سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 1142253
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
همایش معنوی نماز

حوزه/ همایش نماز سلامت معنوی، با آموزش احکام نماز ویژه بیماران و با حضور طلاب و به همت ستاد اقامه نماز و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر و بیمارستان گناوه امروز در تالار بهزاد گناوه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایش نماز سلامت معنوی، با آموزش احکام نماز ویژه بیماران و با حضور طلاب و به همت ستاد اقامه نماز و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر و بیمارستان گناوه امروز در تالار بهزاد گناوه برگزار شد.

در این همایش دکتر اصغر قربانی عضو هیئت علمی اطفال دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد نمونه آموزش دروس پزشکی گفت: سلامت از موضوعات مهم و مورد توجه بشر، طی قرن‌های اخیر بوده است؛ طبق ماده ۲ اساسنامه سازمان بهداشت جهانی که در سال ۱۹۴۸ میلادی تصویب شد، گفته شده فردی به عنوان فرد سالم تعریف می‌شود که از نظر جسمی، روانی و اجتماعی سالم باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به پژوهش‌های معتبر داخلی و خارجی که در کشورهای مختلف دنیا انجام شده است، به این نتیجه رسیده اند که نگرش‌ها و باورهای دینی بیماران و پزشکان می‌تواند تاثیر مثبت و معناداری روی روند بهبودی بیمار داشته باشد به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی بعد چهارمی نیز، به نام سلامت معنوی و ابعاد دیگر سلامت اضافه کرده است.

قربانی عنوان کرد: سلامت چهار بعد دارد، سلامت جسم، سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی؛ هر کدام از این بعدها چند بخش دارد؛ این یک تقسیم بندی جهانی است و فقط مختص اسلام نیست.

استاد نمونه آموزش دروس پزشکی ادامه داد: بعد سلامت معنوی چهار بخش دارد؛ ایمان به مبدا و جهانی دیگر که از نظر ما مسلمانان معاد می‌شود؛ هدفمند بودن زندگی اعم از فردی و اجتماعی، اخلاقیات و مناسک فردی و اجتماعی در بخش آخر با توجه به مذهب فرد و اعتقادات، می‌تواند مصادیق مختلفی داشته باشد در دین مبین اسلام نماز نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد و از آن به عنوان ستون دین نام برده‌اند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) بیان کرد: پیامبر(ص) می فرماید «الصلاة عمود الدین ان قبلت ما سواها و ان ردت رد ما سواها»؛ در زمان بیماری زمینه برای ارتباط با خدا و راز نیاز بیش از هر زمان دیگری فراهم است؛ کادر پزشکی اعم از پزشک و پرستار بایستی به اعتقادات دینی بیماران احترام بگذارند تا بیماران هم در به جا آوردن فرائض دینی خود راحت باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha