب کردند، ولی دوباره به همان مدل آمریکا برگشتند؛ بنابراین انقلاب ما به این خاطر انقلاب شد که در مقابل آمریکا یک مدل داشت.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) با تأکید بر اینکه دشمن می‌ خواهد ما امید نداشته باشیم و این را نه به صورت مستقیم بلکه با جنگ روانی علیه مقاومت و ایجاد مشکل به ما تلقین می‌ کند، گفت: مقاومت بخش لاینفک انقلاب است و انقلاب ما با مفهوم مقاومت در هم تنیده شده است .

چپ و راست مبنای درستی برای جریان شناسی سیاسی ایران نیست

وی با اشاره به اینکه ما در کشور دو طرز فکر سیاسی داریم، گفت: چپ و راست اصلاً مبنای درستی برای جریان‌ شناسی سیاسی در ایران نیست؛ بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری ما انقلابی و ... انقلابی داریم که با دو کلیدواژه سازش و مقاومت جبهه بندی می ‌شوند. سازش و مقاومت دو کلیدواژه اصلی هستند که در جریان ‌شناسی انقلاب مطرح می‌ شود و با این دو کلیدواژه می ‌توانیم جریان‌ های سیاسی انقلاب را به دو بخش تقسیم کنیم؛ کسانی که می ‌گویند باید سازش کنیم و کسانی که می‌گویند باید راه مقاومت را در پیش گیریم.

محمدی ادامه داد: کسانی که می ‌گویند سازش کنیم حرفشان این است که مقاومت برای ما هزینه دارد و ما می‌ توانیم هزینه ای که می ‌خواهیم بابت مقاومت بدهیم را صرف پیشرفت و آبادانی کشور کنیم. آن ها می‌ گویند سازش دستاورد دارد، ولی هزینه ندارد و به نفع ماست و مردم را به آینده امیدوار می‌ کند؛ جمله ‌بندی ‌ها و ادبیات آقای حسن روحانی کاملاً با همین بحث منطبق است.

وی افزود: در طرف دیگر جریان مقاومت می ‌گوید ما می‌ دانیم که مقاومت هزینه دارد، اما هزینه ‌اش کمتر از سازش است؛ زیرا دستاوردهای سازش کوتاه مدت است اما دستاوردهای مقاومت بلند مدت می باشد؛ همین چند جمله خلاصه کل جریان‌ شناسی سیاسی و فرهنگی در کشور ماست و تمام جریان‌ ها و آدم را می ‌شود در این دو طرز فکر قرار داد.

معاون آموزش و پژوهش موسسه تاریخ تطبیقی گفت: ما برای اینکه بگوییم مقاومت امیدآفرین است یا امیدآفرین نیست باید فایده هزینه ‌اش را بگوییم. یعنی ثابت کنیم که فایده ‌های مقاومت بیشتر از هزینه ‌های آن است، و باید به آینده مقاومت امیدوار بود.

مقاومت منبع قدرت ماست و ما را امیدوارتر می‌ کند

وی افزود: باید این را برای مردم تبیین کنیم که مقاومت منبع قدرت است و ما را قوی ‌تر می‌ کند؛ آدمی که قوی‌ تر می‌ شود نسبت به کسی که قدرتش کمتر و ضعیف ‌تر است به آینده امیدوارتر است؛ این که مقام معظم رهبری می ‌فرمایند دشمن می‌ خواهد نظام محاسباتی ما را بهم بریزد، یعنی چیزی که عامل قدرت، قوت و امیدآفرینی ماست را برعکس نشان دهد و کاری کند که ما بگوییم همین مقاومت عامل بدبختی و ضعف ماست و نسبت به آینده ناامید شویم.

محمدی با بیان اینکه هر انسانی محاسبه سود و زیان می‌ کند و می ‌سنجد که آیا اقدامی که انجام می ‌دهد به نفعش هست یا نیست، گفت: ما باید این کار را برای مردم انجام دهیم و اگر این کار را خوب انجام دهیم مطمئن باشید که پایبندی مردم به انقلاب و نظام چند برابر می ‌شود و امیدوار و خوشحال خواهند بود.

وی با بیان اینکه بررسی فایده هزینه مقاومت و سازش را در چند بخش سیاسی امنیتی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی می‌ شود انجام داد، افزود: ما در این بحث به مباحث ایدئولوژیک ورود نمی‌ کنیم و با رویکرد منافع ملی می‌ خواهیم ثابت کنیم که مقاومت برای ما منافع و دستاوردهای بیشتری دارد.

دوگانه میدان و دیپلماسی از اساس باطل است

معاون آموزش و پژوهش مؤسسه تاریخ تطبیقی ابراز کرد: در بخش سیاسی امنیتی یکی از مهم ‌ترین بحث‌ هایی که زیاد مطرح می‌ شود دیپلماسی است و دوگانه میدان-دیپلماسی را زیاد شنیده‌ایم که می ‌گویند اگر طرفدار میدان هستید مقاومت و اگر طرفدار دیپلماسی هستید سازش کنید. این دوگانه از اساس باطل است، زیرا تجربه نشان داده است که زمانی ما در عرصه دیپلماسی موفق بوده ‌ایم که در میدان هم موفقیت داشته ایم. اساساً دیپلماتی که پشتوانه اقتدار ندارد، نمی‌ تواند در موقع دیپلماسی بده بستان انجام دهد. زیرا وقتی ضعیف هستید از موضع ضعف باید صحبت کنید و نمی ‌توانید در دیپلماسی از حوزه قدرت صحبت کنید، بلکه باید حرف طرف مقابل را گوش کنید. زیرا او قدرت دارد و باید حرف کسی که قدرت دارد را بپذیرید.

وی ادامه داد: اگر در میدان قدرت داشته باشیم، می‌توانیم پشت میز که نشسته ایم حرف خود را به کرسی بنشانیم؛ وقتی شما چیزی برای تهدید ندارید در دیپلماسی هم نمی‌ توانید کاری کنید و هرچه گفتند باید بگویید چشم! اولین باری که ما در عرصه دیپلماسی وارد شدیم، مذاکره کردیم و پیمان بستیم عامل بدبختی‌ های ما از همان جا شروع شد و آن جا بود که ما در میدان شکست خورده بودیم؛ قرارداد ترکمن چای و گلستان یکی از نقاط عطف و پیچ تاریخی در تاریخ معاصر ماست که بسیاری از مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای ما مشکل درست کرد؛ زیرا ما در شرایطی پای میز مذاکره رفتیم که در میدان شکست خورده بودیم.

دیپلماسی عرصه مقاومت

محمدی افزود: نکته‌ی دوم این است که خود دیپلماسی عرصه مقاومت است؛ دیپلماسی فقط صرف صحبت کردن نیست بلکه از موضع اقتدار صحبت کردن و از حوزه اقتدار مواجه شدن است؛ دیپلماسی در مقابل مقاومت نیست، بلکه دیپلماسی دو گونه است؛ یکی دیپلماسی مقاومت آمیز و دیگری دیپلماسی سازشکارانه است. نحوه دیپلماسی مهم است؛ دیپلماسی التماسی یا دیپلماسی عزتمندانه؟ دیپلماسی امام حسین علیه السلام التماسی نبود که هرچه عمر سعد بگوید ایشان بگویند چشم! بلکه از موضع قدرت بود.

وی با بیان اینکه تجربه تاریخی ما نشان داده است که دیپلماسی موقعی موفق بوده که ما مقاوم بوده ایم، گفت: وقتی شما می‌ توانید غنی‌ سازی 60 درصد کنید، آمریکا نمی‌ تواند شما را تهدید کند؛ وقتی ما موشک هایپرسونیک داریم که می‌ توانیم پیشرفته ‌ترین و قوی‌ ترین پایگاه ‌های آمریکا را بزنیم آمریکا دیگر به خود جرأت نمی ‌دهد برای ما خط نشان بکشد.

اگر دیپلماسی ما سازشکارانه باشد مطالبات دشمن از ما تمام نمی ‌شود

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه اگر دیپلماسی سازشکارانه باشد مطالبات دشمن از ما تمام نمی ‌شود و مانند دومینو ادامه خواهد داشت، نکته دوم در حوزه سیاسی امنیتی را تنش زایی و تنش زدایی دانست و گفت: هر انسانی برای خود خط قرمزهایی دارد که اگر فرد دیگری از آن عبور کند، حاضر است جانش را هم در این راه بدهد؛ اگر قرار باشد برای جلوگیری از تنش زیر بار هر حرفی برویم دیگر چیزی برای انسان باقی نمی‌ ماند؛ مگر آمریکا با چین که دو کشور سکولار هستند تنش ندارد؟ بنابراین نباید به دنبال این که تنش نباشد باشیم، زیرا بخشی از تنش به خاطر تشخص هویتی ما است.

معاون آموزش و پژوهش موسسه تاریخ تطبیقی در پاسخ به این سؤال که آیا تنش به خاطر مقاومت است، گفت: دشمن آدرس غلط می ‌دهد و می ‌گوید چون شما مقاومت می ‌کنید تنش ایجاد می‌ شود، این در حالی است که ما مواردی را داریم که طرف اصلاً مقامت نکرده ولی شدیدترین تنش‌ ها برای آن ها ایجاد شده است؛ مصدّق نه آخوند بود، نه پاسدار بود، نه طرفدار فلسطین بود و نه از غزه حمایت کرد؛ بلکه همه نفت ایران را تقدیم آمریکا کرد، ولی آمریکا علیه او کودتا کرد و او را دادگاهی کردند و تنش‌ ها حل نشد. بنابراین چه مقاومت کنیم و چه نکنیم تنش وجود دارد؛ ولی دشمن آدرس غلط می ‌دهد تا ما را از مقاومت ناامید کرده و از میدان خارج نماید.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بین ما و آمریکا تنش وجود دارد، گفت: ذات قدرت طلبی نظام غرب سلطه گری است و سلطه گری تنش ایجاد می ‌کند و این امر ارتباطی با مقاومت ما ندارد؛ از طرف دیگر ذات انقلاب اسلامی که ایستادگی در مقابل نظام سلطه است هم تنش ایجاد می‌ کند و اگر می ‌خواهیم تنش نشود باید دست از انقلاب برداریم. سومین دلیل تنش آمریکا و ایران موفقیت جمهوری اسلامی است، زیرا جمهوری اسلامی قوی، الهام بخش برای سایر کشورها و ملت هاست.

تنها راه از بین بردن تنش با آمریکا قوی شدن است

محمدی گفت: برای از بین بردن تنش یک راه بیشتر وجود ندارد و آن این است که قوی شویم و دشمن ببیند که حریف ما نمی ‌شود، زیرا تنها یک عامل در عرصه بین الملل و پای میز مذاکره تعیین کننده است و آن قدرت است. تنها چیزی که تنش را از بین می ‌برد هم قدرت است، چون قانون روابط بین الملل قانون جنگل است و ضعیف در عرصه دیپلماسی محکوم به مرگ است. به همان میزان که شما ضعیف باشید دشمن به شما ضربه می‌ زند.

وی با بیان اینکه روان شناسی ایرانی ‌ها نشان داده که نمی توانند مستعمره باشند، گفت: فرهنگ ایرانی یک فرهنگ مقاوم است و قوت فرهنگی داریم و قوت فرهنگی مقاومت فرهنگی ایجاد می‌ کند. امروز هم در مقابل تهاجم غربی خیلی از کشورها شکست خوردند ولی ما اگرچه تأثیر پذیرفتیم، ولی مقاومت کردیم و هنوز ایستاده ایم.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه دشمن می‌ خواهد به ما بگوید اقتصاد و نابسامانی اقتصادی به خاطر مقاومت است، گفت: تحریم کلیدواژه دشمن در اقتصاد است و دشمن دائماً تلقین می ‌کند که چون مقاومت می ‌کنید اقتصاد هم ندارید. از طرف دیگر مردم هم همین را می‌ گویند که ما رفاه و آسایش و اقتصاد می‌ خواهیم و چون مقاومت می‌ کنیم اقتصاد نداریم و مهم‌ ترین عاملی که به این موضوع دامن می‌ زند تحریم های اقتصادی است.

مشکلات اقتصادی ایران مربوط به بعد از انقلاب نیست

وی با بیان اینکه تحریم برای ما مشکل درست می‌ کند، هزینه‌ ها را بالا می ‌برد و دست‌اندازهای اقتصادی ایجاد می ‌کند، گفت: مشکلات اقتصادی ایران برای بعد از انقلاب نیست و افرادی که اقتصاد خوانده و اقتصاد ایران را مطالعه کرده اند می ‌دانند که در دوره‌ای که ما تحریم نبودیم و بیشترین مقدار نفت در تاریخ ایران فروختیم تورم ۲۵ درصدی داشتیم. جنگ اعراب و اسرائیل که به وقوع پیوست، اعراب به اسرائیل نفت نفروختند و قیمت نفت بالا رفت و تنها کشوری که به اسرائیل نفت فروخت ایران بود و درآمد سرشار و هنگفتی در آن زمان وارد کشور شد؛ در همان دوره که ما تحریم نبودیم و به بیشترین میزان نفت فروختیم تورم ما ۲۵ درصد بود و باز هم مشکل اقتصادی داشتیم؛ بنابراین اینکه ما مقاومت را به اقتصاد گره بزنیم اشتباه است و مشکل جای دیگری است.

محمدی با تأکید بر اینکه مقاومت برای ما فایده و دستاورد اقتصادی دارد، گفت: ما دلارهایی که از طریق مقاومت وارد کشور کردیم بیشتر از دلارهایی بوده که از طریق سازش به دست آورده ایم. تحریم برای ما دستاوردهای اقتصادی زیادی داشته و وقتی تحریم شدیم مجبور شدیم بسیاری از چیزها را خودمان تولید کنیم؛ خود دانشمندان غربی می ‌گویند که تحریم در کوتاه مدت جوابگوست ولی در دراز مدت منجر به خودکفایی آن کشور مورد تحریم می ‌شود و نتیجه عکس می‌ دهد. بسیاری از دستاوردهای اقتصادی که ما امروز داریم به خاطر تحریم و در عین حال داشتن روحیه مقاومت بوده است.

مقاومت به معنی عقلانیت و ایستادگی بر شعارهاست

وی مقاومت را به معنی عقلانیت و برنامه ریزی برای رسیدن به هدف و ایستادگی بر شعارها دانست و گفت: مقاومتی که قدرت تولید نکند فایده ای ندارد؛ زیرا دشمن از رجزخوانی ما نمی ‌ترسد، بلکه دشمن از قدرت ما می‌ ترسد. بنابراین مقاومتی که قدرت تولید نکند دوام نمی ‌آورد.

معاون آموزش و پژوهش مؤسسه تاریخ تطبیقی با بیان اینکه ما در برخی عرصه ‌ها زیر صفر بودیم ولی در حال حاضر در قله ایستاده ایم، گفت: زمانی در این مملکت می‌ خواستیم موشک پرتاب کنیم بلد نبودیم؛ ولی امروز بیش از سی کشور دنیا می‌ خواهند از ایران پهپاد بخرند. یعنی در چیزی که زیر صفر بودیم به کمک روحیه مقاومت به اوج رسیده ایم. بنابراین روحیه مقاومت برای ما تولید ثروت کرده است.

روحیه مقاومت برای ما قدرت و ثروت تولید کرده است

وی با بیان اینکه مقاومت در عرصه سیاسی و امنیتی برای ما قدرت و در عرصه اقتصادی برای ما ثروت تولید کرده است، گفت: در یک دورانی آمریکایی ‌ها می‌ خواستند جمهوری اسلامی را از بین ببرند ولی نتوانستند. اکنون می ‌خواهند نسل پنجم پهپاد ما را در آسمان بزنند، اما باز هم نمی ‌توانند و این ‌ها همه از مقاومت آمده است.

محمدی در پایان با بیان اینکه روحیه مقاومت امید بخش است و در هر حوزه ای که با این روحیه وارد شویم قدرت و ثروت تولید می‌ کند، گفت: مقاومت امید بخش است اگر دستاوردهای آن برای مردم بازگو شود. همچنین هزینه ‌ها مقاومت به مراتب کمتر از سازش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha