یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حضور طلاب استان گلستان در بیت آیت الله کریمی جهرمی

حوزه/ آیت الله کریمی جهرمی در دیدار طلاب و فضلای استان گلستان به بیان نکاتی پیرامون تبلیغ در ماه مبارک رمضان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله کریمی جهرمی در جلسه طلاب و فضلای استان گلستان که در بیت ایشان برگزار شد، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان نزدیک است و خداوند متعال به مبلغان، مقامی شایسته عطا نموده که مقام انبیاء الهی است و حضرت حق در آیه ۳۹ سوره احزاب فرموده است: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا / همان کسانی که پیامهای خدا را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا برای حسابرسی کفایت می‌کند».

وی با بیان این مطلب که همه مردم نیاز به موعظه دارند، ابراز داشت: مردمی که برای آنان به تبلیغ می پردازیم، عبادالله و روزه داران رمضان، ضیف الله بوده و منبر را ننگ خود ندانیم و این شرفی برای ماست که همچون انبیای الهی به تبلیغ بپردازیم.

این استاد اخلاق حوزه به برخی از بایدهای مبلغان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: مبلغان باید در مرحله اول بکوشندکه اخلاص در عمل داشته و از همان ابتدای حرکت به سمت محل تبلیغ، برای رضای خدا حرکت کرده و اخلاص را مدنظر داشته باشند.

آیت الله کریمی جهرمی با تأکید بر اینکه باید سخن خدا و برای خدا گفته شود، بیان داشت: باید سخنانی در منابر بیان شود که مردم را به خدا نزدیک کند؛ نه اینکه سخنان غیرضرور در منبر گفته شود و باید این مراقبت را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: متأسفانه بیان سخنان بی ملاک شایع شده و باید از این مباحث دوری کرد و اگر مطلبی را «از خدا» و «برای خدا» بیان کردیم، به دل مردم خواهد نشست.

توصیه‌های آیت‌الله کریمی جهرمی برای مبلغان رمضان


این استاد خارج حوزه ابراز داشت: مبلغان باید برای محتوای تبلیغی خود تفکر داشته و نکاتی را برای مردم بیان کنند که سبب جذب آنان گردد؛ نه اینکه مطالبی را مطرح نماییم که سبب فرار آنان شود.

آیت الله کریمی جهرمی خاطرنشان ساخت: باید مطابق با فهم مستمع سخن گفت و مطالبی بیان نشود که نپخته و نسنجیده بوده و مخاطب آن را فهم نکرده و سبب دفع او گردد.

وی به روایتی از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره کرد و بیان داشت: حضرت فرمودند: إنّا مَعاشِرَ الأنبیاءِ اُمِرنا أن نُکلِّمَ النّاسَ علی قَدرِ عُقولِهِم / ما، جماعت پیامبران، فرمان داریم که با مردم به فراخور فهم و خردهایشان سخن بگوییم».

این استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: مبلغان به دنبال آن نباشند که مردم از صحبت های آ«ان خوششان بیاید؛ بلکه باید ببینیم خشنودی خدای متعال در کدام مطلب است و همان نکته را مطابق با فهم مخاطب بیان نماییم.

آیت الله کریمی جهرمی به آیه ۷۰ سوره احزاب اشاره کرد و ابراز داشت: خدای متعال در این آیه فرموده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا / ای اهل ایمان، متّقی و خدا ترس باشید و همیشه به حقّ و صواب سخن گویید.

وی افزود: همچنین با اخلاق فاضله و رفتار انسانی با مردم روبرو شویم و برای عبادالله ارزش قائل شده و همه را بنده خدا بدانیم و منیت را کنار بگذاریم و مدارا کنیم.

این استاد اخلاق حوزه بیان داشت: باید مردم را به رحمت الهی امیدوار نمود و البته خوف نیز باید مطرح گردد و خوف و رجا در کنار هم باشد.

آیت الله کریمی جهرمی در پایان اظهار داشت: همه ما باید از خدا بترسیم و تفاوتی بین مردم عادی و یک روحانی نیست؛ اگر یک روحانی هم از خدا ترس نداشته باشد، همچون دیگرانی که کارهای عجیب انجام می دهند، او نیز دست به همان کارها خواهد زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha