شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جشنواره بین المللی أنا من حسین  در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)

حوزه/ در آیین افتتاحیه جشنواره بین المللی «أنا من حسین» که صبح امروز ـ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ـ در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد، پیام رئیس پارلمان لبنان به این جشنواره قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در آیین افتتاحیه جشنواره بین المللی «أنا من حسین» که امروز ـ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ـ در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد، پیام رئیس پارلمان لبنان به این جشنواره قرائت شد.

متن پیام «نبیه بری» به شرح زیر است:

باید سپاس فراوان خود را تقدیم بنیاد عاشورا و رئیس آن، حضرت آیت‌الله اختری و به برپاکنندگان این همایش با عنوان «أنا من حسین(ع)» و به کمیته‌های اجرایی تقدیم کنم که با تلاش و سازماندهی متمایز ترتیب برگزاری همایش را داده‌اند.

برادران و خواهران

امام حسین(ع) تاریخی نو در حرکت امت به‌سوی عدالت و آزادی و اصلاح و تعیین نقش دولت و حکومت و رابطه با مردم گشود. انقلاب حسینی این ارزش‌ها را به نحوی تثبیت کرد که با گذشت سالیان نه‌تنها آنها از بین نرفته‌اند؛ بلکه حیات و حضورشان افزون شده است. زیرا:

انقلاب حسینی با عظمت و استمرار ۱۴۰۰سالۀ خود مجالی برای تفکر و تأمل گشوده است و این نشان می‌دهد که نهضت حسینی در روز عاشورا با تمام جزئیاتش الهی و انسانی است. این انقلاب، همچنین، از گام اول آن تا شهادت حرکت بزرگ سیاسی است؛ با همۀ جلوه‌ها و اثرگذاری آن بر هر انسان آزاده‌ای. از همین روست که امام خمینی(ره) می‌گوید: «ما باید ابعاد این شهادت را دریابیم و از ژرفا و تأثیراتش بر جهان آگاه باشیم و متوجه باشیم که آثارش همچنان امروز مشاهده می‌شود.»

ابعاد انسانی و اجتماعی و سیاسی‌ای که عاشورا بر جای گذاشته است، شواهد تاریخی و جاری‌ای دارد فراتر از هر استدلالی، اثبات می‌کند که گذشت زمان به‌سختی می‌تواند عاشورا را پاک کند و این انقلاب دائماً زنده است و امام حسین(ع) در این جهان همچنان می‌درخشد و نماد هر انقلابی آزاده و معلمِ هر حق‌جویی است.

چنان‌که امام خمینی(ره) معتقد بود که عاشورا و مجالس حسینی در تربیت مجاهدان و شهدا نقش دارد؛ مجاهدان و شهدایی که مشتاق رفتن به جبهه‌ و طالب شهادت‌اند و به آن می‌بالند.

امام خامنه‌ای(حفظه الله) می‌گوید ما شاهد جهانی هستیم که آکنده از ظلم و جور است به‌گونه‌ای که فلسطین در معرض انواع این ظلم‌هاست و اوضاع بسیاری از کشورهای جهان هم همین‌گونه است و انواع ظلم و جور را بر مردم روا می‌کنند و انقلاب امام حسین شامل همۀ این‌هاست و فقط به شیعیان و مسلمانان اختصاص ندارد؛ بلکه همۀ آزادگان جهان را در برمی‌گیرد. امام موسی صدر هم افواج مقاومت لبنان (امل) را تأسیس کرد تا گردان معاصر انقلاب امام حسین(ع) باشند و می‌خواست تا در مکتبش کسانی برای مقابله با محرومیت و ظلم و ستم و استبداد تربیت شوند.

انقلاب امام حسین(ع) عنصر اساسی الهام بود. بر این اساس، در این جوّ، جنبش ما جنبش امل لبنان ملتزم به دفاع از قضایای حق شد و به سمت جهاد و مقاومت برای آزادسازی زمین حرکت کردیم؛ آن هم بعد از آنکه با روح انقلاب مبارک حسینی توانستیم منطق سخت قدرت اسرائیل بر ضد نیروی حق را درهم بشکنیم و پیروزی منطق حق را بر منطق قدرت تثبیت کنیم و بر پیروزی خون بر شمشیر تأکید کنیم. خونِ عده‌ای اندک که در مقابله با طغیانگر تجاوزکار زورگو جان خود را در اختیار خدا قرار داده بودند.

از ارزش‌های انقلاب حسینی و اهداف این انقلاب آموختیم که در لحظه‌ای که امت پس از آنکه پیامبر اسلام(ص) آن را به قلۀ مجد و انسانیت رسانده بود، با همۀ ارکانش در حال سقوط بود، نوۀ پیامبر امام حسین(ع) خون و خانواده و بهترین یارانش را برای دین و رسالت فدا کرد تا با مواضع تاریخی خود به خودبزرگ‌بینی حکومت ظالمانه پایان دهد؛ حکومت ظالمانه‌ای که بنی امیه بر آن مسلط شده بود و آن را به مِلکِ شخصی تبدیل کرده بود. شعارشان ظلم و چیرگی بود. بنی‌امیه با هوا و هوس خود بر مردم حکومت می‌کرد و مردم ناتوان را برای خدمت به خودشان به کار می‌گرفتند و جذابیت‌ها و هواهای دنیوی را برای آنان جلوه‌گر می‌کردند. پست‌ترین مردم دور آنان جمع شدند و به فرمان آنان حرکت می‌کردند و به ارزش‌ها و حلال و حرام و حق و باطل، که دین پاک اسلام بر آن‌ها استوار بود، اهمیتی نمی‌دادند.

از همۀ موارد پیش‌گفته به‌روشنی به نظر می‌رسد که نه فقط مسلمانان، بلکه همۀ آزادگان جهان، باید از سرچشمۀ انقلاب حسینی سیراب شوند برای مقابله با ظلم در هر مکان و زمانی که حق در آن از بین می‌رود و طاغوت‌ها برای پیروزی باطل تلاش می‌کنند. چنانکه گاندی گفت که از امام حسین(ع) آموختم که چگونه مظلوم باشم و پیروز شوم. شاید امروز روشن‌ترین نسل‌کشی و کشتار روزانه و قتل‌عام انسانی که می‌بینیم، رژیم سیاسی و نظامی صهیونیستی در اسرائیلِ موقت و غاصب فلسطین و اشغالگر سرزمین فلسطین مرتکب می‌شود. رژیم صهیونیستی تروریسم دولتی سازمان‌یافته صورت می‌دهد و تلاش می‌کند که چشم‌اندازهای مقدسش را دگرگون کند. در مقابلشان گروهی از مؤمنان که با خدا معامله کرده‌اند، از حق و کرامت انسانی دفاع می‌کنند. و آزادگان جهان نیز پس از آنکه رسانه‌ها باطل بودن صهیونیسم و حقیقت آن را بدون نقاب، افشا کردند، در کنار این گروه مؤمنان ایستادند.

آنچه در فلسطین اشغالی و جنوب لبنان و سوریه و و عراق و یمن می‌گذرد و آنچه جمهوری اسلامی ایران به علت تحریم‌های ظالمانه با آن مواجهه است، همه نتیجۀ سیاست‌های آمریکایی و اسرائیلی و غربی است که می‌خواهد بر مردم آزادۀ جهان مسلط شود و توانمندی‌ها و ثروت‌های آنان را در انحصار خود درآورد. اما به فضل مقاومت بر ضد ظالم اشغالگر فاسد که شعلۀ آن را انقلاب حسینی روشن کرد و با استمرار مناسک عاشورایی که همچنان گرمابخش و روشنایی‌بخش است، مؤمنان شریف توانستند با سلطان جائر رودررو شوند. این چیزی است که ما امروز در فلسطین اشغالی شاهدیم. در همۀ مناطق فلسطین در غزه در رفح در خان یوسف در کرانه باختری و مسجد الاقصی شاهد انقلابی بعد از انقلاب و انتفاضه‌ای بعد از انتفاضه هستیم. مسجد الأقصایی که طوفانش نشانۀ درخشانِ پیروزی و آزادسازی فلسطین و برپایی دولتی فلسطینی و پایتختی قدس شریف و بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان از کشورهای مختلف است. ما لبنانیان از سختی‌ها در رنجیم و روزانه با چالش بمباران‌های اسرائیل بر جنوب تا همۀ مناطق مواجهیم. دشمن صهیونیستی در تلاش است که جنگ را گسترش دهد، همانند غزۀ زخم‌خورده که طعمۀ نیش دشمن اسرائیلی شد.

ما با واقعیت غم‌انگیزی مواجه هستیم که ملت اسلامی به‌طور عام و منطقۀ عربی ما به‌طور خاص تجربه کرده است و مدت‌هاست ضعف و انحراف را در همۀ سطوح بازتولید کرده است؛ چه در میان رهبران حاکم و چه در میان مردم؛ در زمینه‌های مختلف فکری و سیاسی و اجتماعی و دینی و اخلاقی و غیر این‌ها.

فرقی نمی‌کند که این امر نتیجۀ اسباب خارجی باشد که استکبار جدید جهانی از آغاز این قرن منشأ آن است و یا ناشی از علل درونی و ذهنی است که به داده‌ها و انباشتگی‌های تاریخی اجتماعی بازمی گردد. یکی از مهم‌ترین جلوه‌های آن، شکاف‌های شدید مبتنی بر تعصب فرقه‌ای، قومیتی و منطقه‌ای است. این همان چیزی است که تصویر صحنۀ دینی کنونی اسلام را ترسیم کرده است.

در برابر این واقعیت، امام حسین با شهادت خود از ارزش‌ها حفاظت کرد و به ما آموخت که چگونه زندگی کنیم، آن هنگام که شهادت را به ما آموخت و قهرمانان مقاومت در غزه و جنوب لبنان بهترین گواه و شاهد بر قیام خود به عنوان شهید در راه آزادی، عزت و سربلندی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha