یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1143190
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کلاس درس حوزه

حوزه/ در کتب اصولی رایج نوشته شده است که علم اصول علمی آلی است نه اصالی اما برخورد با این علم در حوزه ها بیشتر به علم اصالی شبیه است؛ لذا بر مسئولین محترم حوزه های علمیه واجب است هرچه زودتر تدبیری بیاندیشند تا هرچه زودتر این بحران رفع شود تا إن شاء الله مرضی خداوند متعال و امام زمان عجل الله قرار گیرد.

خبرگزاری حوزه | متاسفانه از قدیم الأیام در سیر تحصیلی حوزه تطویلاتی وجود داشت که نه تنها موجب زائل شدن عمر طلاب علوم دینی بود بلکه آنها را از استنباط معارف اهل بیت علیهم السلام باز می داشت یا حداقل آنها را دیرتر به این سطح می رساند که خوشبختانه به لطف حضرت ولی عصر عجل الله و به برکت انقلاب اسلامی بخش کوچکی از این بحران رفع شده و کتبی با عناوین اسلوب جدید تدوین گردیده و در اختیار طلاب علوم دینی قرار گرفته است؛ هرچند که بهتر است بجای جواهرالبلاغه، مختصرالمعانی فی ثوبها الثانی تدریس میشد، اما با این وجود همچنان بخش أعظم این بحران در حوزه ها رفع نشده است که آن زوائد علم اصول می باشد که ثمره عملی ندارند و صرفا نظری هستند و حتی بعضا ثمره علمی هم ندارند مانند مقدمه واجب و صحیح و أعم و..... که طلاب بخش زیادی از عمر خود را برای این مباحث بی کاربرد، هزینه می کنند.

این مسئله آن قدر حائز اهمیت می باشد که حتی مقام معظم رهبری حفظه الله بارها نسبت به آن واکنش نشان دادند و حتی قبل از ایشان امام (ره) و سایر بزرگان همچون علامه طباطبایی و شهید مطهری و سایر بزرگان واکنش هایی بعضا تند و بجا داشتند.

بطور مثال علامه طباطبایی بحث انسداد را به دلیل آنکه اتلاف عمر حرام است، تدریس نکردند.

توجیه موافقان این زوائد، تقویت اذهان می باشد غافل از آنکه این گفته فلسفه وجودی علم منطق و فلسفه در حوزه ها را زیر سوال می برد به علاوه آنکه این زوائد تنها طلاب را دچار سردرگمی می کند و فقط آنها را از استنباط باز می دارد.

مضاف بر این مطالب در کتب اصولی رایج حوزه های علمیه در تعریف علم اصول نوشته شده علمی است که در آن از قواعدی بحث می شود که در طریق استنباط بکار می‌رود در حالی که این تعریف باتوجه به مطالب کتاب جامع افراد نیست؛ زیرا از قواعد صرفا نظری و بی کاربرد هم بحث می شود.

مضاف بر آن در کتب اصولی رایج نوشته شده است که علم اصول علمی آلی است نه اصالی اما برخورد با این علم در حوزه ها بیشتر به علم اصالی شبیه است؛ لذا بر مسئولین محترم حوزه های علمیه واجب است هرچه زودتر تدبیری بیاندیشند تا هرچه زودتر این بحران رفع شود تا إن شاء الله مرضی خداوند متعال و امام زمان عجل الله قرار گیرد.

علاوه بر بحران زوائد الاصول با بحران لمعه خوانی در حوزه ها هم مواجه هستیم که فایده آن نسبت به مدت زمانی که در حوزه برای این کتاب صرف می شود حداقلی هست و متاسفانه سالیان سال می باشد که این کتاب در حوزه ها تدریس می شود که دو احتمال وجود دارد یا کتابی بهتر نوشته نشده و حوزه رشد و پیشرفت نداشته یا کتابی بهتر نوشته شده است اما نسبت به آن توجهی نمی شود که بنده احتمال دوم را قوی تر می دانم.

امید است مسئولین مربوطه هرچه زودتر اقدام کرده کتب مفیدتر و پر ثمری را جایگزین کتب قدیمی قرار دهند تا طلاب بتوانند بهتر به نیاز های جامعه نسبت به معارف اهل بیت سلام الله علیهم پاسخ بدهند.

بردیا جهان پرور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha