شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام فرجی

حوزه/ در این زمان اگر بخواهیم مردان خوب روزگار را بشناسیم باید به سمت افرادی برویم که با نیازمندان جامعه همدرد شده اند و وقت خود را صرف رشد آنان می کنند درست مثل حجت الاسلام فرجی نیک. امام جماعتی که وقت خود را صرف توانمندی نوجوانان منطقه محروم کرده و برای رشد آنان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه | حجت الاسلام محمد فرجی نیک در سال 1371 در قم به دنیا آمده و بومی محله شیخ آباد قم است. او طلبه سطح دو حوزه علمیه است که از سال 1396تاکنون در مسجد سیدالشهدا(ع) این محله به عنوان امام جماعت فعال است. از سال ۱۳۹۰ در حوزه تبلیغ دین و معارف ائمه اطهار(ع) فعالیت خود را آغازکرد و در جهت اعتلای دین اسلام پای در این راه نهاد.

او در این منطقه محروم در زمینه اشتغال ‌آفرینی، تربیت فرزند و جذب جوانان و نوجوانان به مسجد و ترک اعتیاد معتادان و دستگیری از نیازمندان کارهای در خور توجهی انجام داده است.

دستگیری از نیازمندان

به دلیل مهاجرپذیر بودن این منطقه، در ابتدای فعالیت های فرهنگی با مسائلی نظیر مشکلات معیشتی، اعتیاد و ضعف‌ فرهنگی مواجه بود ولی دلسرد نشد؛ از آنجایی که هیچ کاری نشد ندارد با کمک پروردگار و ایستادگی خود توانست بر مشکلات موجود غلبه کند و اهالی را با خود همراه نماید.

امام محله‌ای که برای حل مسائل اعتیاد، اشتغال، معشیت و تربیت تلاش می‌کند+ عکس

او می گوید: وقتی متوجه مشکلات معیشتی افراد محله شدم سعی کردم از ظرفیت های موجود برای حمایت از این افراد استفاده کنم برای این‌کار در وهله اول خانواده ها و افراد را به کمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی کردم. راه دیگری تهیه و توزیع غذا بین نیازمندان محله در شب‌ها و روزهای مختلف سال بود که انجام شد.

در زمان کرونا به دلیل تعطیلی بسیاری از مشاغل، افراد معلول و سالمند زیادی از محله شیخ آباد به واسطه این مسجدبه بهزیستی معرفی شدند تا در آن برهه سخت، امورات آنان بگذرد و با مشکل روبه رو نشوند.

معرفی معتادان به کمپ‌ها

وی یکی از مشکلات جدی این محله را اعتیاد دانست و افزود: مشاوره زیادی برای هدایت افراد معتاد محله داده ام به طوری که اغلب راضی شدند برای رهایی از این بلای خانمان‌سوز، خودشان را برای ترک اعتیاد به کمپ معرفی کنند و تعدادی از آن‌ها را هم خودم به کمپ‌ها معرفی کردم ولی هدف غایی من این است که محله به روش آگاهی بخشی نسبت به پیامدهای مواد مخدر، از اعتیاد پاک شود به همین علت سعی دارم بر روی نسل جوان و نوجوان این محله تمرکز کنم و به آن‌ها آگاهی بدهم که به سمت این مواد نروند.

امام محله‌ای که برای حل مسائل اعتیاد، اشتغال، معشیت و تربیت تلاش می‌کند+ عکس

برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی در مسجد

او برای اینکه مسجد را همیشه فعال نگه‌دارد علاوه بر برپایی نماز جماعت یومیه در مناسبت های ملی و مذهبی مثل عید غدیر، میلاد حضرت زهرا علیها السلام ایام محرم و صفر و ماه رمضان در این مسجد مراسم برگزار می کند تا کارکرد مسجد همه جانبه باشد هم در حوزه فرهنگی هم در حوزه اجتماعی و هم در بخش اعمال عبادی مثل نماز فعال باشد.

دعوت از کارشناسان آسیب‌های اجتماعی

این امام محله پرتلاش می‌گوید: در مسجد سیدالشهدا(ع) دو گروه بانوان و برداران فعالیت می کنند که با توجه به نیاز خانواده‌ها به کارشناسان و مشاوران خانواده از کارشناسان مختلف در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی برای سخنرانی در رابطه با اعتیاد، مسائل فرهنگی، مشروبات الکلی و تربیت کودک و نوجوان به این مسجد دعوت کردم تا والدین را آگاه کنند و روش تربیت صحیح تربیت فرزندان را به آن‌ها بیاموزند.

تشکیل گروه جهادی شهید علیدوستی

او برای عمران و آبادانی در سال ۱۳۹۹ یک گروه جهادی از اهالی محله و جوانان به اسم گروه جهادی شهید علیدوستی تشکیل داد؛ در این زمینه‌ فعالیت‌هایی نظیر تعمیر خانه‌های در آتش سوخته و تعمیر خانه‌های دارای معلول یا نیازمند انجام شد. همچنین ساخت‌ خانه برای متولی مسجد یکی دیگر از اقدامات این طلبه فعال در زمینه‌ عمرانی بوده است.

امام محله‌ای که برای حل مسائل اعتیاد، اشتغال، معشیت و تربیت تلاش می‌کند+ عکس

جذب نوجوانان به مسجد و تشکیل تیم‌های ورزشی

در شرایط امروز که فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری و آنلاین وقت زیادی از نوجوانان را می گیرد جذب نوجوانان به مسجد کار آسانی نیست. حجت الاسلام فرجی در زمینه‌ جذب نوجوانان و جوانان بسیار فعال بوده به طوری که ۲۰۰ نوجوان و جوان را جذب مسجد کرده است.

به گفته خودش هیئت‌امنای مسجد سیدالشهدا(ع) محله شیخ آباد زیر ۳۵ سال هستند و به همین علت برای به روز بودن مسجد هماهنگ هستند وی می گوید: به علت تعطیلی مدارس در دو سال کرونا، دانش آموزان در مقاطع دبستان و دبیرستان نیاز به تقویت علمی دارند به همین علت در مسجد بعد از نماز مغرب و عشاء با استفاده از اساتید مجرب کلاس‌هایی برگزار می‌شود تا مشکلات درسی آنان برطرف شود.

او همچنین تیم‌های مختلف ورزشی را تشکیل داده است و نوجوانان را براساس استعداد خود در تیم های ورزشی ثبت نام کرده است و پیگیر است که نوجوانان بعد از گذراندن آموزش های لازم و بروز استعدادها برای ادامه ورزش قهرمانی به هیئت‌های ورزشی استان معرفی شوند.

امام محله‌ای که برای حل مسائل اعتیاد، اشتغال، معشیت و تربیت تلاش می‌کند+ عکس

تشکیل گروه‌های هنری

حجت الاسلام فرجی معتقد است خداوند هنر را ذات بندگانش قرار داده است اما برای بارور شدن استعداد هنری هر فرد به آموزش نیاز است؛ ضمن اینکه خلق هنر برای هنرمند آرامش به ارمغان می آورد. به همین منظور در مسجد دو بخش فرهنگی و هنری فعال شده است در بخش فرهنگی چند گروه سرود تشکیل شده است و در بخش هنری در رشته خوشنویسی و خطاطی کلاس‌هایی برگزار شده که مورد استقبال نوجوانان قرار گرفته است.

کمک به تربیت فرزند و پیشگیری از طلاق

در منطقه شیخ آباد قم یکی از مشکلات تجربه کم مادران در تربیت فرزند است به‌ویژه در سن بحران‌های هویتی که والدین با مشکلات جدی فرزندان خود مواجه هستند؛ برای کمک به والدین در بخش خواهران مسجد کلاس‌های مادرانه، تربیت‌فرزند، همسرداری برگزار شد که بانوان از این کلاس ها استقبال کردند. بخش بانوان مسجد شهدا(ع) با همکاری یکی از سرگروه های بانوان بسیار فعال است.

امام محله‌ای که برای حل مسائل اعتیاد، اشتغال، معشیت و تربیت تلاش می‌کند+ عکس

کار آفرینی و اشتغال

این امام محله، بی‌کاری و نداشتن مهارت لازم برای اشتغالزایی را از مشکلات محله شیخ آباد می داند و می افزاید: در این زمینه کارگاه‌های تولید سنگ مصنوعی در مسجد تشکیل شد و از طریق مؤسساتی که در زمینه وام‌های خود اشتغالی فعالیت می کنند به این جوانان وام‌هایی تعلق گرفت و توانستند برای خود شغلی دست و پا کنند. همچین در تلاش هستم که دوره های آموزشی بیشتری را در این مسجد برگزار کنم. چون در بین نوجوانان و جوانان این منطقه ظرفیت و استعداد لازم برای انجام کارهای مختلف وجود دارد.

امام محله‌ای که برای حل مسائل اعتیاد، اشتغال، معشیت و تربیت تلاش می‌کند+ عکس

خدمات اربعینی

حجت الاسلام فرجی یکی از فعالان اربعینی است و درباره فعالیت‌هایی که به این مناسبت انجام شده، می گوید: در ماه‌ محرم برای کسانی که دوست داشتند به سفر اربعین بروند قرعه‌ کشی انجام دادم و به ۱۴ نفر کمک هزینه سفر به کربلا در ایام اربعین اهداء شد و همچنین پنج نفر به صورت کاملا رایگان به کربلا فرستاده شدند.

وی در این زمینه از جمله کارهایی که انجام داده است مسجد سیدالشهدا را برای اسکان و پذیرایی از زائران اربعینی مهیا کرده است که در جای خودش کار قابل تحسینی است چون زائران چند کشور در ایام اربعین برای رفتن به کربلا میهمان قم هستند و این دست همکاری ها به تقویت فرهنگ پیاده روی اربعین کمک می کند.

حجت الاسلام فرجی درصدد است با ساخت یادمان برای شهید گمنامی که در آذر ماه امسال در بوستان گل‌ها به خاک سپرده شد، برای ارتقای بخش فرهنگی این محله تلاش کند.

امام محله‌ای که برای حل مسائل اعتیاد، اشتغال، معشیت و تربیت تلاش می‌کند+ عکس

امام محله‌ای که برای حل مسائل اعتیاد، اشتغال، معشیت و تربیت تلاش می‌کند+ عکس

امام محله‌ای که برای حل مسائل اعتیاد، اشتغال، معشیت و تربیت تلاش می‌کند+ عکس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha